• MalinAndreas

8 månader och vägrar sova

Våran minsta är nu 8 månader och totalvägrar att sova, dag kväll, you name it, det går inte att somna henne, ända sen hon var nyfödd har detta vart ett problem, som spädbarn fick jag vyssa henne tills söms i min famn, bara i min famn gick det, när hon blev tyngre orkade jag inte med det, och allt eftersom hon blev äldre tog det längre och längre tid, vi började med att hon skulle försöka somna själv sin säng med 5 minuters metoden, att hon fick gråta i 5 min sen gick man in pratade lugnt klappade lite och sen gick ut igen, det funkade inte, hon skrek i två timmar och slocknade sen av utmattning, nån timma senare vaknade hon igen, efter drygt en vecka skulle det bli lättare och hon skulle sova hela nätterna, nej det gjorde hon inte och gör fortfarande inte. Vi började sitta inne hos henne och klappa och klia henne på ryggen tills hon somnade, detta tar oxå allt från 40 minuter till 1 ½ timme. Nu känner vi att vi orkar inte mer...vad gör man? vi ser alltid till att hon är mätt innan läggning så hon aldrig går och lägger sig hungrig, Hon äter gröt, barnmat, jag amma morgon och kväll, välling vägrar hon, det går inte få i henne de.
    Hon är alltid "tillräckligt" trött för att sova, hon är så trött att hon bara gråter, gnuggar sig i ögonen och är allmänt tjinkig. Vi har satt i gång rutiner att hon äter regelbundet, lika dant att vi försöker somna henne varje dag vid ungefär samma tid. I början gick det bra 2-3 dar, sen har det bara gått utför.
    Hur ska vi få henne att sova?, 

• Svar på tråden 8 månader och vägrar sova
  • BVCsköterska Carmen

Hej !

Stackars er alla.

Jag antar att ni försöker söva henne 2 ggr/dag 1 ggr/ på fm. 1 ggr/ em.

Ni går upp samma tid på morgonen, vid ungefär 06.30.

Verkar hon ha ont i magen eller dylikt??

Eran lilla flicka verkar vara helt övertrött och ev. har hon problem någonstans.

Prata med er BVC -sköt. kan hon inte hjälpa, be att få en kontakt med BVC-psykologen.

Ni måste få ordning på detta.

Lycka till. // carmen

Svar på tråden 8 månader och vägrar sova