• Ms M

När ta på overall o vinterskor.. Snabb fråga....

Idag är det 4+ på vår inglasade balkong och enligt smhi är det 1+ och på förmiddagen kommer det vara 3+. Lillemans dagis är ute en dryg timma på förmiddagen. Hade ni tagit på overall? Han leker ju inte som en 4-åring (snart 15 mån).. Dottern får ha som vanligt sin tjocka jacka samt fodrade överdragsbyxor. Annars brukar lilleman ha tjock jacka, fleecebyxor samt överdragsbyxor. O båda har självklart mössa o vantar.

När börja med vinterskorna. Han har ett par viking goretex. För varmt att ta på nu??

Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden När ta på overall o vinterskor.. Snabb fråga....
  • Sanningsdan

Sätter inte på vinteroverall förrän snön ligger. Fram till dess är det jacka modell varmare samt överdragsbyxor och höstkängor som gäller för 18-månaderstjejen.

• basio

Hade jag gått efter när det kommit snö hade vi sällan använt overall överhuvudtaget... men det kan vara riktigt kallt i Skåne ändå!

Min lillunge som är 3 år har redan börjat använda sin overall, lite tidigt tycker jag egentligen men personalen på förskolan har satt på henne den och hon är alldeles lagom varm i den. Hon rör sig inte så mycket som många andra barn och det är betydligt bekvämare och mindre klumpigt för henne än vindjacka, fleece, fleecebyxor och överdragsbyxor. När det blir kallare får hon förstås ha fleece under overallen också, nu har hon bara sina vanliga innekläder under.

• Attol

Jag började med overall till mina barn för 1-2 veckor sen. Temperaturen låg då på 0-5 grader. Ibland har det även varit minusgrader och frost på morgonen. Jag brukar kolla vädret så det inte ska bli 10 plusgrader under dan, för då är det ju lite väl varmt med overallen. Bor i småland så här känns det heller inte som någon mening att vänta på snön. 

Vinterskorna började vi med redan när gympadojorna åkte av. Har för mig att det var i början av oktober.                 

• Anne69

Vi har satt på vinterskorna men avvaktar overallen än så länge - barnen är 3 o 5 år.

• Indianica

Vikingskorna är ju inte överdrivet varma, utan släpper ju ut värme bra om det blir för varmt, så här har de åkt på. Jag själv har fortfarande gympaskor och kan meddela att för mig kyler det underifrån när jag går utomhus, tänker varenda dag, att även jag borde plocka fram varmare skor...det är ju frost här på morgonen så självfallet blir det kallt i ofodrade skor med en sommarsula.

Svar på tråden När ta på overall o vinterskor.. Snabb fråga....