• PigletChina

Kinas syn på kön!

Filmen utspelades i Sydkorea med en gymnasiekille som huvudkaraktär och precis som alla de andra ungdomsfilmerna var han bråkig, tuff och sjukligt arrogant. Hans föräldrar hade pengar men han tyckte att livet var meningslöst speciellt att gå i skolan var slöseri med tid tyckte han. Till en börja trodde jag att filmen var en ungdomsfilm med romantik, ungdomsbekymmer och komedi men ju längre in i filmen ju mer dramatisk blir den. När ett litet spädbarn kom in i bilden som visade sig att vara den bråkiga och rika killens son började historia inta en annan gren. Man kunde se hur killen utvecklades från barnslig, omogen och arrogant till en person med empati, värme och ansvar. Den otroliga vandringen var väldigt gripande, rörd och innehöll lagom drama. I slutet av filmen skulle bäbisen bli borradopterad till ett par utländska men slutscenen var långt ifrån det man kunde tänka sig att hända. Jag måste erkänna att jag har suttit och gråtit med i vissa scener där det var extra känslosam, för mig som har en bäbis känner mig extra antagen och berörd.

Det för mig att tänka på de många adopterade barn från andra länder till Sverige när de var bara spädbarn, att deras liv har ändrats så kolossalt och de måste ha gått genom mycket som nyfött. Som mor begriper jag verkligen inte att hur man kan lämna sitt eget blod och kött på gatan....ett litet barn som de har burit i 9 månader kände och lidit under graviditeten.

Min barndom var inte glamouröst eftersom i många ställen i Kina önskade familjer att första barnet måste vara en pojke. Folk gjorde till och med abort om de visste att det var fel kön som låg i magen. Jag var en flicka därför blev jag inte välkommen i den familjen jag fötts i. Under hela min uppväxt har jag hört att jag var inte önskade och jag var inte deras barn. Det gjort ont i både hjärtat och själen. Men min mormor gav mig styrkan att leva vidare. Den vridna synen på pojkar och flickor finns kvar ännu idag i Kina.

Men det har gjort mig stark som person och satt spår i min syn på barnuppfostran att jag vet jag kommer aldrig bil som dem. Varje barn förtjänar ett kärleksfullt hem med pappa och mamma som älskar dem innerligt, varje barn har rätt till att känna sig älskade och omhändertagen. Varje barn är önskade oavsett KÖN!    

Besök gärna min blogg rörande barn, föräldraskap och resande. www.tigermor.blogspot.com
  • Svar på tråden Kinas syn på kön!
  • koalabjörn

Såg ni dokumentären som gick för några veckor sedan i kanal 1 eller 2 sent en kväll?

Den handlade om just Kinas ettbarnspolitik.

Dokumentärfilmarna följde bla. ett gift par som bestämt sig för att skaffa ett andra barn, trots att man egentligen inte får det i Kina. De hade planerat detta länge för de ville verkligen ha två barn.

När andra barnet föddes så knackade myndigheterna på dörren dagen efter barnets födelse och sa att paret nu måste betala böter till staten. Böterna fastställdes till motsvarande 90 000 yen, vilket motsvarar ca 4 årslöner för en kines. (Summan kan jämföras med att en svensk skulle få ca 1,2 miljoner kr i böter!) Böterna blev fastställda så högt pga att de valt att skaffa barn nr 2, samt att de fick böta för ett registrerat missfall också! Paret blev således skuldsatta för livet.

Dessutom fick mannen sparken från sitt yrke som professor på ett universitet, och blev således arbetslös!

Därför är det inte lätt att behålla ett andra barn tyvärr.

Kinas industrier har också stora svårigheter att anställa folk eftersom alla satsar på att sitt enda barn ska få en bra utbildning och ett "fint" jobb, och inte jobba i fabrik. Så många fabriker har fått lägga ner de senaste åren.

• PigletChina

Jorå...den dokumentären såg vi från SVT 1 handlade just om Kina, en av världens mest befolkade nation hade svåra problem att hitta arbetare till industrier. Korrespondenterna heter det men han gjorde även ett annat program om Kinas matkultur. Jag gillar honom som programledare, han är rak på sak och är duktig på kinesiska språket.

Jag håller med dig att det är fruktansvärt att ettbarnspolitiken fortfarande tillämpas idag med tanke på att det fattas folk redan som kan ta hand om den växande ålderdomen och generationsskifte i olika yrke kommer att drabbas hårt.
    När myndigheten ställer krav på barnafödandet till ett barn per hushåll så vill de flesta familjerna skaffa pojkar framför flickor. I den kinesiska kulturen är pojkarna som bor kvar hemma och ta efter familjen medan flickorna flyttar hem till den hon gifter sig med och tar hand om dennes familj. Därför ser många att få en flicka är lika som bortkastade tid och energi.
    Men faktum är att nu har Kina ett stort problem att det inte finns tillräckligt många flickor i landet vilket medför andra konflikter som till exempel människohandeln, människosmugglare rövar bort flickor från olika delar i landet och säljer dom till familjer vars söner har svårt att hitta en fru.

Det finns en verklighetsbaserad dokumentärfilm som heter Blind mountain, inspelades 2009 i Kina. Filmen är stark rekommenderat!!!

Besök gärna min blogg rörande barn, föräldraskap och resande. www.tigermor.blogspot.com
  • Thi 08

Är det inte så i Kina att om man väljer att adoptera barn får man ha fler än ett? Eller är det en "myt".

Jag vet att man i Vietnam förösker hålla flickorna som blir överlämnade till barnhem inom landet, därför adopteras i första hand flickor bort nationellt. Barnen som går för internationell adoption är många gånger pojkar. Jag läste en artikel om att det är därför Vietnam inte går mot samma katastrof som Kina och Indien som har ett stort överskott av pojkar, vilket innebär att 3 mijoner (i Kina) pojkar aldrig kommer få en partner/barn. Vietnam har också en skev könsfördelning i landet, men inte i samma omfattning som Kina och Indien. Tänk dig att föda en flicka som du förmodligen inte kommer få ha mycket kontakt med, eftersom hon ska ta hand om sin mans familj. Tänk vilka kulturer som gör så mot människor. Jag förstår mycket väl att vissa måste lämna bort sina nyfödda barn, men tro inte att den mamma som burit barnet gör det lättsamt     

• Bläckfisken

Ja det stämmer att man får adoptera från Kina även om man har ett eller flera barn sedan tidigare.

I Kina går ca 50 000 barn varje år till adoption. 90% av barnen adopteras inom Kina, 10% blir internationellt adopterade.

De flesta som adopteras internationellt numera är pojkar.

USA får tydligen välja kön, och de flesta väljer en flicka.

• Thi 08

Egentligen är det lika "sjukt" att de i USA helst väljer flickor, som att Kina väljer bort dessa. Vad är det för "hang-ups" vissa har gällande könet på sitt kommande barn i västvärlden? Det har blivit lite vanligare att familjer väljer ut flickembryon när de gör fertilitetsbehandlingar. Detta för att en hel del kvinnor (i smyg) tidigare önskat sig en flicka, nu är det öppet att välja en flicka genom att man har den sortens forskning. Det är rätt konstigt att vi har så mkt uppfattningar om människor i andra länder enligt mig.  

• PigletChina

Det stämmer många väljer barnets kön framför ett friskt barn vilket jag tycker är helt absurt. Problemet ligger inte i ett barnspolitik utan den traditionella folksynen, kinesiska regeringen är medveten om att ett barnspolitik kommer inte fungera men det är för att hålla nere befolknings tillväxt i förhållandet till landets resurs med t,ex mat och med mera. Nu har lagen ändrats att om man är ensamt barn och gifter sig med en annan som är också då ensamt barn så får de två lov att skaffa 2 stycken. Jag hoppas i och med den nya lagen kommer flickabort minska i landet.

Svar på tråden Kinas syn på kön!