• sahara

Ska bilar stanna för cyklister ?

Hur är det nu igen.Egentligen borde jag veta men är osäker.
    Jag vet att bilister inte ska stanna för cyklister som cyklar över övergångsställen.
    Men hur är det med cykelbanor som korsar vägar.Ibland är det övergångsställe och cykelbana bredvid, ska bilister stanna för både cyklister och gående där ?
    Funderar lite på hur man ska hinna se att det även är cykelbana.Övergångsstället ser man ju tydligt men det är värre med cykelbanan tycker jag.
    Någon som vet ?

• Svar på tråden Ska bilar stanna för cyklister ?
  • Nemi76

Vet inte om det är rätt men jag har fått lära mig att om bilen korsar cykelvägen så ska bilen lämna företräde. Samma gäller cykelövergångar i rondeller, där har cyklarna alltid företräde. Om cykelvägen korsar körbanan så ska cykeln lämna företräde och finns det ingen cykelbana får man kliva av cykeln och gå men då ska bilen lämna företräde eftersom man då är fotgängare vid ett övergångsställe (om det fanns övergångsställe alltså). Det är upp till bilisten att ha såpass koll att man ser att det är en cykelbana man korsar och är det ett övergångsställe hade jag tagit det säkra före det osäkra och släppt förbi cyklisterna.

• sahara

Tack för svar!
    Jag är alltid försiktig vid övergångsställen och cykelbanor.Inte vill man köra ihjäl någon.Men jag vill ändå veta vad trafikreglerna säger.

• Petronella01

Merparten av landets bilister verkar inte veta hur man beter sig vid övergångsställen heller, vare sig de har trafikljus eller är oövervakade

If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
  • EllanEriksson

Enligt min bok är det cyklisten som har väjningsplikt.. Men att man såklart ska anpassa fart som alltid..

• Sanjos

Ja, cyklisten har väjningsplikt när denne ska över gatan.
    Men ser bilisten i god tid att cyklisten ska över så tycker jag personligen
    att bilisten ska släppa cyklisten före.
    Men detta då bara där de finns cykelöverfart och inte endast övergångsställe.

• sportpappa

Bilister har ingen skyldighet att stanna för cyklister på övergångsställen eller cykelöverfarter. Om inte skylt eller trafiksignaler säger annat så har cyklister väjningsplikt när de ska korsa en väg. Bilister har däremot väjningsplikt för allt när de svänger. Så om det finns en cykelöverfart eller övergångsställe på den väg bilisten svänger in på så ska bilisten släppa före alla trafikanter där.
    Sen har man alltid väjningsplikt för allt som befinner sig ute på vägen så bara för att en cyklist cyklar på ett övergångsställe eller cykelöverfart så har man inte rätt att köra på den  

• Fidelis ad urnam
    Sanjos skrev 2011-11-16 13:14:45 följande:
    Men ser bilisten i god tid att cyklisten ska över så tycker jag personligen
    att bilisten ska släppa cyklisten före.
    Men detta då bara där de finns cykelöverfart och inte endast övergångsställe.
    Det tyckte jag med, men han som övervakade min uppkörning hade bara en negativ kritik att ge mig och det var att jag stannar för cyklister. 
    Han röt i att man ALDRIG ska stanna för cyklister!
     Sedan fick jag mitt körkort
  • Nemi76
    sportpappa skrev 2011-11-16 13:33:39 följande:
    Sen har man alltid väjningsplikt för allt som befinner sig ute på vägen så bara för att en cyklist cyklar på ett övergångsställe eller cykelöverfart så har man inte rätt att köra på den  

Det brukar jag påtala för min sambo också när han varvar motorn lite extra när folk går mot röd gubbe osv
  • Sanjos

Sen så finns de ju de bilister som gasar istället för att sakta ner inför överställen. De är väl antagligen livrädda för att ev få behöva stanna !!!

• Dripknot
    Nemi76 skrev 2011-11-16 13:52:00 följande:
    Det brukar jag påtala för min sambo också när han varvar motorn lite extra när folk går mot röd gubbe osv
    Vad moget trafikbeteende din sambo har. Bara för att andra hoppar i brunn behöver väl han inte göra det? Sånt där är lite valpigt, beter sig som en stöddig 18-åring som nyss klarat kortet. Med nöd och näppe.

Pinsamt.
    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Nemi76
    Dripknot skrev 2011-11-17 10:57:41 följande:
    Vad moget trafikbeteende din sambo har. Bara för att andra hoppar i brunn behöver väl han inte göra det? Sånt där är lite valpigt, beter sig som en stöddig 18-åring som nyss klarat kortet. Med nöd och näppe.

Pinsamt.

Du anar inte hur många gånger jag påtalat detta för honom men det är inte lätt att lära en gammal hund att sitta Han utgör ju ingen fara tack och lov men det är tillräckligt pinsamt att sitta bredvid när han ska demonstrera för fotgängarna att de gör fel!
  • Magnux

Det är helt OK att köra över cyklister som inte kan trafikreglerna.

• Ulf Harrys Farsa

vid en korsande cykelväg gäller högerregeln som i vilken annan korsning som helst, där inte bilvägen är huvudled.
    Cyklist på övergångsställe SKALL leda cykeln över

• Hackad på FL

Det är absolut inte högerregeln vid cykelöverfart, cyklisten ska lämna företräde. Undantaget är som sagts vid korsningar, även rondeller där bilen ska lämna företräde när denne svänger. Finns trafikljus så gäller så klart dessa och i allra första hand polismans tecken. Cyklister får inte cykla på varken trottoar eller övergångsställe eller på vänster sida av en väg eller köra mot rött eller enkelriktat. Verkar vara mycket okunnighet om trafikreglerna bland cyklister, för det är väl inte så att man struntar i dem?

• sportpappa
    yakumo skrev 2014-10-03 13:34:29 följande:

Från 1 September 2014 ska bilar lämna företräde för cyklar på cykelövergångställe.

http://www.övningskörning.com/nya-regler-1a-september-nya-begrepp-cykelpassage-och-cykeloverfart/

Värt att nämna är att det är en ny typ av cykelöverfart med ny skylt och ny vägmarkering för korsande trafik som visar att det just är en cykelöverfart och att väjningsplikt gäller.

Alla gamla cykelöverfarter kallas numera för cykelpassager och samma regler som tidigare gäller där, dvs. fordon på vägen har INTE väjningsplikt mot cyklister som ska åka ut på cykelpassagen.
Svar på tråden Ska bilar stanna för cyklister ?