• FruJönsson

Min chef vill inte ha mig på jobbet.

Hej allihoppa!!

Jag har fått ett problem och känner bara att jag behöver ha lite stöttning. Jag är gravid i 6:e månaden. Jätte lycklig men jag har haft en del besvär.
    Kräks, ryggproblem, lite foglossningar, kroppen orkar inte längre den blir utmattad fort. Hel dag på jobbet gör mig knäckt.
    Jag arbetar i butik vilket gör att jag står upp och går hela dagar, bär tungt, och har städigt ögon på mig från kunder, vilket gör att man aldrig kan sätta sig ner och pusta ut riktigt.
    Jag jobbar endast 25 timmar veckan och har fått en 50% sjukskrivning av min läkare och skall endast jobba dagtid. Vilket jag inte annars gör. Men mot kvällen är kroppen slut så då är jag iallafall ingen bra personal längre. Nu väntas december och det finns massa att göra och det krävs mycket av en.

Jag har förklarat för min chef att jag e 50%sjukskriven och endast får jobba 4 h per dag och dagtid.  Hon säger bara att det inte går att lösa eftersom vi ska skälja för så mycket pengar så det krävs en del av mig. Så det kan juh bli svårt att jag jobbar då. Hon försöker linda in det som att det är för min och bebisen skull att jag inte kanske ska arbeta. Och dagtid går inte att lösa, endast kvällstid. Men det är då kroppen ger upp.

Jag har talat med handels och min lkare och de säger båda samma sak. Det är jag och min läkare som har ansvar för mig och mitt barn. Det är därför jag är sjukskriven till 50 % och ska endast arbeta dagtid och 4 h per
    pass. Men min chef vill inte inse.

Vad gör jag? Känner mig alldeles less på detta tjafs. Varför kan man inte bara få vara glad och lycklig över min lilla bebis och ha en fin tid nu..

Hur har ni andra gjort? Som jag förstår jag hon skyldighet enligt lag att lösa detta åt mig. eller har jag fel? 

Sorry och mycket kompakt text men känner en viss irretation över allt just nu bara... 

• Svar på tråden Min chef vill inte ha mig på jobbet.
  • Lingonbär

Försök att få in någon från facket att komma och hjälpa dig att föra din talan. Stå på dig.

• Hannah76

Varför enbdast dagtid? Om du vilar på dagen, kan du inte jobba på kvällen då?

Kan du arbeta de antal timmar du har nu?Eller skulle du behöva vara mer sjukskriven?

• Claudia gbg

Jag första att det inte gar att jobba kvällar. Det spelar ingen roll att man vilat pa dagen man blir ända trött. Det viktiga är, tycker jag, att du star pa dig. Konsekvensen kan ju bli bade för dig och ditt barn annars.... Prata med facket. Är du fast anställd? Annars kan du ju ringa och prata med DO (diskrimineringsombudsmannen) och se om det är ngn form av diskriminering? Lite langsökt, jag vet... Lycka till!

• FruJönsson

Jag har testat att arbeta endast kvällar ett tag. Men det funkar inte längre.  Då har jag sovit hela dagen och bara legat i sängen, men kroppen orkar inte längre när kvällen kommer. Jag önskar att det skulle vara så att jag orkade. Men jag har testat... Därför tyckte min läkare att jag endast ska jobba när jag fortfarande orkar. Men kroppen kommer juh må dåligt mot kvällen iaf. Så när jag kommer hem är det bara att gå och lägga sig..

Min läkare sa juh ju att han kan heltid sjukskriva mig men.. jag vill inte det. Jag vill jobba lite till. Känns för tidigt att gå hem liksom. Så jag är absolut ingen lat jävel. Jag är nog mer tvärtom. Att jag behöver stoppas ibland. Men nu känner jag att det inte funkar längre.

• Claudia gbg

Lyssna pa din kropp! Försök att ha en dialog med facket och din chef om att anpassa arbetstiderna-a annars far du väl sjukskriva dig. Det är inte mer med det... Även om det tar emot. Men att ta en fight tar ju ocksa pa krafterna och det är en avvägning du maste göra.

• Hannah76
    FruJönsson skrev 2011-11-17 15:53:31 följande:
    Jag har testat att arbeta endast kvällar ett tag. Men det funkar inte längre.  Då har jag sovit hela dagen och bara legat i sängen, men kroppen orkar inte längre när kvällen kommer. Jag önskar att det skulle vara så att jag orkade. Men jag har testat... Därför tyckte min läkare att jag endast ska jobba när jag fortfarande orkar. Men kroppen kommer juh må dåligt mot kvällen iaf. Så när jag kommer hem är det bara att gå och lägga sig..

Min läkare sa juh ju att han kan heltid sjukskriva mig men.. jag vill inte det. Jag vill jobba lite till. Känns för tidigt att gå hem liksom. Så jag är absolut ingen lat jävel. Jag är nog mer tvärtom. Att jag behöver stoppas ibland. Men nu känner jag att det inte funkar längre.

Fast om du inte klarar av att arbeta, så borde du ju vara sjukskriven?
    Din chef är skyldig att fixa detta till dig, men om du inte kan arbeta så förstår jag henne. Då kostar du ju bara pengar och timmar för butiken.
  • FruJönsson

Själv tycker jag juh att det känns som en diskriminering .. om jag nu vill arbeta lite till så borde juh arbetsgivare tycka att det e bra?!?
    Men nu är jag bara en belastning.

ååhh blir så trött på att man alltid ska behöva bråka för att få saker igenom. Varför kan arbetsgivare inte bara gilla läget och gör det som e rätt för att istället krångla till det. De tänker juh bara på pengarna och inte alls på sina anställda. SUCK! 

• Hannah76
    FruJönsson skrev 2011-11-17 15:59:23 följande:
    Själv tycker jag juh att det känns som en diskriminering .. om jag nu vill arbeta lite till så borde juh arbetsgivare tycka att det e bra?!?
    Men nu är jag bara en belastning.

ååhh blir så trött på att man alltid ska behöva bråka för att få saker igenom. Varför kan arbetsgivare inte bara gilla läget och gör det som e rätt för att istället krångla till det. De tänker juh bara på pengarna och inte alls på sina anställda. SUCK! 

Fast om du inte klarar av alla arbetsuppgifterna så är det ju inte diskriminering? Hur får du det till det? DU vill jobba kvar ett tag till för du tycker att det är för tidigt att gå hemma, men det är ju inte detsamma som att du klarar av ditt arbete nu under din graviditet.
  • Perry the Platypus
    Hannah76 skrev 2011-11-17 16:05:31 följande:
    Fast om du inte klarar av alla arbetsuppgifterna så är det ju inte diskriminering? Hur får du det till det? DU vill jobba kvar ett tag till för du tycker att det är för tidigt att gå hemma, men det är ju inte detsamma som att du klarar av ditt arbete nu under din graviditet.
    +1
    *gäsp*
  • FruJönsson
    Hannah76 skrev 2011-11-17 15:57:01 följande:
    Fast om du inte klarar av att arbeta, så borde du ju vara sjukskriven?
    Din chef är skyldig att fixa detta till dig, men om du inte kan arbeta så förstår jag henne. Då kostar du ju bara pengar och timmar för butiken.
    Jag klarar lite jobb, men i lugnt tempo. JA, joo jag förstår arbetsgivaren oxå.. jag kan sätta mig in mig i hennes situation absolut. Men Det kostar henne i särskilt många kronor att ha mig där.. med tanke på att hon får bidrag för att mig där (från staten, arbetstränade där efter en olycka och fick sedan vidare anställning och då erbjuds dem att staten betalar en del av lönen så de har kvar en)
    Vilket gör att det känns ganska fånigt för det e inte många kronor i månaden som vi snackar om, för hennes del. Ta in en extra som gör mina övriga tider och sedan får jag göra dessa tider under en period istället.

• Hannah76
    FruJönsson skrev 2011-11-17 16:07:14 följande:
    Jag klarar lite jobb, men i lugnt tempo. JA, joo jag förstår arbetsgivaren oxå.. jag kan sätta mig in mig i hennes situation absolut. Men Det kostar henne i särskilt många kronor att ha mig där.. med tanke på att hon får bidrag för att mig där (från staten, arbetstränade där efter en olycka och fick sedan vidare anställning och då erbjuds dem att staten betalar en del av lönen så de har kvar en)
    Vilket gör att det känns ganska fånigt för det e inte många kronor i månaden som vi snackar om, för hennes del. Ta in en extra som gör mina övriga tider och sedan får jag göra dessa tider under en period istället.

Fast jag antar att butiken du arbetar i har som alla andra butiker - sparkrav. Och det gäller ju främst timmar. Om du då upptar ett visst antal timmar som inte resulterar i inkomster för butiken, så koster det ju massor. Hon kan ju ta in någon annan på de timmarna annra som genererar pengar.

Det finns en gräns för vad arbetsgivaren är tvungen att göra.
  • Perry the Platypus
    FruJönsson skrev 2011-11-17 16:07:14 följande:

Fast hon driver ju ingen välgörenhetsinrättning? Mår du skit så mår du skit och då ska du vara hemma. Är det pengarna det handlar om för dig? Att du känner att du förlorar mycket på att vara sjuk på heltid? Eller är du orolig att du inte kommer få tillbaka jobbet efter föräldraledigheten om du går hem redan nu?
    *gäsp*
  • Hannah76

Jag måste bara tillägga att jag förstår dig!! Jag är lika som dig - jag vill arbeta =) Och tycker att det är trist att "bara" gå hemma. Man man måste inse sina begränsningar.. Det är DU s om är ansvarig för din o ditt barns hälsa. Och man ska heller inte tro att man bara har rättigheter o inga skyldigheter.

• Claudia gbg
    Hannah76 skrev 2011-11-17 16:05:31 följande:
    Men jag tror att en arbetsgivare har ett rehabiliteringsansvar. Det beror förstas pa vilken anställning man har och är det ngn form av skyddad anställning kan rättigheterna vara begränsade. Prata med din arbetsförmedlare eller SIUS-konsulenten pa ditt Af kontor.
  • Hannah76
    Claudia gbg skrev 2011-11-17 16:18:09 följande:
    Men jag tror att en arbetsgivare har ett rehabiliteringsansvar. Det beror förstas pa vilken anställning man har och är det ngn form av skyddad anställning kan rättigheterna vara begränsade. Prata med din arbetsförmedlare eller SIUS-konsulenten pa ditt Af kontor.

Fast nu har väl ts en tillsvidare anställning?
  • Malinison

Är det upp till oss anställda att underlätta för arbetsgivaren trots att man vill jobba att välja att gå hemma för att det blir "jobbigt" för arbetsgivaren eller är det arbetsgivarens ansvar att se till att det funkar för den anställde som vill jobba trots sjukskrivning? Jag är i v.20 och sjukskriven 50% pga foglossning, men jag vill inget hellre än att få jobba heltid men min kropp klarar inte det. Min arbetsgivare skulle åxå vilja se mig heltidssjukskriven då han hellre vill ersätta mig helt. Men jag vill jobba och har inte tillräckligt ont för att bara gå hemma.
    Visst det är surt för arbetsgivaren men som anställd då?? Om man inte blir beviljad heltidssjukskrivning? Man går ju inte hemma för att man tycker det är kul. Inte jag iallafall!

• annano74

Hej

Tyvärr är detta ej ovanligt som tur är så har vi idag en lag som ger dig skydd och trygghet under och efter din graviditet.

Det jag tycker du skall göra är att ta hjälp av ditt fack i denna fråga finns det inget fack så finns det hjälp att få på nätet till en billig peng.

Arbetsgivaren är skyldig att anpassa arbetet efter dina förutsättningar klarar de ej detta så får du gå hemma med lön. Arbetsgivaren har ett rehabilteringsansvar att följa anpassar de ej arbetsplatsen/arbetsuppgifter och det då leder till att du blir sämre och din sjukskrivning utökas så är det arbetsgivaren som i slutändan får stå för denna kostnad om ej försäkringskassan godkänner din sjukskrivning.

Lycka till 

Svar på tråden Min chef vill inte ha mig på jobbet.