• kutiom

Hur högt staket behöver jag egentligen?!

Jag har tänkt fixa stängsel runt tomten men är nu osäker på hur högt det måste vara. Grannen har kaniner och höns vilket vårt lilla troll, 8 kg blandras, tycker mycket om och hon har redan smakat allt för många gånger. Trodde i min enfald att en meters höjd skulle räcka men nu ikväll hoppade hon med lätthet upp på en bänk som är ca 86 cm hög vilket gör mig lite orolig. Läste om en annan hund som "enkelt" tog sig över en grind på 110 cm!

Hur höga staket har ni till era hoppare? 

• Svar på tråden Hur högt staket behöver jag egentligen?!
  • Tant Herta
    dezibel skrev 2011-11-19 15:26:22 följande:
    Alla är vi saliga på vår egen tro och eftersom du tycker det är ok att utsätta hundarna för el så förstår jag att du bagatelliserar att hundar blir både chockade & reagerar fysiskt på el.

Elhalsband är förbjudet i Sverige eftersom det både är psykiskt och fysiskt skadligt för hundar och elspänningen för häst är ju avsevärt mycket högre än spänningen i ett halsband. Eftersom jag är rätt nyfiken undrar jag vad du har för källa på att det skulle vara ofarligt för hundar med el?
    Nej mina hundar blir inte chockade av elen, de få gånger de får en stöt piper de till sen tänker de inte mer på det! Jag utsätter inte mina hundar för el, om de springer in i elstaketet får de skylla sig själva och det är totalt ofarligt och de bryr sig som sagt inte nämnvärt, att vi har el runt hundgården är för att skydda hundarna från rovdjur och för att hindra den ena hunden att ta sig in till hästarna!

Det du inte vet något om ska du inte uttala dig om, ta reda på fakta så blir det lättare för dig! :) 
  • Mrs Lilac

Har hunden ett okänt hjärtfel kan den få hjärtflimmer av elstängsel. Precis som människor kan. Man får inte använda elstängsel hur som helst heller.

• ja88

Vi har 180 cm nät... ingen hund som tagit sig ut på de 5 år vi haft så. 120 skulle de utan tvekan ta sig över!

• dezibel
    Tant Herta skrev 2011-11-19 18:24:04 följande:
    Nej mina hundar blir inte chockade av elen, de få gånger de får en stöt piper de till sen tänker de inte mer på det! Jag utsätter inte mina hundar för el, om de springer in i elstaketet får de skylla sig själva och det är totalt ofarligt och de bryr sig som sagt inte nämnvärt, att vi har el runt hundgården är för att skydda hundarna från rovdjur och för att hindra den ena hunden att ta sig in till hästarna!

Det du inte vet något om ska du inte uttala dig om, ta reda på fakta så blir det lättare för dig! :) 
    Just därför frågar jag ju dig varifrån du har fått faktan ifrån att el är ofarligt för alla hundar ? Så gör det lite lättare för mig och berätta!!
  • amia01

Förtydligande - vi har inte elstängsel till hundgården! Har däremot betesdjur runt vårt hus, och därmed också elstängsel - vilket är det enda alternativet nu när taggtråden är förbjuden för hästar
    Hundarna springer i elstängsel lite då och då när vi är ute, vilket dom inte tycker är särskilt trevligt , men inte mycket att göra något åt, eftersom det är fullt med beteshagar häromkring. Däremot brukar dom bli riktigt duktiga att lära sig att undvika eltråden efter ett tag. Och därför har vi kompletterat elstängslet som går runt vår tomt med lite extra tråd - och slipper ha hundar som rymmer
    Håller med om att det inte är sörskilt trevligt för någon att få elstötar från stängslet - men hur ska vi hålla våra djur på betena utan stängsel?

• Houdini
    kutiom skrev 2011-11-16 22:59:41 följande:
    2-3 meter?! Låter ju helt otroligt att en hund skulle kunna ta sig så högt. Visst tänkte jag att hon (och de andra lite osmidigare hundarna) skulle få vara lösa då på tomten även utan konstant uppsikt men vill verkligen kunna lita på att hon stannar här. Känns lite som om jag måste bygga en mindre fästning för det...

Det där med att kunna lämna hundarna utan uppsikt är bara att glömma framför allt om du bor i ett samhälle.
    Klart man kan gå in en vända och hämta något men annars är det inte kul med grannar som släpper ut sina hundar i trädgården och sedan är inne själva. På bara någon minut hinner de hitta på mycket elände Allrahelst om grannen har något din hund är väldigt intresserad av. Jag har tre hundar och bor i en by har ordentligt inhängnat men de är aldrig ute ensamma, för det kan komma förbi en katt, en hund de inte gillar osv osv och då måste man kunna stoppa dom. Även få tyst på dom om de vill skälla ut någon som går förbi.

Finns inget mer irreterande än folk som låter sina hundar stå och skälla utan att få tyst på dom. Kan man inte få tyst på dom får maqn släpa in dom i huset.   
  • kutiom
    Houdini skrev 2011-11-20 23:41:22 följande:
    Det där med att kunna lämna hundarna utan uppsikt är bara att glömma framför allt om du bor i ett samhälle.
    Klart man kan gå in en vända och hämta något men annars är det inte kul med grannar som släpper ut sina hundar i trädgården och sedan är inne själva. På bara någon minut hinner de hitta på mycket elände Allrahelst om grannen har något din hund är väldigt intresserad av. Jag har tre hundar och bor i en by har ordentligt inhängnat men de är aldrig ute ensamma, för det kan komma förbi en katt, en hund de inte gillar osv osv och då måste man kunna stoppa dom. Även få tyst på dom om de vill skälla ut någon som går förbi.

Finns inget mer irreterande än folk som låter sina hundar stå och skälla utan att få tyst på dom. Kan man inte få tyst på dom får maqn släpa in dom i huset.   
    Ok, jag behöver hägna in huset för att göra det mer rymningssäkert. Och ja, jag smårastar även hundarna på tomten då jag har två fyramånaders valpar som behöver gå ut ganska ofta. Sen tycker inte jag heller om hundar som står och skäller men vad säger att jag skulle låta dom göra detta? Ser det som en liten extra frihet att kunna ha hundarna lösa med mig när jag går ut till kaninerna t.ex. och samtidigt slippa oroa sig, så mycket, över att hundarna smiter över till grannen när man går in i huset.

Ta det lilla lugna och förutsätt att folk tar väl hand om sina djur istället för tvärt om. För hur okunnig jag än är så är jag inte fullständigt ute och cyklar, men då är jag ytterst jävig i min bedömning
  • Tant Herta
    dezibel skrev 2011-11-19 19:39:21 följande:
    Just därför frågar jag ju dig varifrån du har fått faktan ifrån att el är ofarligt för alla hundar ? Så gör det lite lättare för mig och berätta!!
    Mina egna hundar har aldrig farit illa, och jag  har pratat med ett antal veterinärer, elen är INTE skadlig för vare sig hästar, människor eller hundar! Anledningen till att de skriker till är oftast för att de inte kan relatera den lilla smärtan till något, de förstår inte vad det är som känns!

När hunden får sig en stöt någon gång i veckan eller mer sällan reagerar de knappt, och självklart får man inte ha el som skadar, det går oftast hästar bakom elstängsel och de allra flesta hästägare är rädda om sina hästar!

Om du tänker logiskt kommer du åxå fram till det osannolika att ha skadliga elstaket! :) 
  • HäckHäxan

INgen aning. Är det inte lättare att lära hunden att stanna i er trädgård TS. Bara en tanke liksom? Vissa hundar är ju grymma på att klättra även över höga staket.å

Vi hade en hund som med lätthet hoppade ur hundgården och det var ju iaf mer än 2 m högt, hon hoppade upp på hundkojan, tog sats två steg och flög över. Väl över stannande hon i trädgården

Men jag vet hur de är när hunden vill hmm mumsa på grannens kanin, för min stack i somras och hoppade upp på grannens kaninbur, det var högst pinsamt och jag är glad att hon inte fick vält den och klippt kaninen. Samtidigt kan jag inte förstå varför grannen inte sopade till henne med en kvast eller vad fan som helst, för det hade jag gjort utan att blinka om de kom in en hund och ville äta mina kaniner om jag haft såna.

You dont need money when you look like that do ya honey?
  • kutiom

Hon får mer än gärna stanna i trädgården! Dock har jag varit dålig på att träna inkallning vilket gör att hon lyssnar ungefär noll och inget. Snart är däremot ett stängsel på 120 cm uppsatt här och det lär nog stoppa en stund, hon är inte så hemsk på att fly sin väg men duktig när hon väl vill.

• HäckHäxan
    kutiom skrev 2011-11-23 16:40:08 följande:
    Hon får mer än gärna stanna i trädgården! Dock har jag varit dålig på att träna inkallning vilket gör att hon lyssnar ungefär noll och inget. Snart är däremot ett stängsel på 120 cm uppsatt här och det lär nog stoppa en stund, hon är inte så hemsk på att fly sin väg men duktig när hon väl vill.
    Hehe dom är fyndiga och hittar lösningar på sina problem när dom vill
    You dont need money when you look like that do ya honey?
  • Tero

För att få använda synliga elstängsel måste ytan som omgärdas
    av stängslet vara minst 50 gånger minimimåtten för rastgård för
    hundar som är mindre än 45 cm i mankhöjd. För hundar som är
    större än 45 cm i mankhöjd krävs en yta som är minst 800 m2 för att
    få använda synligt elstängsel.

Utdrag från Djurskyddsbestämmelser Hund - Jordbruksverket

• Ebba200

Ser att de va länge sedan det skrevs här men tänker ändå tillägga för andra läsare så att inga får några konstiga idéer.

När jag var i tonåren fick jag av misstag en stöt från ett elstängsel för en hästhage.
    Att påstå att det inte är skadligt för hundar kan det omöjligen finnas belägg för.
    Jag svimmade och mådde dåligt i flera timmar efteråt, och då blir jag troligen inte lika påverkad som hunden i och med att jag har en större kroppsmassa. Elstängsel är troligen inte lika farligt för hästar, utan mer obehaligt, med tanke på vilket kroppsmassa dom har att ta stöten med.

Jag tycker staket och plank är jättebra om man har hund, man kan öppna dörren för gäster utan att behöva oroa sig för att hunden försvinner om det råkar vara en löptik utanför eller liknande. Man kan kasta boll och leka utan att behöva oroa sig för att andra okopplade hundar inte skall kunna kontrollera sig eller att ens egen skall springa för långt. Det är även jättebra om man har valpar eller unghundar som man vill ge möjligheten att ströva fritt ute utan att man skall behöva hålla koll efter andra hundar som en annan ägare kanske inte har pli på.

Men jag vill ändå påpeka att ett staket eller plank skall (enligt mig) påminna hunden om någonting den redan vet - att den inte skall springa iväg. Det är betydligt enklare att stoppa en hund mentalt än fysiskt. Lär hunden från början att staketet är en gräns, och att den skall be om lov för att gå ut. Då blir det bara ett fysiskt stopp om den blir överexalterad och för studen "glömmer" att be om lov.

Jag tror att en hund som aktivt under en längre stund jobbar för att ta sig ut kan göra det oavsett hur högt plank man bygger, då är det snarare en mental spärr den saknar. Och återigen är elstängsel (enligt mig) ohyggligt om man skulle använda det med avsikt att få pli på en hund (som man ju då inte har pli på).

Jag hade en kompis som lärde sin kanin att aldrig gå utanför där gräsmattan slutade.
    Så att det skulle vara jobbigt att lära en hund att inte försöka ge sig på staket är en lögn.

• Heisan

Jag har en tax som klättrar, nu är hon inte så hög så 100/120 cm staket ska jag sätta upp till våren. Men hon får inte ha något nära staketet som hon kan klättra på. Nät på backen så hon inte kan gräva sig ut. Hon är en rymmare så jag hoppas att det ska funka. 

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
Svar på tråden Hur högt staket behöver jag egentligen?!