• Anonym (förbannad)

Vem ska betala för min dotters löshår?

Förra veckan när jag hämta min dotter på dagis får jag en shock! Hon hade så lågnt fint hår men nu var det klippt stora tussar i det, ser helt för jävlit ut!!!! Personalen berättade att min dotter och en annan flicka hade lekt frissör! Och den adra flickan hade då klippt min dotters hår!! Jag frågasatte hur man äns kan lämna två femåringar utan uppsikt med en sax tillochmed!!! När vi kom hem och pratade om det och min dotter såg sig i spegeln blir hon jättelessen över hur sitt hår ser ut!! Och säger mamma mamma jag vill ja tilbaka mitt fina hår, det här är fult!! Och det ser verkligen fult ut, stora bitar ur håret är borta!! Jag lovar då min lilla gumma att mamma ska fixxa det här, att hon ska få nytt hår där det fattas. Alternatviet hade vart att klippa henne jättekort och det vill hon inte, och inte jag heller. När jag var liten klippte min mamma mej kortvågig en gång och jag hatade det!! Så jag beställde extentioins från rapunzel of sweden och satte i där det fattades hår och det vart ganska bra faktiskt:) Min dotter blev jättenöjd. Men nu problemet! Dagis vill inte betala för detta, då dem sa att löshår inte passar sej på små barn och att dem inte kan övervaka barna hela tiden!! Ska jag begära att den andra flickans föräldrar betalar? Känns ju lite dumt om jag ska stå för det själv.. Och inga komentarer om extentions på barn tack! Det är mitt val och det bästa för min dotter i det här läget!! Och det vart snyggt också! Undrar bara vem ni tycker ska betala??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-15 14:28
    Alla verkar tycka att jag ska betala!! Men jag tycker inte att jag ska drabbas ekonomist av detta eftersom jag anser att dem gjorde fel!! Så frågan är: ska dagis betala eller dom andra föräldrarna (alltså att vi utgår från att jag inte vill stå för detta)? Vilket är mest rimmligt?
    Undrar för jag har inte tagit upp detta med dem andra föräldrarna änn.

• Svar på tråden Vem ska betala för min dotters löshår?
  • thj

Jag förstår att du är ledsen och besviken för att din dotters långa fina hår är förstört.

Det kan jag själv tänka mig in i, och att din dotter blir ledsen av att se det är i sig jobbigt!

Men det är sådant som händer ofta, mina barn har själva klippt sitt hår och även fått hjälp av syskon!

Mitt ena barn klippte sig superkort i våras och det syns knappt längre, hår växer snabbt på de små.
    Klart jag blev ledsen när jag såg det, men mest glad för de inte gjort sig illa och mått dåligt för jag inte hann med att se vad de gjort!

Tycker du skulle försökt trösta ditt barn med att hon är fin ändå och att det är fint med kort hår med förklarat att det är så det blir när man låter någon klippa det fina håret men att det kommer växa ut igen!

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha ersättning för?

Din dotter var väl med på leken lika mycket som kompisen som klippte? Eller har jag missat något?

Sen kan jag tycka att dagis kanske bör ha lite mer koll på barngruppen när de leker med saxar ( det har de på det dagis mina barn går på ) de får ha saxar när de pysslar och sitter vid ett bord "då finns det vuxna med hela tiden"  

Löshårs lösningen har du ju själv valt att lägga pengar på, så vem ska du kräva pengarna av??

Hur hade du gjort om det varit ditt barn som klippt kompisen, hade du då kilat iväg och köpt ett dyrt löshår till kompisen?

Klippa håret är lite som att palla äpplen, lite bus som barnen inte kan låta bli om tillfälle ges i rätt ögonblick!

Min tanke om det hela! 

Framgång är att få det man vill ha -Lycka är att vilja ha det man får!
  • ako75

Hur många som helst som har svarat ser jag, men mitt svar är: NEJ, du kan inte kräva att varesig förskolan eller den andra flickans föräldrar ska betala! Om situationen varit sådan att den andra flickan med våld hade hållit fast och tvingat sig på din dotter med saxen hade man kunnat kräva någon kompensation och framförallt en  ordentlig ursäkt men nu LEKTE de frisör, och det hade väl lika gärna kunnat vara den andra tjejen som fått håret klippt.

Däremot kan jag nog tycka att förskolan ska ha litemer koll när det är saxar inblandadr - inte minst för att man faktiskt kan skada sig på dem!

• lindisa

Om din dotter gillar Pippi så hade det ju blivit mycket billigare med en peruk eller varför inte Hannah Montana, clown ja möjligheterna är oändliga :D

Du gjorde min dag.. Träffar många barn i mitt yrke och har aldrig hört talas om extensions på BARN.. OMG men lite synd om barnet är det ju..kan inte vara kul att känna att man inte duger som man är :(

• Bambusa

nej, precis de ja oroat mig för med min dotter, hon skolas in som 3åring med långa lockar.. känns inte bra å lämna henne på dagis, och de här är bara ännu en sak som gör att ja vill ta hem henne igen...

• mion
    Bambusa skrev 2011-11-16 23:29:22 följande:
    nej, precis de ja oroat mig för med min dotter, hon skolas in som 3åring med långa lockar.. känns inte bra å lämna henne på dagis, och de här är bara ännu en sak som gör att ja vill ta hem henne igen...

Näe bäst du låter henne vara hemma....  skydda henne från att få vara barn o göra barnsaker....
  • Krussidullan

Jag tycker att barn är barn och att de lekte frisör.

Konsekvenstänk är inte så utvecklat när man är fem år och jag tycker att du ska vara glad att det inte var värre.

Klipp tjejen i en frisyr som funkar för hårets längd och ha i bakhuvudet att det kan bli en rätt charmig historia att berätta för dina barnbarn när de vill veta hur mamma egentligen var när hon var liten  

• Krussidullan

FAN! Jag åkte dit, sandlådetråd... *muttrar*

• HäckHäxan
    Krussidullan skrev 2011-11-17 00:01:17 följande:
    FAN! Jag åkte dit, sandlådetråd... *muttrar*
    Fast den var inte där från början... utan i känsliga rummet, men blev flyttad.. och efter flytten så har TS inte svarat. men tydligen startat två andra trådar under dagen, en har vad jag förstod blivit avstängd och den tredje finns kvar också i känsliga rummet om jag inte minns galet.
    kan man inte ta en och annan musprutt, är man nog för omogen att ha sex .
  • takingcontrol

Hon lärde väl sig en läxa nu, man leker inte frisör. Att du köpte löshår fattar jag inte, hon är fem. Kom igen?
    Jag vet inte om du kan anmäla dagiset för detta, men du kan ju testa. Skador på håret är väl samma sak som om en på dagiset skulle skadat henne någon annanstans? Och ja, de ska kunna ha uppsikt över alla barn, tänk om de klippt sig i fingret? Och de är ju inte så att det tog 2 min detta, alltså satt de själva någonstans under en längre tid. Kolla upp de ?

Svar på tråden Vem ska betala för min dotters löshår?