Sömn (eller snarare brist på) hos 20månaders
Hej,
Hoppas ni kan hjälpa mig för jag börjar så smått ge upp. Min dotter är snart 20 månader gammal. Hon är en pigg och glad tjej som far runt hela dagarna, äter all mat med god aptit och går på dagis och älskar det. Hon har altid sovit bra men för ca fem månaders sedan började det sturla ordentligt. Vi har fasta nattrutiner och lägger henne i sin egen säng (i eget rum) runt halvåtta på kvällen. Sedan sitter jag bredvid henne och sjunger till dess att hon somnar vilket sällan tar mer än 15 minuter. Hon sover sedan bra till tolvtiden, då hon vaknar och är ledsen. Vid det här laget är det omöjligt att få henna att somna om i sin sägn. Hon är på inget sätt pigg och vill leka, utan hon gnuggar sig i ögonen och verkar vara trött men kommer inte till ro. För att själv försöka få sova lite brukar jag tillslut (efter ca 30 minuters försök att lägga om henne) ta över henne till min säng. Hon somnar då om men sover väldigt oroligt, kastar sig av och an, spottar ut nappen och är ledsen. Så här håller hon på till runt fyratiden, då hon kommer ner i mer djupsömn och sover sedan bra till det är dags att gå upp vid halv åtta.
Jag har fått för mig att plockar jag över henne till mig så får jag i alla fall lite mer sömn (även om jag sover ganska dåligt av hennes snurrande), men nu börjar jag fundera på om jag gjort mig själv en otjänst. Är det "dumt" och kortsiktigt att lösa sömnproblemen på enklaste (i alla fall just då) sätt? Är risken att sömnproblemet håller i sig längre genom att jag gör så här ?
Tacksam för alla råd jag kan få!