• Stefan02

    Varning för Brio!

    Jag skriver detta inlägg för att varna alla er därute som har en Briovagn eller går i tankar om att köpa en. Det är nämligen så att Brio:


    -          Inte framtidsgaranterar sina produkter


    -          Har en enbarnspolitik på sina barnvagnar


    -          Inte har koll på sina reservdelar


    -          Inte anstränger sig för att hjälpa kunder som vill betala för att reparera sin vagn.


    Läs igenom nedan mailväxling och häpna! Jag har efter detta två råd att dela med mig av:


    -          Köp inte Brio


    -          Har du en vagn med årsmodell 2008 men som är inköpt inom tre år – reklamera! När din vagn behöver byta delar så står du på bar backe.


    Från: Stefan  [mailto:[email protected]]
    Skickat: den 14 november 2011 11:07
    Till: Customer Service Baby Swe
    Ämne: Ang Brio Happy 2008 


    Hej Brio. 


    Efter samtal med [namn] hos er idag, 2011-11-14, så skriver jag detta mail till er. Om jag uppfattar situationen(som jag kommer att beskriva nedan) rätt så har min investering om 12.000kr i en Brio Happy 2008 idag inget värde. Jag vill varna andra föräldrar för detta och kommer att använda alla till buds stående forum (Familjeliv, Growing People etc) för att dela med mig av min historia. Jag skulle vilja att ni bekräftar att min uppfattning stämmer med verkligheten innan jag publicerar detta på nätet.


    Vi har en Brio Happy med liggdel, sittdel och allehanda tillbehör till en sammanlagd kvittosumma av 12.000kr. Inköpet gjordes 2008-09-06 i butiken Barnvagnen, orgnr 556395-2620. Med köpet fick vi ett garantibevis med nummer 36435181770690733002.


    Vi har haft stor glädje av vår vagn. Två barn och genom två tuffa vintrar har vår ”pansarvagn” varit mycket tacksam och bra att använda. När vi nu har en 7-månaders i famnen och en ny vinter bakom hörnet så kände vi att en service/reparation skulle vara på sin plats. Problemet har uppkommit under sensommaren och hösten och innebär att underredet/chassit går att vagga fram och tillbaka, även när bromsen är i.


    Då butiken Barnvagnen i Karlskoga inte finns kvar längre så vände vi oss till Barnens Hus i Haninge, som är vår närmaste återförsäljare av Brio. Vi ringde dit fredagen den 4 november och blev ombedda att lämna in den följande måndag då deras samarbetsverkstad, Meccus, hämtar på tisdagar och lämnar tillbaka på torsdagar. Sagt och gjort.


    Meccus ringde upp mig under onsdagen (9/11) då vi hade begärt prisuppskattning innan reparation. Meccus hade konstaterat att det behövdes nya länkarmar/reservdelar för att laga vår vagn, men att inga reservdelar finns längre till Brio av årsmodeller <2008. Jag fick veta att Brio istället ersatte kunden med ett nytt chassi om det låg inom garantitiden. Jag skickade över inköpsdatum och Meccus hörde av sig till Brio och fick snabbt svar att eftersom vår vagn inhandlades för 3 år och 2 månader sedan så finns ingenting att göra – garantitiden är 3 år. Punkt slut.


    Jag ringde upp Brio och fick prata med [namn] som beklagade och bekräftade denna.


    Nu undrar jag följande, för klargörande innan jag delar med mig av historien på nätet för att varna andra föräldrar:


    -          Är det så att de 12.000kr som vi investerade för 38 månader sedan nu inte är vatten värda?


    -          Finns det inga reservdelar någonstans? Vi har fortfarande intresse av att betala en reparation av vår vagn.


    -           Är vårt enda alternativ att köra vagnen till soptippen?


    -          (Slutligen och viktigast) Menar Brio att eftersom vi inte hörde av oss för två månader sedan så är Brios enda besked till oss ett ”tyvärr”?


     


    Tacksam för omgående svar


    Stefan


    From: customerservice.baby.swe@brio.net
    To: xxx@hotmail.com
    Subject: SV: Ang Brio Happy 2008
    Date: Wed, 16 Nov 2011 15:20:36 +0000


    Hej Stefan,


    Tack för ditt e-mail och för dina synpunkter på BRIO Happy.


    Kvalitet och produktutveckling är något som är mycket viktigt för oss. Vi följer konsumentverkets regler där garantitiden är 6 månader och reklamationstiden är tre år.


    En barnvagn utsätts för en hel del då den används nästan dagligen. Vad jag förstår av ditt e-mail så har ni dessutom redan använt den här vagnen till två barn.


    Tre år är en lång tid för reklamationsrätt och eventuella fel som funnits på produkten från start bör ha visat sig inom denna period. Vi har inte möjlighet att godkänna ärendet eftersom den är utanför reklamationstiden.


    Angående reservdelar så måste vi hänvisa till butiken samt Meccus som har undersökt vagnen och därför kan avgöra vilka delar som behövs. Meccus är en av våra allra största reparatörer och vet vilka reservdelar som finns. Säger de att det inte finns reservdelar för att åtgärda din vagn så är det tyvärr så.


     Med vänliga hälsningar


    BRIO Baby AB

  • Svar på tråden Varning för Brio!
  • MorsningKorsning

    Jaha? Ni har en vagn där reservdelarna inte finns längre? Sånt är livet. Butikerna byter modeller ofta för att tjäna pengar, de är inte här för att vara snälla. En barnvagn är som en bil: ingen investering utan en förlustaffär...

    Reklamationslagen säger tre år, inte tre år och lite till... Lagar ska väl gälla er som alla andra? Om man ska godta två månader till vill någon annan ta till tre månader, fyra, fem, sex...

  • Giraff

    Jaha? 

    Tre års reklamationstid är ju praxis. Tråkigt att ni inte kände till det. 
    Dessutom måste ju felet ha funnits från början, det verkar ju inte vara fallet här. 

    Ni har slitit ut en barvagn på tre år och nu finns inga reservdelar. Tråkigt, men det är väl knappast så att man måste starta nån "kampanj" mot Brio pga det.  

  • Blablabla

    Jag tycker inte heller det känns så konstigt att det ej finns reservdelar till en modell 2008. Är ju över 3år sedan. Själv har jag köpt en begagnad 2010. Köpte ingen äldre pga det kan vara problem med lagning. Förväntar mig inte attd en ska gå & laga om 3-4år!

  • Blablabla

    Dock tycker min sambo att ni ska använda er till reklamationsnämnden pga han tror ni får rätt där. Han tycker det låter väldigt märkligt att de ej kan tillhandahålla reservdelar till vagnen. Jag tror att ni vänt er till fel människa på Brio! Det jag reflekterar över är, att det ej står vem som skickat detta mail från Brio Baby AB. Jag hade velat ha en bekräftelse på vem ni haft mailkontakt med.

    Jag tror fortfarande inte det är fel på företaget Brio, utan någon enskild person där!

  • Cecci78

    Att det inte finns reservdelar är ju hur dåligt som helt, jag gillar inte alls att allt ska vara slit o släng, hur miljövänligt är det att kassera en vagn spm bara är 3 år gammal. Själv kör jag just nu en sittvagn som är drygt 55 år gammal, har bara putsat upp den lite och den är som "ny".

    Kolla igen om det verkligen inte ´finns reservdelar, låter ju osannolikt med sådant miljötänk!

  • Jolines mamma

    Idiotiskt. Hade likaväl kunnat vara så att vagnen bara vart använd till ett barn under en kort period. Skulle man då till nästa barn behöva köpa en helt ny för att det inte finns delar till en vagn från 2008? Skamligt enligt mig.

  • Kinya

    Men det är väl inte något att bli så arg över? Ni visste när ni köpte den att reklamationen gäller i 3 år. Man kan inte förvänta sig att de ska reservdelar till alla märkens alla modeller flera år tillbaka. Visst hade det varit bra men det är inget man kan förvänta sig tycker jag. Frågade ni om detta när ni köpte vagnen?

    Jag tycker inte att detta är en anledning att starta en anti-Brio kampanj...

  • Jolines mamma

    Som att sluta tillverka reservdelar till en bil bara för att den är tio år gammal. TS kräver inte att få vagnen lagad gratis men ett så stort företag som brio borde verkligen tillhandahålla reservdelar till sina vagnar betydligt längre än så.

  • MorsningKorsning

    Happyn är ju så ny, då händer det mycket i konstruktionen då vagnen kommer ut i verkligheten. Man lagerför ju inte utgångna delar som man bytt ut för de inte var ultimat.

  • Nemi76

    Jag hade kontaktat Meccus för att höra direkt från dem om det finns reservdelar. De verkar vara företaget som tillhandahåller reservdelar och hittills har ni fått andrahandsuppgifter... Annars finns det nog inte så mycket mer att göra än att säga grattis till en barnvagn som hållt såpass bra som denna verkar ha gjort med två barn på relativt kort tid.

  • Ari Gold

    Det är väl självklart att saker ska gå att laga.

    Menar folk på allvar att man ska slänga en barnvagn med fint tyg och helt funktionella däck och andra delar...bara för att någon liten metallgrej behöver bytas?

    Jag tycker alla som har den inställningen sviker sina barn rätt rejält...vi lämnar en planet full med skit efter oss för att vi vill köpa nytt nytt nytt hela tiden, och vilka är det som ska leva i den skiten?

    Att en vagn från 2008 använd av två barn ska anses förbrukad  är ju helt absurt. Jag har haft vagnar från 70-80 talet som hållt för säkert tio ungar. Kvalitet är det då verkligen inte.

    I grunden handlar väl problemet om att Brio inte längre tillverkar sina egna barnvagnar, utan de köps in från fristående kinesiska fabriker där man inte kan ha kontroll över produktionen. Brio har fortfarande kvar sitt gamla renommé som kvalitetsprodukt men är det inte längre. Därför har kunderna för höga förväntningar på företaget.

    Du har betalar 12 000 för en vagn som det sitter folk och massproducerar i asien för 4 spänn i timman. Tyvärr, man får inte vad man betalar för i det här fallet. 

    Brio borde skämmas av både den ena och den andra anledningen. 
               


  • Runguska

    Vi köpte en vagn som hade mycket solblekt tyg men ett fint chassi, kanske kan ni hitta något liknande och fixa själva? Kan nämna att vi kom väldigt billigt undan. (Extra "bonus" är ju att ni har fler delar att använda i reserv för framtida behov.
     

  • Pleco

    Hade jag fått ett mail som började med hot så hade jag inte heller varit så sammarbetsvillig. Men jag tycker att du ska försöka få kontakt med någon annan på Brio, klart det måste gå att lösa. Däremot så tycker jag väl inte att det är läge att bojkotta Brio på grund av det här, dom har ju faktiskt rätt angående treårsgränsen.

    Lycka Till. 

  • Oklok

    Jag fattar inte? Reklamationsrätten är förbi.
    Brio har inte gjort några som helst fel.
    Snacka om att hänga ut ett företag med fel och brister som inte finns, då de har följt allt de är skyldiga till.

  • Cecci78
    Oklok skrev 2011-11-17 20:46:00 följande:
    Jag fattar inte? Reklamationsrätten är förbi.
    Brio har inte gjort några som helst fel.
    Snacka om att hänga ut ett företag med fel och brister som inte finns, då de har följt allt de är skyldiga till.
    Ja reklamera kan hon inte. Jag tycker dock att det är mycket märkligt miljötänk i att de inte ska kunna använda en vagn som bara är tre år gammal pga att det inte finns en liten reservdel. TS vill ju betala för reparationen. Men att det inte ens finns delar tycker jag verkligen är dåligt. Sen är det nog bara inte Brio som gör så här, finns säkert många andra vagnar som det heller inte går att få reservdelar till, tyvärr.
  • Oklok

    Ja men saker byts ut. Samma gamla del kanske har funnits på vagnarna i 20år fram t.o.m 2008. Från 2009 års modeller kanske det finns en ny variant av den del och givetvis slutas den gamla att tillverkas. Tar då reservlagret slut så tar det slut.

  • Kimona

    Just därför köper man inte en vagn för 12 000 när det finns bra vagnar för mindre än HALVA priset. 3 års garanti brukar det vara på de flesta produkter, inte bara babysaker.

  • Blå damcykel

    Lämnade för någon månad sen in min happy 2007 till tunabackar cykel i uppsala efetr rekommendation av barnens hus i uppsala. Inga problem!

  • Veritaslux
    Ari Gold skrev 2011-11-17 08:51:07 följande:
    Det är väl självklart att saker ska gå att laga.

    Menar folk på allvar att man ska slänga en barnvagn med fint tyg och helt funktionella däck och andra delar...bara för att någon liten metallgrej behöver bytas?

    Jag tycker alla som har den inställningen sviker sina barn rätt rejält...vi lämnar en planet full med skit efter oss för att vi vill köpa nytt nytt nytt hela tiden, och vilka är det som ska leva i den skiten?

    Att en vagn från 2008 använd av två barn ska anses förbrukad  är ju helt absurt. Jag har haft vagnar från 70-80 talet som hållt för säkert tio ungar. Kvalitet är det då verkligen inte.

    I grunden handlar väl problemet om att Brio inte längre tillverkar sina egna barnvagnar, utan de köps in från fristående kinesiska fabriker där man inte kan ha kontroll över produktionen. Brio har fortfarande kvar sitt gamla renommé som kvalitetsprodukt men är det inte längre. Därför har kunderna för höga förväntningar på företaget.

    Du har betalar 12 000 för en vagn som det sitter folk och massproducerar i asien för 4 spänn i timman. Tyvärr, man får inte vad man betalar för i det här fallet. 

    Brio borde skämmas av både den ena och den andra anledningen. 
    Tummen upp, du sammanfattar precis vad jag tycker också. Kan själv dela med mig av ett exempel, men då gällande min pappas hushållsassistent inköpt för flera tusen. Där var ett av kugghjulen utslitna så att skålen inte roterade som den skulle. Det stora företaget (minns inte vilket) hade inte reservdelar. Kundservice tyckte att det var lika bra att köpa nytt... Och så kunde det varit med det, om det inte vore för att min pappa skruvade isär själv och lyckades få tag på ett liknande kugghjul på egen hand. Maskinen går än idag, x antal år senare...
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
Svar på tråden Varning för Brio!