• Thi 08

Kinas syn på kön!

Är det inte så i Kina att om man väljer att adoptera barn får man ha fler än ett? Eller är det en "myt".

Jag vet att man i Vietnam förösker hålla flickorna som blir överlämnade till barnhem inom landet, därför adopteras i första hand flickor bort nationellt. Barnen som går för internationell adoption är många gånger pojkar. Jag läste en artikel om att det är därför Vietnam inte går mot samma katastrof som Kina och Indien som har ett stort överskott av pojkar, vilket innebär att 3 mijoner (i Kina) pojkar aldrig kommer få en partner/barn. Vietnam har också en skev könsfördelning i landet, men inte i samma omfattning som Kina och Indien. Tänk dig att föda en flicka som du förmodligen inte kommer få ha mycket kontakt med, eftersom hon ska ta hand om sin mans familj. Tänk vilka kulturer som gör så mot människor. Jag förstår mycket väl att vissa måste lämna bort sina nyfödda barn, men tro inte att den mamma som burit barnet gör det lättsamt     

• Thi 08

Egentligen är det lika "sjukt" att de i USA helst väljer flickor, som att Kina väljer bort dessa. Vad är det för "hang-ups" vissa har gällande könet på sitt kommande barn i västvärlden? Det har blivit lite vanligare att familjer väljer ut flickembryon när de gör fertilitetsbehandlingar. Detta för att en hel del kvinnor (i smyg) tidigare önskat sig en flicka, nu är det öppet att välja en flicka genom att man har den sortens forskning. Det är rätt konstigt att vi har så mkt uppfattningar om människor i andra länder enligt mig.  

Svar på tråden Kinas syn på kön!