• Anonym (T)

Är det här okej sms till någon som just mist sin pappa?

Hej. Jag fick precis reda på att min bästa väns morfar gått bort. Jag kände honom inte så väl, men hans dotter, min kompis mamma, har alltid funnits där för mig, och vi har träffats och umgåtts flera gånger utan min bästa vän (hon bor utomlands)

En av oss är i utlandet, och han gick bort idag, så jag känner att det inte är rätt läge att ringa, även om jag skall göra det när vi är i samma stad igen.

Jag tänkte skicka ett sms, men det är så svårt, med sorg. Är det här okej?

"Hej. Jag hörde just om din pappa och vill bara säga att jag tänker på er och jag är så hemskt ledsen för din skull. Många kramar Namn" 

• Svar på tråden Är det här okej sms till någon som just mist sin pappa?
  • Twiist3d

Jag tycker att det är okej att skicka ett sånt sms! Visar ju bara att du bryr dig om henne, och att du är där för henne denna gången.

• Magriffe

Absolut! Jag tyckte det var skönt med sms när min pappa gick bort.

• Anonym (ring istället!)

jag vet att många blir rädda för att kontakta dom som sörjer. men tror att många hellre skulle uppskatta ett samtal. dom svarar inte om dom inte orkar. då kan du skicka sms. men jag hade blivit så mycket gladare och folk ringde och tog kontakt!  men det var fint skrivet!

• MammaSandra1989

Du kan ju även lägga till att om hon vill ringa eller att du ska ringa så är det bara höra av sig. Men att du inte ville ringa och störa om hon inte vill ha samtal tex

• Anonym (T)
    Frökenfrågvis skrev 2011-11-16 20:09:47 följande:
    Är det morfar eller pappa som gått bort?

Självklart så kan du skicka. 
    Det är ett sms till kvinnan vars pappa gått bort. Alltså ett sms till min bästa väns mamma. Det var min vän som berättade det på telefon.
  • Regnig måndag

Jag tycker inte att det är ok med sms i ett sånt här tillfälle. Är det någon gång man ska ringa är det när man framför kondoleanser.

Grattis till guldet NZ!
  • Anonym (T)

Okej. Det verkar vara väldigt individuellt om sms är bra eller inte, men jag litar på magkänslan när det gäller just kommunikationsformen. Det var främst texten i smset, som jag undrade om det var okej.

Faktum är att det är lite komplicerat att ringa, just med utlandsvistelsen. I övermorgon kommer vi att vara i samma land, och då tänkte jag ringa henne.

• Regnig måndag
    Anonym (T) skrev 2011-11-16 20:19:10 följande:
    Okej. Det verkar vara väldigt individuellt om sms är bra eller inte, men jag litar på magkänslan när det gäller just kommunikationsformen. Det var främst texten i smset, som jag undrade om det var okej.

Faktum är att det är lite komplicerat att ringa, just med utlandsvistelsen. I övermorgon kommer vi att vara i samma land, och då tänkte jag ringa henne.
    Jag läser som en kratta för jag missade utlandet helt. Men oavsett vad andra tycker ska man ju alltid lita på sin egen magkänsla.
    Grattis till guldet NZ!
  • MrsMurphy

När min pappa dog så uppskattade jag hellre sms än samtal. Jag är väl överlag inte så förtjust i att prata i telefon och då om någonsin var det tungt.

Folk tycks antingen ta skydd eller ringa när anhöriga går bort. Inget av alternativen uppskattade jag utan hade föredragit sms. De som man ville skulle höra av sig, var som bortblåsta. Personer som man tagit skydd för under halva livet för att de är sladdertackor, de ringde. Sms= den gyllene medelvägen. Skriv också att hon kan ringa om hon känner för att prata men att du inte vill störa. Då har du lämnat en vidöppen dörr om det behovet finns. 

Allt är såååååååå naturligt så...
  • MammaTillMaja
    Anonym (T) skrev 2011-11-16 20:13:43 följande:
    Det är ett sms till kvinnan vars pappa gått bort. Alltså ett sms till min bästa väns mamma. Det var min vän som berättade det på telefon.
    Aha okey, ja då hänger jag med i svängen.

Men absolut att du kan skicka sms, det värmer mer än du kan ana. 
  • Anonym

Min mamma gick bort för några dagar sedan och jag tycker att sms nästan varit bättre än samtal eftersom man då inte har någon press på sig att svara förrän man orkar. Och egentligen spelar det ingen roll om hur man hör av sig, huvudsaken är ju att man bryr sig.

• Iam

När min mamma gick bort uppskattade jag alla tecken som visade att någon brydde sig om mig. 
    Däremot ville jag inte att någon skulle tränga sig på om jag inte hade ork, dvs det skulle vara på mina villkor.
    Ett sms är i det läget perfekt. Jag behöver inte lyfta luren och prata, men jag får ändå veta att någon tänker på mig. Vill jag sen prata har jag valet att antingen ringa upp eller skicka ett sms tillbaka om att jag gärna pratar.  

Svar på tråden Är det här okej sms till någon som just mist sin pappa?