• Anonym

Hjälp min treåring är behöver "banta"

Jag är anonym för jag vill slippa påhopp.

Min dotter är ganska exakt tre år och väger nästan 17 kg. Hon har allt bebishull kvar och är egentligen ganska liten i skelettet så det är ganska mycket hull. Vi älskar det och vill inte ändra på henne på något sätt men nu har de uttryckt sin oro på förskolan. Hon är inte speciellt fysisk av sig, springer inte runt eller klättrar så mycket som andra barn. När hon leker sitter hon helst still och leker lugna lekar. När vi ska någonstans får hon alltid gå själv men brukar vilja sitta i vagnen efter bara en liten bit. Så hon rör sig inte överdrivet mycket.

Kosten då. Hon har alltid varit extremt matglad och äter med stor aptit. Pga av våra dåliga matvanor har hon tyvärr fått lite för mycket snabbmat och godis. (Endast på helgerna fre-sön). Men det är för mycket. Jag och hennes pappa är båda sockerberoende och har väldigt svårt att stå emot vårt egna sug vilket tyvärr och pinsamt nog påverkat henne. Hon är född extra sockerkänslig också vilket betyder att hon tycker lite extra mycket om godis.. Vi har svårt att inte ge henne då vårt egna behov är så starkt.

Jag vet hur fel det här är och jag förstår att många kommer tycka att vi är dumma i huvudet, det tycker vi själva också. Så ni kan bespara mig elaka kommentarer nu.

Det jag vill ha är tips på hur vi skall gå tillväga nu. Vi har bestämt oss för att bli stenhårda med godis och snabbmat. Vi bör nog sluta ge henne överhuvudtaget, det tror jag bli bäst. Det kommer bli otroligt tufft då hon är van att få godis både fre,lör och sön och hon kan tjata som bara den om hon inte får. Men det får vi ta helt enkelt, nån gång så kommer hon väl sluta tjata. Sen är det det här med att röra på sig. Vet ni hur vi kan hjälpa henne till att vilja röra på sig mer? Hon behöver få upp konditionen och som sagt, bli av med lite hull. Jag tycker hon är världens finaste nu men jag vill helst inte att hon skall vara tjock när hon blir 4-5 år då det bara blir svårare och svårare att blir av med det.

• Svar på tråden Hjälp min treåring är behöver "banta"
  • Anonym

Det låter som att ni borde ta hela familjen till en dietist och få hjälp med era matvanor. Hur ska dottern kunna förstå att ni får äta, men inte hon? Hon är inte gammal nog att lära sig själv vad som är sunt och hälsosamt, utan det måste hon lära sig av er.

• Anonym

ut och gå i skogen, där är det svårt att ta med vagnen, spela fotboll.
    Min 3 åring är aldrig still det är ös hela tiden och vi är ute större delen av dagen

• Anonym

Hon är så liten än att de går fortfarande att ändra, när hon blir äldre kommer de vara mycket svårare.  När min dotter var 3 år så vägrade hon äta broccoli. NU åt ju min dotter nästan alla andra grönsaker men bara för att testa att se om det gick så prövade jag råden man får när barn inte äter grönsaker. Själv äter jag nästan aldrig broccoli heller men vi köpte ett par paket broccoli och jag la upp på tallriken. Vi åt de säkert 3 gånger i veckan i början. Eller åt varken jag eller min dotter smakade den första veckan så de åkte i soperna. Andra veckan tror jag att min dotter började smaka lite försiktigt på broccolin, men för mig tror jag det dröjde bra många veckor innan jag smakade. Sen höll vi det där att äta broccoli med jämna mellanrum och de blev till slut min dotters favorit, nåt som hon förut nästan tjöjdes av. Det tog dessutom inte så lång tid innan de blev hennes favorit mat. Men för mig jag tror att de inte är förrens i sommras som jag började älska broccoli, och det är ändå nåt på 2 eller 3 år sedan som jag införde den grönsaken hemma. I början ganska ofta men sen blev de ju när de passade.

Till saken här att jag har alltid varit lite rädd för grönsaker, låter helt galet men ja jag har varit rädd, kanske inte rädd men skeptisk. Och en av de grönsaker jag hatade mest var faktiskt broccoli, efter skolans överkokta saker. Det ända grönsker jag kunnat äta har varit sallad, gurka, paprika, morot ( om man dippar) kokta går inte och inte kalla. Vilket faktiskt inte innehåller så mycket nyttigheter. Lika med frukt det är bara banan allt annat säger jag nej tack till. Men det är mycket eftersom vi åt endast det hemma. Frukt köpte väl mamma men det var den billigaste frukten och den är inte god. Det går inte att äta. Och jag kan säga mamma och pappa var inte fattiga, så det var inte därför det behövde köpa billig frukt. Det var bara att vara dumsnål.    

Tänkte bara säga en jämförelse mellan jag som vuxen som ska lära sig äta en grönsak och ett barn som ska lära sig äta en grönsak. För mig tog det nästan 3 år att älska grönsaken, den gick ju bra att äta tidigare men jag älskade den inte. För min dotter handlade det om månader. Det här har följt lite så jag kan äta fler sorters frukter utan att jag har behövt ansträngt mig. Men nu handlar det här ju om en vuxen som är väldigt skeptisk och ett barn som förutom broccoli älskar grönsaker.  

• Anonym

TACK för era tips och TACK för att ni inte kastar skit på mig!!! Nu har vi helt utan problem lyckats hålla henne utan godis den första helgen och det har gått kanonbra! Ingen snabbmat på hela veckan heller. Vi är fast beslutna att fortsätta så. Och i morgon ska vi till badhus så motion ska det bli!

Svar på tråden Hjälp min treåring är behöver "banta"