• kutiom

Hur högt staket behöver jag egentligen?!

Jag har tänkt fixa stängsel runt tomten men är nu osäker på hur högt det måste vara. Grannen har kaniner och höns vilket vårt lilla troll, 8 kg blandras, tycker mycket om och hon har redan smakat allt för många gånger. Trodde i min enfald att en meters höjd skulle räcka men nu ikväll hoppade hon med lätthet upp på en bänk som är ca 86 cm hög vilket gör mig lite orolig. Läste om en annan hund som "enkelt" tog sig över en grind på 110 cm!

Hur höga staket har ni till era hoppare? 

• Svar på tråden Hur högt staket behöver jag egentligen?!
  • Jennilie

När vi hade en schäfer och sedan en schablador så hade vi ett dagisstaket runt tomten, smidigt med grind osv..
    De tog sig inte ut å de hade en förkärlek till grannens damm..

• Lufsan

Jag skulle gissa på 2-3meter. Men hundar som vill rymma kan göra det mycket svårt för en. Såg något hundprogram där en hund tagit sig över fyra meter högtstaket. Säkert inte hoppat utan på något sätt hittat en annan väg. Sen får du tänka på att gräva ner det en bit i jorden också. För om hunden verkligen vill rymma så kommer den pröva att gräva sig under. 
    Allt beror ju på hur enveten din hund är om att komma över. Nu när din hund är rätt så liten så tror jag att mellan 2-3 meter borde räcka, men jag tror att det är mycket viktigt att du konsentrerar dig på att hunden inte kan gräva sig under. För det är plan B för hunden. Det kanske du inte behöver oroa dig för om hunden inte ska vara lös på tomten själv. för då har du ju uppsikt.  

En dag i sänder.
  • Lufsan

Men som sagt så finns det många hundar som inte anstränger sig speciellt mycket. Min hund, schäfer/greayhound kan ta sig över två meters staket. Men gör det aldrig när vi är i hundgårdar och sånt. (Har inget eget staket)

En dag i sänder.
  • kutiom

2-3 meter?! Låter ju helt otroligt att en hund skulle kunna ta sig så högt. Visst tänkte jag att hon (och de andra lite osmidigare hundarna) skulle få vara lösa då på tomten även utan konstant uppsikt men vill verkligen kunna lita på att hon stannar här. Känns lite som om jag måste bygga en mindre fästning för det...

• Lufsan
    kutiom skrev 2011-11-16 22:59:41 följande:
    2-3 meter?! Låter ju helt otroligt att en hund skulle kunna ta sig så högt. Visst tänkte jag att hon (och de andra lite osmidigare hundarna) skulle få vara lösa då på tomten även utan konstant uppsikt men vill verkligen kunna lita på att hon stannar här. Känns lite som om jag måste bygga en mindre fästning för det...
    Ja tyvärr om du vill vara 100% säker. Du sa ju att hon hoppade över en meter staket. Då är det väl inte så otroligt om hon kan klättra över 2-3 meter. Hundar kan ju klättra också. Så om du har tänkt ett staket med hål i så kommer hunden över om den verkligen vill det. 

Hunden kan också ta sig över om du har ett träd eller mindre hus eller någonting i närheten som går att klättra upp och från det hoppa över. Men ja, om hunden verkligen vill så kan den komma över mycket höga staket.  
    En dag i sänder.
  • Lufsan

Rättelse hon hoppade upp på en bänk på ca 90 cm. 

En dag i sänder.
  • dezibel

Sätt ett 150cm nätstaket med lägre stolp så kan du böja in 30-40 cm i en vinkel, in mot tomten, det brukar stoppa både hoppare och klättrare

• kutiom

Låter som en bra lösning med ett inåtvinklat stängsel Då kan det se lite mer normalt ut än ett 2 meters stängsel, hoppas jag!

Förvånas inte över katterna så jag borde väl tycka att hundar också kan hoppa men var inte helt beredd på hennes kapacitet

• Lumo

Tänk på att du inte får bygga staket hur som helst. Kommunen har regler. För höga staket blir plank o dessa är ofta bygglovspliktiga. Tror gränsen ligger runt 1,2 m men det varierar mellan kommunerna. Läs på din kommuns sida, där står det!

Svar på tråden Hur högt staket behöver jag egentligen?!