Bebis med magproblem, någon som haft liknande besvär?
Jag har en liten tjej på 10 veckor och vill höra med er som har bebisar i liknande ålder om någon känner igen de magproblem som hon har sedan hon var ca 2-3 veckor gammal.
Hon skriker inte speciellt mycket på dagarna (eller nätterna), dock kan hon vara gnällig och även gallskrika på kvällarna dock inte utan att det oftast går att trösta henne. På dagarna sover hon mycket (större delen) och är oftast lugn och glad när hon är vaken, framförallt om man bär henne eller har henne nära. Dock verkar det som att hon har ganska mycket gaser men de besvärar henne inte lika mycket på dagtid.
Hon somnar bra på kvällen efter ca 30 min men efter ca en halvtimma efter insomnandet sätter hon igång och stönar och stånkar och fäktar med armarna och sparkar kraftigt med benen. Ibland får jag hålla ner hennes armar då hon gärna river mot ögonen. Detta händer varje kväll och pågår sedan från och till hela natten och en bit in på morgonen då det ofta lugnar sig. Det skiljer sig från traditionell kolik eftersom hon inte skriker men det är otroligt stressande och man tycker väldigt synd om henne plus att det håller oss vakna. Det enda som får henne att sluta är att lägga henne på mage på din egen mage men eftersom hon inte får sova så fungerar det inte att ha henne så hela nätterna. Även om hon inte skriker låter hon väldigt mycket och verkar även dra in mycket luft på grund av att hon anstränger sig. Hon både fiser och bajsar mycket men det varierar hur mycket från natt till natt.
Jag har testat allt möjligt för att hjälpa hennes mage men tycker inte att det gett resultat... Just nu kör jag med magmassage tre gånger om dagen, dricker fänkålste, ger henne semper magdroppar och undviker gasbildande mat samt har köpt Windi pysventil. Jag har även testat mjökfri kost under 3,5 vecka men slutade då jag inte såg någon effekt. Hon helammas och det fungerar bra, dock har hon svårt att äta ibland på grund av magen och kan då kasta sig och släppa taget samt gnälla och gråta lite. Kan tillägga att hon har väldigt torr hud men vet inte om det kan ha något samband med magen.
Min första fråga är om någon känner igen problemet? Det är ju inte riktig kolik vilket gör att det är svårt att tolka det. BVC och barnläkaren som jag träffat tar väldigt lätt på det eftersom hon verkar pigg och kry och går upp i vikt som hon skall. De vill inte att vi skall utreda vidare ännu eller ta allergitester trots att jag bett om detta. Vi tycker dock att detta är väldigt jobbigt och det skulle vara intressant att veta om fler har liknande erfarenheter och när det isåfall gick över? Undrar även om det går att testa så små barn (som ammas) för mjölk-, ägg- eller veteallergi?! Någon som vet?
Är även intresserad att höra om någon testat aukupunktur trots att deras bebisar inte haft traditionella koliksymptom och om det hjälpt?
Slutligen undrar jag om det är vetenskapligt bevisat att bebisar har "omogna tarmar", alla pratar om detta men jag tycker att man ibland verkar använda detta lite väl lättvindigt för att förklara alla magproblem som spädbarn drabbas av. Hur ser det ut i resten av världen, jag tycker att det verkar som att de flesta svenska barn har magproblem de första månaderna och undrar om det är vanligare i väst.... Tankar/erfarenheter?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 09:56
Lite uppdatering. Efter att ha fått tips om akupunktur från flera av er här på FM testade vi det och nu efter tredje gången känns det verkligen som att det vänt. Mycket bättre sömn och mindre problem med magen. Enda problemet är att det inte erbjuds inom den vanliga vården utan något man måste ta tag i själv. Det finns ju så många bebisar som har problem och som borde få den hjälpen oavsett hur mycket pengar föräldrarna har i plånboken...