• godis74

Skadar sig själv!

Hej!

Jag backar tre år, för att ge er bakgrunden till, enligt mig ALLT!
    Min dotter blev utsatt för ett sexuellt övergrepp av en man. Det tog nio månander innan vi som föräldrar fick veta nåt... Ca tre månader efter övergreppet började hon att skära sig i armarna, vi kontaktade BUP, för råd och stöd.
    Vi ville som föräldrar försöka hjälpa henne själva...Vi trodde att det handlade om hennes självbild och självförtroende. Hon skrev texter om hur ful och äcklig person hon va....osv.
    När det senare kom fram att hon blivit utsatt så insåg vi vår begränsning, vi kontakta BUP igen och hon började gå där.

Nu har det gått tre år sedan händelsen, rättegångar och domar lägger vi bakom oss, jobbar på att se framåt.

För ca ett år sen "skrevs hon ut" från BUP. Hon hade precis träffat en kille och han fick henne att må bra... Hon slutade så sakteligen med att skära sig...jag tror att han påverkade henne, positivt.
    Killen är ju i mina ögon inte helt "problemfri"själv, så hon känner väl en samhörighet med honom.

Nu i dagsläget har vi kontakt med socialen sen ca 8månader tillbaka. Skolan gjorde en anmälan då man såg en stor förändring (negativ) hos henne.Hennes närvaro dalade snabbt, och hon va inte sig själv då hon va där... Jag kontaktade skolkuratorn och bad om hjälp. Vi tappade kontrollen över vår dotter. Hon började dricka på helgerna, hon smet ut sent på kvällarna utan att vi visste vart,
    Jag kunde sitta och vakta ytterdörren i timmar, men när jag somnade så stack hon. Hon visade en attityd mot oss som va hemsk...Hon snodde allt hon kom över i vårt hem.
    Vi ville ha hjälp!!

Efter att vi legat på ett tag hos soc så fick vi en ungdomsbehandlare till hjälp. Denna tjej gör säkert ett bra jobb, men i våra ögon räcker inte detta till vår dotter. 
    Vi har träffats i några månader nu,ibland är dottern med och bland inte. Jag får hela tiden höra vilken fantastisk mamma jag är som finns så mycket för min dotter, MEN Ju mer vi gör för att hjälpa henne, desto mer drar hon sig undan. 

Jag känner min dotter. Just nu straffar hon sig själv.. I ALLA lägen som vi vill hjälpa henne, så väljer hon att straffa ut sig..

Tex. Om vi säger att, om hon går en vecka till skolan ska hon få en ny mobil...  Först blir hon glad, sen vänder det och hon går INTE till skolan.

Hon äter mat mycket oregelbundet, för hon tycker hon är tjock. (167cm, 52kg). Får ofta blackouter, svimmar ibland pga sin ohälsa. Jag försöker få henne att tänka på sin hålsa, men då drar hon sig undan igen.
    När jag skriver "drar sig undan" så antingen sticker hon till pojkvännen, eller "stänger av" sig på sitt rum. 

Vi har bett om mer hjälp från soc... Vi vill att de gör mer för henne (LVU), hon skadar ju fortfarande sig själv!!
    Hon skär sig inte fysiskt men hon skadar sig psykiskt!!
    Enligt soc så är LVU endast till de som är "är en fara för sig själv eller andra",

Är hon inte en fara för sig själv??  Är jag bara en orolig mamma som börjar sluta tro på sig själv??
    Jag har ett barn till i hemmet 10år...Hon hör och ser mycket, hon behöver inte mer nu!! 

Snälla, finns det någon som kan ge en reaktion, VART GÖR JAG FEL?????

// godis74 

• Svar på tråden Skadar sig själv!
  • Anastaziah

Hejsan först och främst vill jag säga att jag tycker hemskt synd om dig, om er. Sedan kan jag kanske inte hjälpa er fast jag kan berätta utifrån min egen situation för några år sedan. Jag skar mig o hade tvånstankar och mådde jävligt dåligt. Jag gick inte på lektioner, rökte festade, började umgås med killar och rymde hemifrån. Jag skar mig också från och till fast fick inte riktigt någon riktig hjälp, med bup och liknande förrän flera år senare. Fast jag har inte blivit utnyttjad på riktigt samma sätt som er dotter. Du skriver inte hur gammal hon är eller hur hon heter sig i övrigt så det är lite svårt att sätta sig in. En sak ska du i alla fall veta att det kommer säkerligen bli bättre. Efter regn kommer ju alltid solsken. Försök att prata med er dotter. När hon inte kan rymma men inte med några myndighets personer med. Prata om vad du är rädd för, hur du mår när hon mår som hon mår. Och få henne att förstå att du vill hjälpa men inte har en aning om hur du ska hjälpa. Hur du ska få henne att må bra. Be henne hitta på valfri sak, vadsomhelst som ni kan göra tillsammans om.ni som jag förstått det inte har någon super relation. Ni kan handla kläder, åka och göra saker ni gjort tillsammans när hon var liten eller vad som helst. Skaffa en hund eller katt eller gör något bra för själen. Blev mycket babbel är lite övertrött fast något jag skrivit kanske kan hjälpa, hoppas jag. Lycka till i alla fall, allt är möjligt! =)

Gör som havet våga!
  • MaalinJ

Jag har en liknande bakgrund som Anastaziah. Var otroligt deprimerad under tonåren och skadade ofta mig själv. Tycker jag var ful, värdelös, ingen tyckte om mig, blev utnyttjad utav kompisar (dom fick låna pengar, jag bjöd på saker m.m) Men det vände efter hjälp från BUP och jag mognade själv. Träffade också en kille i samband med det här som gjorde att jag fick upp tron mig mig själv. Idag är vi gifta. 

Kan du inte prata med hennes kille? Har din dotter bra kontakt med någon annan? Jag pratade aldrig med mina föräldrar under tiden jag var sån. Hade däremot bra kontakt med en fritidsledare på skolan som jag pratade mycket med. Nu i efterhand förstår jag ju verkligen hur mycket jag sårade mamma och pappa. Och det kommer din dotter också förstå en dag!

Hur var det när hon gick på BUP? var det bättre då? Hon kanske behöver någon att prata med, som inte bor innanför era väggar? 

Ang ditt andra barn i hemmet, min syster var 11 år när hon fick gå igenom allt det här. I efterhand förstod mina föräldrar hur mycket hon fick lida också. Hon blev liksom lite "glömd" eftersom mina föräldrar var så upptagna med mig. Nu vet ju inte jag alls hur det är hemma hos er. Men min lillasyster blev väldigt tillbakadragen efter det här och hade väldigt svårt att visa känslor när hon var ledsen. När hon grät ville hon vara ensam och kunde sitta inne på sitt rum i flera timmar. Så ta mig rätt nu, glöm inte bort den "lille" även om det behövs läggas mycket fokus på din dotter just nu. :) 

Jag hoppas att det löser sig snart för både er och Dottern Hjärta KRAM!

• godis74

Tack för era svar!!

Vill tillägga att min dotter nu är  idag 15 år.
    Jag och min dotter har en mycket bra relation, lite sämre relation med sin pappa..tyvärr. Pappa-dotter relationen jobbar vi på..

Att jag blir så ledsen av allt, är ju för att vi trots allt har en så bra relation, och kan därför inte förstå hur hon vill förstöra mellan oss hela tiden...??!!  Hon vet iofs att jag ALLTID finns där, är det därför hon "kan äventyra" vår relation??!! 

Den lille som är elva, har vi föräldrar hela tiden i tankarna... Men hon ser och hör alldeles för mycket "jobbiga" saker om sin syster. 

Dagarna går upp och ner, men vi kämpar på hör hemma, ett tag till... 

Vad beträffar hennes kille, så kan jag ju iofs prata med honom... Det har jag gjort några gånger.. Men han har som sagt en lite "torftig" uppväxt själv, är blyg och osäker i sin egen roll.. Risken blir nog att jag får en till "tonåring" att ta hand om, men det kanske det är värt...

Kommentera gärna,!!  // Godis74

Svar på tråden Skadar sig själv!