• mumintroll

Har ditt/dina barn fått ett "startkapital" av mor/farföräldrarna?

Med ett startkapital menar jag en summa pengar som har satts in på barnets/barnens sparkonto som de kan ha som en buffert när de fyller 18 år eller flyttar hemifrån.

Om ditt/ dina barn har fått det, hur mycket pengar rör det sig om? (om ni vill berätta). Fick de en klumpsumma insatt eller sätter mor/farföräldrarna in en mindre summa pengar vid födelsedagar/jul etc. ?

Anledningen till att jag ställer denna fråga är att mina svärföräldrar vill sätta in en VÄLDIGT stor summa  på vårt barns konto så jag undrar lite hur ni andra har det.

• Svar på tråden Har ditt/dina barn fått ett "startkapital" av mor/farföräldrarna?
  • Dixie

ja - min pappa sätter in pengar varje månad till mina barn - vill inte berätta exakt hur mycket, men de kommer att ha en del pengar när de är 18!
    de fick även aktier till ett värde av 5000kr när de döptes.  

• skånegås

Nej, det har inte mina barn fått. Det de får är julklappar och födelsedagspresenter och ibland är detta pengar istället för paket, då ca 200:- i ett kuvert.

• JeckaH

OJ! Har aldrig hört talats om något sådant, vi har aldrig fått några pengar, tror helt enkelt inte att man gör så i min eller min mans släkt. Men grattis, det är ju väldigt bra med pengar !

• mumintroll
    JeckaH skrev 2011-11-15 13:16:14 följande:
    OJ! Har aldrig hört talats om något sådant, vi har aldrig fått några pengar, tror helt enkelt inte att man gör så i min eller min mans släkt. Men grattis, det är ju väldigt bra med pengar !
    Nej det kan jag säga att det hade inte jag heller innan detta. Höll på att trilla av pin när de sa att de ville sätta in så mycket pengar! I min släkt har man alltid fått pengar vid födelsedagar etc. Ingen klumpsumma.
  • sofiaolivia

Dotterns mormor sätter in 150 kr varje mån och vid fördelsedagar får hon lite mer. Så vid 18 år borde hon ha ca 32 400 kr. 

Med detta startkapital kommer hon kunna betala sitt eget körkort bland annat. Fick själv ett sådant och det var väldigt uppskattat! 

• lunkentuss

Barnens farmor o farfar har gett alla tre barnen ett konto där de varje månad sätter in 200 kr tills barnen fyllt 18 år. Utöver detta sätter de in ca 500 kr varje jul o födelsedag också... Om man räknar bara de 200 kronorna varje månad i 18 år så blir ju det 200*12*18 = 43.200 kr PER BARN. Totalt alltså 3*43200 = ca 130.000 kr! (hjälp vad mkt pengar!! Har inte räknat ut detta förut...)

• kalla

Min pappa och hans fru satte in pengar i en fond i Handelsbanken, den första julen för våran son (2001). Sen dess har de satt in pengar varje jul och födelsedag. Det har varit högst 1000 kr per gång. Sedan ett par år tillbaka brukar det vara högst 500 kr, för nu vill sonen ha lite pengar i plånboken också.Glad De ger även något "vanligt" paket också. De brukar vilja ha tips av mej och då passar jag på att önska något nytt idrottstillbehör, typ bandyhandskar eller - skydd.

(Jag är enda barnet och min son är enda barnbarnet. Min styvmor har inga barn.)

• Gabriella89

Mina svärföräldrar satte in 30.000 till alla sina barnbarn nyligen. Då dom har möjlighet till detta. Men mina föräldrar hade aldrig kunnat göra det. Det känns väldigt konstigt men dom villfinnas där för oss. Jag tycker det är fint att dom vill hjälpa oss och får sjlva se vart pengarna kommer gå :)

• Emmalinnéa

Några i min sambos släkt sätter in pengar på ett sparkonto vid vid födelsedagar och högtider och ibland lite små extrabidrag som våran son på 19 månader ska få när han tar studenten, då borde det finnas över 100 000 kr samma ska våran väntade bebis också få i studentpresent. känns skönt att barnen får en enkel start i vuxenlivet sedan det finns ju så många andra svårigheter livet är tufft då ska man inte behöva oroa sig för pengar.

• Glad i hågen

Tacka och ta emot! Skitbra om man hade förmögna svärföräldrar som kunde sponsra ungarnas start i vuxenlivet

Våra barns farmor gav ett startkapital på 2000 per barn och fyller sen på med 1000 kr/barn varje jul och födelsedag. En bra summa som vi är väldigt tacksamma för. Det är i fonder så det kan ju röra sig lite upp och ner.

Svar på tråden Har ditt/dina barn fått ett "startkapital" av mor/farföräldrarna?