• vit orkide

Var köpa och vilken typ av skridskor för 3-åring?

Hej, sonen fyller 3 år i jul. Tänkte att han skulle få prova på att åka skridskor nu i vinter. När jag själv var liten fick vi börja på tvåmedade skridskor som vi spände fast på kängorna i 2-års åldern. Har letat runt i några sportaffärer och på nätet men ej lyckats finna några. Läst om tremedade skridskor, men inte hittat det heller. Någon som vet var jag kan hitta sådana? Eller har era treåringar fixat att åka på en skena vid 36 månaders ålder? Hans skostorlek är 26-27.

• Svar på tråden Var köpa och vilken typ av skridskor för 3-åring?
  • Tangent

Min pojke började visserligen inte åka skridskor förrän han var 4 år, han började med vanliga skridskor. Där vi åkte fanns det saker i trä att hålla i (vet inte vad de heter) som han använde till att börja med.
    Fick rekommendationen att köpa skridskor med vanlig snörning, eftersom man kan spänna dem bättre. Vi köpte begagnade. Bor i gbg finns en affär som heter Snabb där kan man köpa begagnade. I så små storlekar slits de inte så mycket.

• cosinus

Åka har de inte fixat vid 3 år men däremot stå och gå något steg har funkat. Men mina har bara fått prova enstaka gånger vid 3 år och sen vid 4 har de börjat på allvar.

• vit orkide

Tack för tipsen, tänkte köpa vanliga skridskor nästa år, bra tips med snörningen, de flesta verkar ha spännen i de små storlekarna.

Hoppas dock på att finna två eller tremedade i år, vi bor i Stockholm. Vissa konstisar har ju redan kommit och precis utanför vårt hus spolar de alltid en is, så det vore så kul om han kunde få åka lite.

• Toppen9

Kolla på blocket och tradera. Annars loppisar/auktioner.
    Såg såna i höstas på auktion och tänkte köpa men missade när de gick.

• Anne69

Nuförtiden tror jag inte att de med två medar finns längre..... vi har istället köpt "skalskridskor" - de dominerar marknaden för små barn. Vi köpte de första i storlek 25 och har dem ännu i storlek 30. De slits ju inte mycket - för våra barn har det handlat om att åka ett par ggr - så det går bra att köpa begagnat.

Kolla på Tradera - sök på skridskor och aktuell storlek - så dyker det upp mkt. Sålde själv ett par förra veckan.  

• vit orkide

Tack för tipsen! Har hittat de tvåmedade på Amazon och då jag ska till London om ett par veckor beställer jag hem dem till min kompis, så det löser sig .

• Rosen80

Min mamma köpte skridskor med 2 skenor på barnskridskor.se för att ha i sin verksamhet (dagmamma) ? De barn som tyckte att var läskigt eller att det gjorde ont med "vanliga" skridskor tyckte att det här skridskorna var jättebra!

• vit orkide
    Rosen80 skrev 2011-12-07 21:36:47 följande:
    Min mamma köpte skridskor med 2 skenor på barnskridskor.se för att ha i sin verksamhet (dagmamma) ? De barn som tyckte att var läskigt eller att det gjorde ont med "vanliga" skridskor tyckte att det här skridskorna var jättebra!
    Tack för tipset! Köpte redan i London förra veckan, men kan tipsa kompisar som också undrat!
Svar på tråden Var köpa och vilken typ av skridskor för 3-åring?