Svårt att sitta och amma! Råd?
Hej.
Jag har ett problem, som för mig känns väldigt jobbigt. Jag har ammat min lilla
gumma sen BB, mjölken rann till direkt och jag har haft det lite jobbigt med för mycket
mjölk. I början fick jag sår på mina bröstvårtor men de försvann efter ca 2 veckor när
jag lärde mig, hakan i näsan fri. =) Men gumman tar ändå inte så bra tag, hon släpper
ofta och då sprutar det mjölk i hennes ansikte och och ibland får hon i halsen och
hostar och blir arg/rädd osv... Så jag fick ett tips att ligga ner och amma.
Och det funkar jätte bra. Verkar som mjölken inte rinner till lika snabbt då. För hon
tar tag och så äter hon och släpper kanske taget 1 gång mot för hela tiden när
vi sitter upp. Problemet är ju nu att man kan inte ligga ner och amma hela tiden...
Jag gillar att ta en fika på stan med mina andra "mammor" och allmänt inte bli
hemma sittande pga av att jag inte kan amma på stan... lillan är bara 2 månader
nu och känner mig inte sugen att börja att pumpa ut och ge henne från flaska på stan.
Jag vill fixa problemet inte undvika det. =) Jag tycker också gumman är rätt tung att amma
när man sitter upp (hon vägar 6 kilo), speciellt på stan då man inte direkt har någon kudde med sig osv. Jag letar amningstekniker osv på internet men de hjälper inte mycket, och gumman verkar inte gilla att sitta upp och amma, hon kanske känner av
att jag blir obekväm och blir lika, har svårt att lägga henne så jag kan slappna av och
hon känner sig bekväm...
Jag blir lite ledsen över detta, då jag tycker det är jätte mysigt att ligga ner och amma
men det känns som att lillan inte vill annat nu. Och jag vill så gärna kunna sitta och vara
bekväm så också.
Har någon annan haft samma problem?.... ska på dop i helgen och oroar mig redan
för att hon kommer börja släppa taget och mjölk rinner överallt och hon blir arg och
gud vet vad... det är inge kul. För direkt hon släpper måste jag vara där med amningsskyddet och stoppa tillbaka och rätta till henne som rör på sig och sen ta bort inlägget och hon tar tag och bla bla bla....
*trött redan innan det hänt*