• marie caroline

Sömn (eller snarare brist på) hos 20månaders

Hej,
    Hoppas ni kan hjälpa mig för jag börjar så smått ge upp. Min dotter är snart 20 månader gammal. Hon är en pigg och glad tjej som far runt hela dagarna, äter all mat med god aptit och går på dagis och älskar det. Hon har altid sovit bra men för ca fem månaders sedan började det sturla ordentligt. Vi har fasta nattrutiner och lägger henne i sin egen säng (i eget rum) runt halvåtta på kvällen. Sedan sitter jag bredvid henne och sjunger till dess att hon somnar vilket sällan tar mer än 15 minuter. Hon sover sedan bra till tolvtiden, då hon vaknar och är ledsen. Vid det här laget är det omöjligt att få henna att somna om i sin sägn. Hon är på inget sätt pigg och vill leka, utan hon gnuggar sig i ögonen och verkar vara trött men kommer inte till ro. För att själv försöka få sova lite brukar jag tillslut (efter ca 30 minuters försök att lägga om henne) ta över henne till min säng. Hon somnar då om men sover väldigt oroligt, kastar sig av och an, spottar ut nappen och är ledsen. Så här håller hon på till runt fyratiden, då hon kommer ner i mer djupsömn och sover sedan bra till det är dags att gå upp vid halv åtta.

Jag har fått för mig att plockar jag över henne till mig så får jag i alla fall lite mer sömn (även om jag sover ganska dåligt av hennes snurrande), men nu börjar jag fundera på om jag gjort mig själv en otjänst. Är det "dumt" och kortsiktigt att lösa sömnproblemen på enklaste (i alla fall just då) sätt? Är risken att sömnproblemet håller i sig längre genom att jag gör så här ?

Tacksam för alla råd jag kan få!

• Svar på tråden Sömn (eller snarare brist på) hos 20månaders
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Du har kommit på det själv, du gör dig själv en otjänst.

När du söver henne till kvällen så sitter du hos henne tills hon somnar, sen vaknar alla barn några gånger
    på natten och när din dotter vaknar, då är inte du där och sjunger, då måste hon protestera.

Tyvärr det finns ingen genväg.

Ni måste aktivt ändra på insomningsrutinerna.
    Ni har er egen lilla rutin med mat, tandborstning, läsa och sjunga, men hon skall
    somna av sig själv, inte att du sjunger henne till söms.

Om man inte lärt sig somna själv kan man inte somna om själv. 
    Vill man som förälder få sova hela nätterna måste man
    lära sitt barn att somna själv.

Lycka till // carmen

• marie caroline

Tack för ditt svar,
    tyvärr gör det mig snarare mer ledsen och orolig. Jag är på inget sätt beredd att ändra min dotters insomningsrutiner bara för att lära henne att somna själv. För mig är det viktigt att mitt barn vet att jag finns där för henne dygnet runt vilket innebär att jag även kommer om hon är ledsen om natten. Om det i sin tur innebär att jag får sova dåligt under en tid (om det så är år) är det ändå ett pris jag är beredd att betala . Hur som helst kommer mitt barn inte må dåligt av att veta att jag finns där.

Jag tror att det viktigast är att man som förälder är bekväm med den metod man väljer. Därför tror jag att det är lite farligt när man svara så svart eller vitt. Alla metoder fungerar antagligen inte på samtliga barn för om så vore fallet skulle forum som detta knappast fylla något värde. Det finns så mycket olika metoder som alla hävdar att de fungerar.

Jag är medveten om att jag skrev till dig för råd, och jag är tacksam för din input. Skrev till dig för att få lite "pepp" och förslag på alternativa lösningar och var nog inte beredd på att få tillbaka en universal lösning på problemet. Jag kommer helt enkelt letar vidare för att hitta en variant som passar min föräldrastil och mitt barn.

Med vänlig hälsning

Caroline

• BVCsköterska Carmen

Hej Caroline!

Det var verkligen inte min mening att göra dig ledsen och mer orolig.
    Ditt barn, kommer inte att må dåligt på något sätt, bara du orkar dagarna också.
    Det är alldeles rätt som du skriver, som förälder måste man vara övertygad i det man gör, och det finns inga universalmetoder.
    Gråzoonen är väldigt bred och inga barn är lika varandra.
    Ni föräldrar känner era barn bäst.

Vänligen Carmen

Svar på tråden Sömn (eller snarare brist på) hos 20månaders