• Ballerina74

Min bebis knyter inte an till mig...snälla hjälp

Hej!

Det är oerhört jobbigt att skriva denna tråden men jag känner att jag behöver stöttning o kanske det finns andra mammor som känner igen detta...

Jag har en dotter som snart är 9-mån o sen hon var några veckor gammal har jag känt att något är annorlunda.

Det jag först reagerade på var att hon inte vill ha närhet. Inte ens ibland. Detta är så oerhört jobbigt o jag vet snart inte vad jag ska ta mig till. Det känns liksom som om vi inte har något band...hon har inget behov av mig.
    Usch., gråter när jag skriver detta.

Hon är en jätteglad tjej som charmar alla i sin närhet o ingen ser något annorlunda förutom jag. Jag å andra sidan är övertyga om att något är avvikande.

Jag misstänker att hon har någon form av autism pga följande beteenden:

Bra ögonkontakt på lite håll, på nära håll kollar hon hellre på munnen.
    Tittar fascinerat på sina händer.
    Följer inte pekning, hon tittar bara på fingret.
    Härmar inte
    Klappar inte
    Väldigt aktiv, flaxar med armar o ben konstant

Säger mamma men jag vet inte om hon vet innebörden.

Dock jollrar hon väldigt mycket o nyanserat

Snälla, kan någon hjälpa mig???
    Finns det någon som känner igen sig?

Det var ju inte såhär det skulle vara att bli mamma....

• Svar på tråden Min bebis knyter inte an till mig...snälla hjälp
  • Ballerina74

Tack alla som svarat...så tacksam.

Ulrika73: jo, hon samspelar en del o ler mot andra. Oftast en väldigt glad liten tjej (världens finaste såklart
    Hon visar att hon inte vill vara i famnen genom att trycka sig ifrån mig.
    Det känns dessutom inte som om hon tröstas av att vara i famnen när hon te x har slagit sig. Jag får då hålla henne nära en kort stund o sedan trycker hon sig ifrån mig.

Vittra: Du verkar vara oerhört påläst.
    Knyter verkligen alla barn an?
    Även barn med t ex autism (kanske anknytningen ser annorlunda ut då)?

Kan en bebis verkligen ha det här beteendet o ändå befinna sig inom normalspannet??
    Jag vill såklart tillägga att hon är en supergo liten flicka !

Jag har tagit upp detta med BVC vid ett flertal tillfällen men de ser inget avvikande.

Hon är helt normal vad gäller det motoriska.
    Satt stadigt vid 6 mån, kröp vid 8 mån o har nu börjat ställa sig upp i spjälsängen.

Min man o föräldrar ser heller inget konstigt.
    Detta innebär att jag känner mig SÅ EnSAM i mina tankar.

För mig är det så tydligt att något är annorlunda o det är därför jag har så svårt att släppa detta trots att ingen annan ser det jag ser.

Är det någon som oroat sig för funktionshinder där det visade sig vara obefogat?

• Ballerina74

Zelia: Tack för att du delade med dig.
    Min dotter är också väldigt visuell. Hon fastnar inte i en och samma aktivitet men lägger märke till varenda liten, liten detalj. Hon älskar att känna på tyger och på olika ytor. På vilket sätt leker barn när de är runt 9-mån?
    Fastnade han i timtal redan när han var 9-mån?
    Vad reagerade BVC på i din sons beteende?
    Hur gammal är er son nu och hur funkar det att leva med ett barn med autism?

• Ballerina74

Tack Vittra för ditt engagemang!

• Ballerina74

Zelia: Vet n orsaken till er sons autism?

• Ballerina74

Zelia: Återigen, ett varmt tack!

• Ballerina74

Tack alla
    Kaffemoster: jo, jag har varit ett par gånger hos BVC-psykologen.
    Rhapsody: tack
    FinaFamiljen: Du har verkligen ett stort hjärta...hör av mig framöver
    Bonsaiii: Vill du berätta? Inboxa?
    Paisley: ville inte ditt barn heller ha närhet eller vad var det som stämde in på ditt barn?
    Radha: tack för att du skrev . Min dotter vill oxå gärna bli buren, men då gärna på höften eller framåt.

Svar på tråden Min bebis knyter inte an till mig...snälla hjälp