• Petrellie

Behandling acne/acneärr

Hej,

jag har en son som har stora besvär med acne, framförallt på ryggen. Han har nu passerat 20 men det mattas inte. Hela ryggen/axlarna är täckta av blåröda ärr och nya finnar. I ansiktet har han inte fullt så mycket men ändå mer än vad som är "normalt" i hans ålder. Han har testat olika preparat och även en sex månader lång antibiotikakur men ingenting fungerar.

Någon som haft liknande besvär och hittat en lösning? Finns det något "skönhetsbehandling" som kan reducera ärren?

Tacksam för tips.

• Svar på tråden Behandling acne/acneärr
  • Hanne

Jag har också haft problem med acne sedan tonåren. Har ätit tetralysal i omgångar, blir riktigt fin under behandling men acnen kommer igen efter avslutad kur. Jag var till hudläkare för ett tag sedan, de tyckte att jag skulle fortsätta att äta tetralysal med kortare uppehåll tills acnen gett med sig. Jag gick dock tillbaka till min läkare som nu remitterat till privat hudläkare, får se vad som händer där.
    Jag vet att det finns en effektivare behandling som heter roucctan (tror det stavas så), men det är inte rekommenderat eftersom det finns väldigt många biverkningar som i vissa fall kan bli bestående.

Mot ärren finns det lite olika behandlingar. Det finns bland annat fraxellaser, det är svindyrt men ska ha riktigt fin effekt. För ansiktet kostar det 7000kr (här) att behandla en gång och man kan behöva upp till 3-4 behandlingar.
    Jag har provat använda en dermaroller, har tyvärr inte hunnit långt i behandlingen (första gången än) men många skriver på nätet att de fått otroliga resultat vid behandling av ärr och bristningar. De är inte särskilt dyra så det kan vara värt att prova.

• MerTe

Roaccutan är det bästa jag gjort för mitt utseende och "ytliga" självförtroende. Biverkningarna är omdiskuterade och många hudläkare menar att de är överdrivna. Jag fick en uppblossning av acnen i början, samt sjukt torra läppar under behandlingsperioden - någonting som i princip alla får. Det var sååå värt det. Önskar jag hade fått den hjälpen så många år tidigare.

• snowberry

Trakiga med alla lakemedel ar att effekten inte ar bestaende. Racker med att hormonerna kommer ur balans igen  eller att du kakar antibiotika eller andra lakemedel och vips sa kommer acnen tillbaka.

Sa lange man inte tar itu med den underliggande orsaken kan man aldrig bli av med den for gott. Orsaken ar ofta hormonell obalans och candida vilket kan orsakas av allt mojligt i var omgivning. Vad vi ater, dricker, har & hudvards produkter etc.

Basta ar att andra kosten och bara anvanda 100%naturliga produkter.
    Nagra saker som hjalper PA RIKTIGT:

Bort med ALLT tillsatt socker, aven allt som omvandlas till socker i kroppen typ allt gjort av mjol tex brod, pasta etc. (Frukt socker ar okej men hall till ett minimum i borjan) Drick 2liter vatten om dagen, garna med citron i.  Bort med alla kemiska tillsatser i mat, dryck och produkter. Drick ett glas med juice blandat med 2msk appelcider vinager varje morgon och kvall. Detta ar ett fatal saker som hjalper kroppen att komma i balans och renar blodet fran candida vilket orsakar acne.

Mot arr: doppa en bomullstuss i appelcider vinager och anvand som ansiktsvatten eller pa kroppen. Var forsiktig!! spad helst 50/50 vatten/vinager. Sjalv kor jag rent men bast att testa halften halften forst for att se hur kanslig man ar. Varning!!! Det kommer bli rott och branna en stund sa gor det inte innan du ska ut. Vinagern frater bort oversta hudlagret och arren forvinner ganska snabbt. Har tyvarr inte haft sa bra resultat pa gropar. Men bla/roda arr forsvinner snabbt. Hjalper aven att halla finnarna borta och starker huden. Oversta hudlagret ska vara lite surt (ph varde) for att skydda oss mot bakterier etc. Dushkramer o dyl har ofta ett ph varde som ar for basiskt sa vinagern ger faktiskt huden ett skydd.

VINAGER AR BAST!!!

• snowberry

Glomde: Bort med alla mjolk produkter ocksa.
    Se aven till att smorja in er efter vinager behandlingen!!!

Kan aven dela med mig att jag jobbat manga ar inom skonhetsbranchen och har testat allt mojligt. Min hud har aldrig matt sa bra som nar jag slutade anvanda alla rengoringar, kramer och (rent ut sagt) skit, som sags gora mirakel for huden.

Nu gor jag mina egna produkter hemma i mitt kok nastan gratis och har battre resultat an allt annat jag provat.
    Sparar mig tusenlappar som jag tidigare lade pa hudvard varje manad!

• Catalyst

Jag har samma problem och har precis börjat ta tetralysal och differin. Jag upptäckte att mina problem blev värre pga rökningen men jag har haft problem med finnar och pormaskar i ca 7 år nu och har bara rökt i 3 år så nu håller jag på att sluta röka och tuggar nikotin tuggummin istället. Mitt tips är att du tränar regelbundet, dricker mycket vatten, äter mycket frukt, grönsaker och inte röker eller dricker för mycket alkohol och kaffe. Det är också bra att äta 5 måltider om dagen (frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och kvällsmat)

Svar på tråden Behandling acne/acneärr