Hjälp min treåring är behöver "banta"
Jag är anonym för jag vill slippa påhopp.
Min dotter är ganska exakt tre år och väger nästan 17 kg. Hon har allt bebishull kvar och är egentligen ganska liten i skelettet så det är ganska mycket hull. Vi älskar det och vill inte ändra på henne på något sätt men nu har de uttryckt sin oro på förskolan. Hon är inte speciellt fysisk av sig, springer inte runt eller klättrar så mycket som andra barn. När hon leker sitter hon helst still och leker lugna lekar. När vi ska någonstans får hon alltid gå själv men brukar vilja sitta i vagnen efter bara en liten bit. Så hon rör sig inte överdrivet mycket.
Kosten då. Hon har alltid varit extremt matglad och äter med stor aptit. Pga av våra dåliga matvanor har hon tyvärr fått lite för mycket snabbmat och godis. (Endast på helgerna fre-sön). Men det är för mycket. Jag och hennes pappa är båda sockerberoende och har väldigt svårt att stå emot vårt egna sug vilket tyvärr och pinsamt nog påverkat henne. Hon är född extra sockerkänslig också vilket betyder att hon tycker lite extra mycket om godis.. Vi har svårt att inte ge henne då vårt egna behov är så starkt.
Jag vet hur fel det här är och jag förstår att många kommer tycka att vi är dumma i huvudet, det tycker vi själva också. Så ni kan bespara mig elaka kommentarer nu.
Det jag vill ha är tips på hur vi skall gå tillväga nu. Vi har bestämt oss för att bli stenhårda med godis och snabbmat. Vi bör nog sluta ge henne överhuvudtaget, det tror jag bli bäst. Det kommer bli otroligt tufft då hon är van att få godis både fre,lör och sön och hon kan tjata som bara den om hon inte får. Men det får vi ta helt enkelt, nån gång så kommer hon väl sluta tjata. Sen är det det här med att röra på sig. Vet ni hur vi kan hjälpa henne till att vilja röra på sig mer? Hon behöver få upp konditionen och som sagt, bli av med lite hull. Jag tycker hon är världens finaste nu men jag vill helst inte att hon skall vara tjock när hon blir 4-5 år då det bara blir svårare och svårare att blir av med det.