• Märtas

    kollar tv och sitter vid datan på dagis, Normalt?

    Visste inte vilken tråd ja skulle lägga detta inlägget i, är inte så van vid familjeliv!

    Men har en fråga här om dagis, Hur normalt är det att barn sitter vid datorer och tv på dagis?
    På vårat dagis har dom så att barnen få göra vad dom vill, dom vill inte tvinga barnen till något, Ex skolfoto har dom tagit bort för dom vill inte tvinga barnen att sitta still vid skolfoto, ( det får vi föräldrar nu sköta själv med skol foto om vi vill ta det)
    Sång stunder har dom också tagit bort, Alltså ingen samling för barnen för dom vill inte tvinga barnen att sitta still i en ring om dom inte vill det.
    Barnen är ute och leker från nio till elva på dagarna, och vissa gånger en stund på eftermiddagen,
    Men flera gånger när jag hämtat mitt barn på dagis så sitter barnen framför en tv eller vid en data, fler barn samtidigt då,
    Jag tycker det är fel, Jag tycker man ska vara mer aktiv med barnen och leka med dom istället för att sätta dom framför en tv, Jag förstår om det rengnar ut om man kollar lite tv en stund, Men när det är fint väder ute?

    Hur har ni dte på er förskolor, Kollar era barn tv och sitter vid datan+
     

  • Svar på tråden kollar tv och sitter vid datan på dagis, Normalt?
  • MartinaE

    Vi kan tittar på någon film någon gång i månaden, eller så har vi fredagsdisco med youtube där barnen för önska låtar. Hur ofta tittar dem?

  • Lumo

    Har hört några ggr att de tittat på film. Det är oftast vid speciella tillfällen, fredagsmys eller någon morgon då det varit få barn där osv. Då de haft det lite lugnt o mysigt.

    Håller med om att det räcker med 1-2 ggr/mån kanske på dagis.

    Vår dagmammegrupp har fått datorer för att kunna köra pedagogiska spel med barnen nån gång ibland. Tror dock inte de används så frekvent. Tycker det är rätt bra att de har dem, ungarna lär ju sig ändå hantera datorer o det är rätt "normalt" för dem att kunna det. (min 2åring är en fena på datorer, ipad o iphone).

  • Märtas

    Vad jag sätt när ja kommit och hämtat mitt barn så är det anting spel eller youtube dom sitter och tittar på, Tv har inte varit så ofta, en gång i veckan kanske. Tycker bara att man kanske kan hitta på något annat med barnen, Men ja kanske har fel. själv tycker ja inte att syssel sätta barn framför datorer är bra, men själv är jag upp vuxen utan data kanske beror på det :P

  • Munchies

    Alltså, jag tycker det låter konstigt att man plockar bort sångstunden och låter barnen titta på tv och leka med dator ofta. Har inget emot pedagogiska spel eller att man myser till det ibland, men i min mening så låter det där lite som om de använder dator i tv som barnvakt. De är ju anställda för att hålla i en pedagogisk verksamhet...

    Nej, jag skulle nog prata med lärarna om det där, fråga hur det är tänkt osv. Starta en dialog.

  • Catti41

    Om de plockar bort allt som barnen inte "vill"göra så undrar man ju lite hur de följer läroplanen.
    Det låter ju lite märkligt.

  • pigglet

    Det låter faktiskt märkligt. Måste ju bli kulturkrock när de börjar skolan, eller får de göra lite som de vill där också?

    Själv är jag mycket kritisk till tv och dator över huvud taget, även här hemma. Det finns så mycket annat de kan göra. När sonens förskola skulle införa tv-tittande 1 gång/vecka protesterade jag å det bestämdaste och de gav med sig. Känner mig SÅ nöjd med det. Den tid barnen spenderar på förskolan bör fyllas med social samvaro och inte att alla sitter och tittar på tv - sådant får de nog av hemma.

     

  • Zoe03

    Vi har fredagsbio med popkorn ett par ggr/termin och då när det är skitväder ute,
    Ingen förplanerad aktivitet alltså.
    Data får de spela någon gång ibland, nu tror jag inte datan ens varit igång
    på ett par månader. Känns som barnen får nog av det hemmaGlad  

  • MorsningKorsning

    På min sons förskola har de två datorer på avdelningen (som 40 barn delar på), dessa är i perioder fria och i perioder styrda med äggklocka (beroende på hur barnen är). Barnen har perioder då de sitter där oftare men det finns så mycket annat så tillslut blir de en arbetsstation bland massor av andra. De är ute minst en gång per dag (på somrarna går de bara in på toaletten) så det känns bara bra att de har datorer för barnen. Tekniken är här för att stanna så jag anser att det är bra att de lär sig från början, sedan ska det inte vara istället för undervisning och lärande utan en del av lärandet!

    De ser på film ett par gånger i månaden, denna termin har det varit filmer om hur barn bor i olika världsdelar (geografi), utbildningsfilmer om djur i olika världsdelar (geografi och biologi), Professor Baltazar (han har besökt förskolan och experimenterat med barnen, NO). Sedan har de smugit in Pippi och Mumin också, hemska tanke att få lite kultur

    Men det ska aldrig vara en barnvakt, då är det felanvänt!

  • flopp

    På vår förskola finns ingen tv eller dator som barnen har tillgång till däremot har de en läsplatta som de ex tar med ut i skogen för att söka information på om olika djur och växter.

    Jag tycker att det låter helt förfärligt att de tagit bort samlingarna, trodde att de delvis var tillför att vänja sig vid att sitta still och vara koncentrerade för framtida skola? Jag har säkert fel men det låter som om personalen rent ut är lata. 

    Angående fredagsmys tycker jag att det skall vara förbehållet barnet med familj. Skulle verkligen ta emot att samla familjen framför en film efter fredagsmiddagen om jag vetat att mina barn redan suttit passiva hela dagen. Slappa får väl personalen göra när de kommer hem som oss alla andra arbetande människor.

    Oj, blev en aningen mer irritierad än vad jag trode jag skulle bli Flört 

  • Psyke

    På vår förskola har de bara en TV och den står i personalrummet och kan tas fram vid några särskilda tillfällen men hittills har man inte använd den som resurs. Femårsgruppen får bekanta sig med datorer när de besöker skolan som de ska gå i men har inte tillgång till dator annars.

    Sedan finns det både sagoläsning på morgonen, lärande samling som barnen älskar och sitter gärna stilla under, sångsamling, organiserad gymnastik och andra schemalagda aktiviteter.

    Låter väldigt slappt av personalen att avskaffa organiserade aktiviteter. Har de förklarat vilken pedagogik de går efter? Hur ser inlärningen ut? 

  • Lindir

    Det har aldrig hänt att de tittat på film, det finns så vitt jag vet ingen TV där och de har inte tillgång till datorer.

  • Skogshallon

    Mina barn ser på film ibland efter maten, något som uppskattas enormt!

    Själv är jag både för och emot.
       Det beror ju på hur det används och vad de får se på,  detsamma gäller vid datoranvändandet. Det finns faktiskt bra och pedagogiska filmer, likaså spel. Så länge som det är något vettigt de ser på eller spelar så kan de faktiskt få ut något utav det, dessutom "lär"  de sig att kunna koppla av, att sitta still och varva ner. Angående dataspelandet så är det ju bäst om man sätter en maxtid (typ med äggklocka) och ett maxantal med barn.
    Används det dock som ett komplement till att de är för få i personalen och att det är lättvindigt så är de ju fel ute!

  • Najje79

    Be att få läsa deras årsplanering, vad har de satt upp för mål och hur tänker de uppfylla dem och hur arbetar de  efter läroplanen? Såklart ska man anpassa verksamheten så mycket som möjligt efter barnen (de kanske har hittat ett annat alternativ till samling, fråga dem) men samtidigt måste de arbeta efter läroplanen och kunna visa hur de gör det.

  • Janssonkatten
    Najje79 skrev 2011-12-23 16:00:21 följande:
    Be att få läsa deras årsplanering, vad har de satt upp för mål och hur tänker de uppfylla dem och hur arbetar de  efter läroplanen? Såklart ska man anpassa verksamheten så mycket som möjligt efter barnen (de kanske har hittat ett annat alternativ till samling, fråga dem) men samtidigt måste de arbeta efter läroplanen och kunna visa hur de gör det.

    håller med. Även om det låter knasigt kanske de har en speciell tanke med det de pysslar med. Att ta bort sångsamling och andra "vuxenstyrda" rutiner är ju egentligen inte så tokigt. Kanske är de inne på nå Reggio Emilia spår? (Filosofi som genomsyrar hela läroplanen).
    Verksamhetsplan och årsplan borde ju finnas, om inte annat ska det finnas pedagogisk dokumentation som visar på hur de arbetar för att utveckla verksamheten så att den fungerar i enlighet med läroplanen. Ditt barn kanske har nån portfoliopärm eller så som du kan kika i? 
    Datorer och användning av datorer kan vara en stor fördel i förskolan, om de används till exempel så att barnen får söka information, träna läs- och skrivförmågan.
    Haffa nån av förskollärarna och fråga lite.. det är trots allt de som har det pedagogiska ansvaret.   
  • Najje79
    Janssonkatten skrev 2011-12-23 21:34:44 följande:
    håller med. Även om det låter knasigt kanske de har en speciell tanke med det de pysslar med. Att ta bort sångsamling och andra "vuxenstyrda" rutiner är ju egentligen inte så tokigt. Kanske är de inne på nå Reggio Emilia spår? (Filosofi som genomsyrar hela läroplanen).
    Verksamhetsplan och årsplan borde ju finnas, om inte annat ska det finnas pedagogisk dokumentation som visar på hur de arbetar för att utveckla verksamheten så att den fungerar i enlighet med läroplanen. Ditt barn kanske har nån portfoliopärm eller så som du kan kika i? 
    Datorer och användning av datorer kan vara en stor fördel i förskolan, om de används till exempel så att barnen får söka information, träna läs- och skrivförmågan.
    Haffa nån av förskollärarna och fråga lite.. det är trots allt de som har det pedagogiska ansvaret.   
    Bra skrivet!
  • Sofie89Gbg

    Låter som en feltolkning av Reggio Emilia filosofin.. De flesta förskolor jag har jobbat på har haft regler för hur länge man får sitta vid datorn, och teven har varit framme ytterst sällan vid speciella tillfällen.

  • litengunnarolle

    På den förskola jag har vikarierat så har de en tv i ett förråd som de ibland tar fram efter lunchen när de stora barnen har en lugn stund när de små ska somna, men det endast om det är för stora barngrupper för att högläsning ska fungera, annars är det det som gäller, eller pyssla. En dator står inne på varje avdelning, men det var långt ifrån alla dagar som barnen var intresserade av den. Om de ville spela så måste de be en fröken eftersom inloggning krävdes och då klockades det så att varje barn fick spela i 4 min.

    Att ta bort samlingar och sångstunder tycker jag låter otroligt märkligt! Samlingen kan ju användas som ett otroligt bra redskap då det gäller den "undervisning" som sker i förskolan. Den jag vikarierat på pratade till exempel om dagens datum (med bilder av årstider, namnsdagar, om någon fyllde år). Det tränar ju dessutom de äldre barnen inför skolan, då de måste sitta stilla mycket. Sångstunder betyder mycket för barns språkutveckling och dessutom motoriken om man dessutom har rörelser till sångerna (och då sitter barnen inte heller stilla!)

    Prata med din förskola och försök få igång en dialog. Försök resonera kring deras beslut etc. Du kanske inte är den enda som reagerat? Vilken sorts kontakt har du med andra föräldrar? 

Svar på tråden kollar tv och sitter vid datan på dagis, Normalt?