Varning för Brio!
Jag skriver detta inlägg för att varna alla er därute som har en Briovagn eller går i tankar om att köpa en. Det är nämligen så att Brio:
- Inte framtidsgaranterar sina produkter
- Har en enbarnspolitik på sina barnvagnar
- Inte har koll på sina reservdelar
- Inte anstränger sig för att hjälpa kunder som vill betala för att reparera sin vagn.
Läs igenom nedan mailväxling och häpna! Jag har efter detta två råd att dela med mig av:
- Köp inte Brio
- Har du en vagn med årsmodell 2008 men som är inköpt inom tre år – reklamera! När din vagn behöver byta delar så står du på bar backe.
Från: Stefan [mailto:[email protected]]
Skickat: den 14 november 2011 11:07
Till: Customer Service Baby Swe
Ämne: Ang Brio Happy 2008
Hej Brio.
Efter samtal med [namn] hos er idag, 2011-11-14, så skriver jag detta mail till er. Om jag uppfattar situationen(som jag kommer att beskriva nedan) rätt så har min investering om 12.000kr i en Brio Happy 2008 idag inget värde. Jag vill varna andra föräldrar för detta och kommer att använda alla till buds stående forum (Familjeliv, Growing People etc) för att dela med mig av min historia. Jag skulle vilja att ni bekräftar att min uppfattning stämmer med verkligheten innan jag publicerar detta på nätet.
Vi har en Brio Happy med liggdel, sittdel och allehanda tillbehör till en sammanlagd kvittosumma av 12.000kr. Inköpet gjordes 2008-09-06 i butiken Barnvagnen, orgnr 556395-2620. Med köpet fick vi ett garantibevis med nummer 36435181770690733002.
Vi har haft stor glädje av vår vagn. Två barn och genom två tuffa vintrar har vår ”pansarvagn” varit mycket tacksam och bra att använda. När vi nu har en 7-månaders i famnen och en ny vinter bakom hörnet så kände vi att en service/reparation skulle vara på sin plats. Problemet har uppkommit under sensommaren och hösten och innebär att underredet/chassit går att vagga fram och tillbaka, även när bromsen är i.
Då butiken Barnvagnen i Karlskoga inte finns kvar längre så vände vi oss till Barnens Hus i Haninge, som är vår närmaste återförsäljare av Brio. Vi ringde dit fredagen den 4 november och blev ombedda att lämna in den följande måndag då deras samarbetsverkstad, Meccus, hämtar på tisdagar och lämnar tillbaka på torsdagar. Sagt och gjort.
Meccus ringde upp mig under onsdagen (9/11) då vi hade begärt prisuppskattning innan reparation. Meccus hade konstaterat att det behövdes nya länkarmar/reservdelar för att laga vår vagn, men att inga reservdelar finns längre till Brio av årsmodeller <2008. Jag fick veta att Brio istället ersatte kunden med ett nytt chassi om det låg inom garantitiden. Jag skickade över inköpsdatum och Meccus hörde av sig till Brio och fick snabbt svar att eftersom vår vagn inhandlades för 3 år och 2 månader sedan så finns ingenting att göra – garantitiden är 3 år. Punkt slut.
Jag ringde upp Brio och fick prata med [namn] som beklagade och bekräftade denna.
Nu undrar jag följande, för klargörande innan jag delar med mig av historien på nätet för att varna andra föräldrar:
- Är det så att de 12.000kr som vi investerade för 38 månader sedan nu inte är vatten värda?
- Finns det inga reservdelar någonstans? Vi har fortfarande intresse av att betala en reparation av vår vagn.
- Är vårt enda alternativ att köra vagnen till soptippen?
- (Slutligen och viktigast) Menar Brio att eftersom vi inte hörde av oss för två månader sedan så är Brios enda besked till oss ett ”tyvärr”?
Tacksam för omgående svar
Stefan
From: customerservice.baby.swe@brio.net
To: xxx@hotmail.com
Subject: SV: Ang Brio Happy 2008
Date: Wed, 16 Nov 2011 15:20:36 +0000
Hej Stefan,
Tack för ditt e-mail och för dina synpunkter på BRIO Happy.
Kvalitet och produktutveckling är något som är mycket viktigt för oss. Vi följer konsumentverkets regler där garantitiden är 6 månader och reklamationstiden är tre år.
En barnvagn utsätts för en hel del då den används nästan dagligen. Vad jag förstår av ditt e-mail så har ni dessutom redan använt den här vagnen till två barn.
Tre år är en lång tid för reklamationsrätt och eventuella fel som funnits på produkten från start bör ha visat sig inom denna period. Vi har inte möjlighet att godkänna ärendet eftersom den är utanför reklamationstiden.
Angående reservdelar så måste vi hänvisa till butiken samt Meccus som har undersökt vagnen och därför kan avgöra vilka delar som behövs. Meccus är en av våra allra största reparatörer och vet vilka reservdelar som finns. Säger de att det inte finns reservdelar för att åtgärda din vagn så är det tyvärr så.
Med vänliga hälsningar
BRIO Baby AB