• Sandra09

Svårt att sitta och amma! Råd?

Hej.

Jag har ett problem, som för mig känns väldigt jobbigt. Jag har ammat min lilla
    gumma sen BB, mjölken rann till direkt och jag har haft det lite jobbigt med för mycket
    mjölk. I början fick jag sår på mina bröstvårtor men de försvann efter ca 2 veckor när
    jag lärde mig, hakan i näsan fri. =) Men gumman tar ändå inte så bra tag, hon släpper
    ofta och då sprutar det mjölk i hennes ansikte och och ibland får hon i halsen och
    hostar och blir arg/rädd osv... Så jag fick ett tips att ligga ner och amma.

Och det funkar jätte bra. Verkar som mjölken inte rinner till lika snabbt då. För hon
    tar tag och så äter hon och släpper kanske taget 1 gång mot för hela tiden när
    vi sitter upp. Problemet är ju nu att man kan inte ligga ner och amma hela tiden...
    Jag gillar att ta en fika på stan med mina andra "mammor" och allmänt inte bli
    hemma sittande pga av att jag inte kan amma på stan... lillan är bara 2 månader
    nu och känner mig inte sugen att börja att pumpa ut och ge henne från flaska på stan.

Jag vill fixa problemet inte undvika det. =) Jag tycker också gumman är rätt tung att amma
    när man sitter upp (hon vägar 6 kilo), speciellt på stan då man inte direkt har någon kudde med sig osv. Jag letar amningstekniker osv på internet men de hjälper inte mycket, och gumman verkar inte gilla att sitta upp och amma, hon kanske känner av
    att jag blir obekväm och blir lika, har svårt att lägga henne så jag kan slappna av och
    hon känner sig bekväm...

Jag blir lite ledsen över detta, då jag tycker det är jätte mysigt att ligga ner och amma
    men det känns som att lillan inte vill annat nu. Och jag vill så gärna kunna sitta och vara
    bekväm så också.

Har någon annan haft samma problem?.... ska på dop i helgen och oroar mig redan
    för att hon kommer börja släppa taget och mjölk rinner överallt och hon blir arg och
    gud vet vad... det är inge kul. För direkt hon släpper måste jag vara där med amningsskyddet och stoppa tillbaka och rätta till henne som rör på sig och sen ta bort inlägget och hon tar tag och bla bla bla....

*trött redan innan det hänt* 

• Svar på tråden Svårt att sitta och amma! Råd?
  • Luullis

öva och öva! du kanske kan pressa ut lite i början så att det inte är jättefullt? det kommer ju jättemycket då.

• Flickan och kråkan

Låter som du har lite överproduktion . Hur gammal är liten? Någon månad? Jag har haft överproduktion med båda och har båda gångerna fått blockamma för att minska produktionen. När man blockammar så ammar man från samma bröst flera amningstillfällen på raken. Har man kraftig överproduktion kan man behöva amma från ett bröst 3-4 tillfällen på raken innan man byter. I ditt läge skulle jag börja med att amma 2-3 gånger på raken från samma bröst. Kanske till och med räcker med 2 gånger. Vad som händer då är att produktionen i det bröst som så att säga vilar minskar. Så håller man på så ett par dygn så minskar produktionen efterhand så man slipper den kraftiga överproduktionen. Barnet blir nöjdare, sväljer mindre luft och får även i sig den feta på slutet. sedan kan man öva på att amma mer upprätt. Madonnapositionen = liggande barn i sittande mammas famn är liksom den värsta positionen om man har mycket mjölk. Försök att ha liten mer upprätt när hon ammar. Kräver lite övning . Lycka till .

• Alexi

Sitta på en vanlig stol och amma är skitjobbigt, det orkar jag sällan fast jag ammat ett år nu. Men ett tips är att sitta på golvet med korslagda ben, det brukar gå bättre.

Sen är det bara att öva massor hemma, sittandes skönt i soffan tex.

• Minnamamma

Hur har det gått? Här är en till som efterfrågar samma råd!
    Jag har samma problem med min snart 4-månaders. Har aldrig kunnat amma på stan utan har fått skynda hem för att amma. Tidigare funkade det väl ok då hon var regelbunden som en klocka och ville amma var 3:e timma men nu vill hon amma OFTA, ibland varje timma och då blir man väldigt låst hemma för att kunna ligga ner och amma.

• Sandra09

Hej.

Det gick rätt bra i helgen, jag hittade en soffa och hon släppte taget som vanligt med det
    gick bra ändå, jag har börjat block amma.. hade börjat med det några dagar sedan, innan
    jag skrev här, men nu har det som börjar lugna ner sig, produktionen alltså. Bara de
    senaste dagarna har det blivit mycket bättre, de blir inte hårda längre, eller lite kanske... så man
    känner skillnad på det bröstet som hon åt av sist... så jag kör ett bröst i taget.
    Och det går 3 timmar mellan varje måltid.. och jag märker att utdrivningen inte är lika stark.
    Visst hon måste svälja hela tiden i början men hon klara av det..

jag testade också några gånger att ligga ner i början... och när hon ammat ett litet tag.. typ 5 min så
    satte jag upp henne och rapade henne och sen erbjöd bröstet igen men sittandes.. och det gick
    bättre, för då är ju som trycket borta och vi kunde öva utan att hon var hungrig och utan stark utdrivning..

• coerulea

Hur har det gått för er? Har ni lyckats?Jag lider av samma probelm.
    Jag tycker det är väldigt obekvämt att amma sittandes. Det känns som att jag har för långa armar, eller för korta bröst?! Kuddar bara glider iväg. Lillan märker att jag tycker det är obekvämt och äter mindre. Vissa gånger protesterar hon totalt och tokskriker. Att ligga ner funkar jättebra, men det funkar ju som sagt inte överallt. Jag hoppas att det ska ge med sig med tiden, men just nu känns det hopplöst och längtar nästan efter att sluta amma för att kunna mata med flaska sittandes istället.

• Sandras2012
    coerulea skrev 2012-01-31 21:55:51 följande:
    Hur har det gått för er? Har ni lyckats?Jag lider av samma probelm.
    Jag tycker det är väldigt obekvämt att amma sittandes. Det känns som att jag har för långa armar, eller för korta bröst?! Kuddar bara glider iväg. Lillan märker att jag tycker det är obekvämt och äter mindre. Vissa gånger protesterar hon totalt och tokskriker. Att ligga ner funkar jättebra, men det funkar ju som sagt inte överallt. Jag hoppas att det ska ge med sig med tiden, men just nu känns det hopplöst och längtar nästan efter att sluta amma för att kunna mata med flaska sittandes istället.
    För mig funkar det mycket bättre nu, vi övade rätt mycket. Jag ammade nog bara liggandes på morgonen
    och sen sista målet innan kväll. Alla på dagen satt vi, så vi blev tillslut vana och det funkar bra. MEN hon äter
    inte lika mycket om vi sitter, det märker jag. Hon får inte riktigt lika bra tag då... bara ibland, vet inte riktigt vad
    det beror på men... så är det. De funkar iaf så jag kan amma på stan osv..  
  • coerulea

Skönt att höra. Då är det väl bara övning som gäller då?
    Fast det är ju väldigt lockande att ligga ner när man är hemma eftersom det funkar så mycket bättre. Ska i alla fall försöka några gånger om dagen.

• Alexi

Amningskudde! Den ligger ju still på ett helt annat sätt än vanliga kuddar.

• coerulea

Tack för råd. Jag har en amningskudde som jag försökt med några gånger, men jag har ändå inte fått till det. Ska absolut försöka igen.
    Problemet är nog att jag är ganska lång med rätt små bröst. Det blir liksom för långt avstånd mellan benen/ armarna och bröstet. Bröstvårtorna är riktade uppåt och dämed måste jag lyfta lillan högt. Det är obekvämt för mig, och hennes huvud ligger väldigt obekvämt på min arm. JAg korrigerar greppet hela tiden och hon blir irriterad över det. Det hela brukar sluta med illvrål... Rynkar på näsan
    Det känns som att jag är felskapt för att amma. Eller så är det bara så att jag ännu inte knäckt koden om hur man ska göra? Lillan är 12 veckor nu, så jag tycker att det borde funka vid det här laget.

• MeAndBaby
    Flickan och kråkan skrev 2011-11-17 14:44:58 följande:
    Låter som du har lite överproduktion . Hur gammal är liten? Någon månad? Jag har haft överproduktion med båda och har båda gångerna fått blockamma för att minska produktionen. När man blockammar så ammar man från samma bröst flera amningstillfällen på raken. Har man kraftig överproduktion kan man behöva amma från ett bröst 3-4 tillfällen på raken innan man byter. I ditt läge skulle jag börja med att amma 2-3 gånger på raken från samma bröst. Kanske till och med räcker med 2 gånger. Vad som händer då är att produktionen i det bröst som så att säga vilar minskar. Så håller man på så ett par dygn så minskar produktionen efterhand så man slipper den kraftiga överproduktionen. Barnet blir nöjdare, sväljer mindre luft och får även i sig den feta på slutet. sedan kan man öva på att amma mer upprätt. Madonnapositionen = liggande barn i sittande mammas famn är liksom den värsta positionen om man har mycket mjölk. Försök att ha liten mer upprätt när hon ammar. Kräver lite övning . Lycka till .

Ang att blockamma, jag blev också rådd till det pga överproduktion. Vad som hände var att jag fick hårda knölar i ena bröstet pga att det inte tömdes ordentligt eftersom brösten ju då fick vila i omgångar. Så blockamning KAN orsaka stockning (el i mitt fall antagligen början till).
  • Majskorn

Jag är kort och har jättestora bröst och har samma problem...lillan sväljer massor av luft och sen brakar helvetet lös för hon är gasig...vet inte hur jag ska få bukt på det men just nu är det bara liggandes som funkar :( har försökt få till det i alla möjliga lägen och ställningar men jag e värdelös på detta...lillan är bara 3 veckor gammal dessutom så hon kan ju inte göra så mkt åt saken...

• coerulea

Låter jobbigt Majskorn, Hoppas lillan får ordning på magen.

I går tränade vi att sitta upp och det gick ganska bra, ända tills hon plötsligen kräktes upp alltihop på mig, soffan och sig själv. Förvånad Tror att hon inte är van vid att mjölken kommer så fort. Jag hoppas på att det blir enkare med tiden och så försöker jag passa på att vila lite när jag ändå ligger ner .

• Majskorn

ja vi har bara legat ner nu i 3 dagar och hon är mkt bättre! vi struntar i avancerade saker som att sitta för tillfället :)

• majsan533

Testa att använda en ringsjal som stöd vid sittande amning. Det funkade jättebra för mig efter lite träning och sen var den super som bärhjälp när min bebis blev lite stadigare i nacken.

Jag hade en ringsjal i tunt tyg som man kunde bada och duscha med.

www.sjalbarn.se finns det mycket bra info om sjalar.     

Svar på tråden Svårt att sitta och amma! Råd?