• SmBacke

extrem huvudvärk

är gravid i v 17 och har en sån extrem huvudvärk, morgon till kväll. haft nu i lite mer än en månad. somnar med värken och vaknar och den är där.

kan de vara brist på nått eller hormoner som spökar?
    riktigt riktigt jobbigt är det iaf.

• Svar på tråden extrem huvudvärk
  • Lumo

Bihåleinflammation eller svullna gångar i bihålorna säkerligen. Dessa slemhinnor svullnar när du blir gravid o ger ibland på vissa huvudvärk. Är du även täppt så är det ytterligare ett tecken.

Gå till läkarn. De kan ge dig kortisonnässpray att testa (avsvällande o inflammationsdämpande). Ev får du även Rinexin-tabletter är avsvällande o oerhört effektivt. jag har dessutom fått allerginässpray att köra ihop med kortisonsprayen, denna kombo är ännu mer avsvällande.

Om inte detta ger effekt på säg 2 v så be om penicillin för att bota ev bihåleinf.

Jag hade 12 v huvudvärk första grav innan jag blev botad av penicillinet, som verkade på bara 3 dar. Denna grav hade jag ont i 10 v. Fick först bara testa kortisonsprayen, det mildrade men räckte inte. Sen testade jag penicillinet men inte heller det räckte då det tydligen bara var svullnad o ingen inflammation (än). Nu har jag kört allerginässpray, kortisonnässpray o Rinexin i 2 v hittills o huvudvärken försvann direkt. Tror rinexinen gjorde susen.

Får nog köra dessa grav ut (är i v 21 nu), ev klarar jag mig utan rinexinen snart. Men det är det värt att slippa ontet. Risken är att man får feldiagnos som gravid o att de klassar det som migrän (pga hormoner) eller spänningshuvudvärk (pga ändrad kroppshållning) o sedan ger en massa starka o betydligt värre tabletter (som inte botar) än de jag nämnt. Man vill ju inte knapra massa skit i onödan som gravid.

• LindaMarita

Jag har också huvudvärk som gravid. Nu från ca vecka 12, är i v 19 nu. Förra grav hade jag också ungefär från v 12 och mer eller mindre resten av tiden. Fick arbeta deltid, först 50% och sen 25% pga huvudvärken. Fick så ont att jag kräktes. Men det var inte migrän, det vet jag hur det känns från tidigare. Utan istället spänningshuvudvärk som inte gick bort över natten ibland. Alvedon hjälpte inte så då fick jag äta Dexofen (kräks av Citodon). Nu finns tyvärr inte denna tablett längre så nu testar jag en annan som jag inte mår helt bra av ändå. Och går på akupunktur. Inte lätt att gå med huvudvärk stor del av dagen/veckorna. Hoppas du hitta något som hjälper dig!

• SmBacke

ja de är mer som migrän/spänningshuvudvärk. de sitter vid ögonen och uppåt och även bak i nacken så masserar och masserar och de känns att de kommer lite därifrån..

men ska ha bihålerna i tankarna :)

• SmBacke

va heter medicinen du äter nu mot spänningshuvudvärken?

• Lumo

Skulle kunna sätta en hundring på att ni båda har problemet från bihålorna.

Även jag trodde det var både migrän o spänningshuvudvärk innan jag testat medicinerna. O jag kan min huvudvärk (vart migränbarn). :( hade även jag ont så... Bihålorna börjar ju vid ögonen. Innan ni knaprar starka mediciner, be att få prova de jag tipsat om.

• SmBacke

okej får kolla närmare på de då :) ska inte till bm förns 27 dec men får väl kontakta och se va dom säger :)

• Lumo

Bm kan inte göra något. Ring läkarn istället o boka tid! ;)

• LindaMarita

Min huvudvärk låter lite som din fast omvänd... den börjar i nacken och går framåt utmed käken/örat och upp till ovansidan på ögonen. Medicinen heter Tradolan, men jag blir både snurrig och illamående av den ganska ofta så jag försöker undvika den. Men vad gör man när man har så ont och inte kan gå och lägga sig pga jobb och en 1,5 åring hemma. Man måste ju ta sig igenom dagarna. Jag kan startk rekommendera akupunktur på vårdcentralens sjukgymnastik. Prata med din BM så kan hon ordna med läkartid, då kan läkaren ge dig en remiss till sjukgymnastiken. Tror iof att du själv kan kontakta sjukgymnastiken på din vc, men det kan ju ändå vara bra med en läkarkontakt.

• Lumo

Linda- inte för att vara tjatig (ledsen isf) men bihåleinflammation kan sprida sig ner till käkpartiet med. Det onda du har runt ögon o öron är ju typiskt. Du borde definitivt be en ny läkare om diagnos o be dem överväga bihåleinflammation. Du kan ju inte gå o ha ont sådär!!!

Kanske har du dessutom spänningshuvudvärk som strålar i nacken. Är ju inte så konstigt att man får andra krämpor när man väl börjat få ont.

Känner mig jättetjatig nu. Men vet att flera (3 läkare o 2-3 bm) har tolkat mina symptom fel o sagt spänningshuvudvärk/migrän. Så därför står jag på mig!!!

Svar på tråden extrem huvudvärk