tjejen87 skrev 2011-11-17 17:39:05 följande:
Okej. Jag har varit inne på en sida på internet, där man kan kolla väntetider.
Och där står det att sjukhuset jag ska få remiss till, har väntetid på 9-12 veckor.
Stämmer inte den sidan tro?
www.vantetider.se
Den sidan uppdateras relativt ofta och det stämmer oftast det som står där.
Det går dock att snabba på förloppet. Ganska mycket till och med.
När remissen har gått iväg väntar du några dagar och sedan ringer du sjukhuset dit remissen skickas och frågar om de har tagit emot din remiss. Om de har tagit emot remissen säger du att du vill använda dig av vårdgarantin. Då ska du få komma till ett informationsmöte inom 90 dagar. Vårdgarantin gäller från den dagen remissen skickades, inte från den dag de tar emot den på sjukhuset.
Efter informationsmötet ska en kirurg titta på ditt fall och besluta om du blir godkänd för operation eller inte.
Om du blir godkänd för operation kan du åberopa vårdgarantin en gång till. Då ska du bli opererad inom 90 dagar. Ibland kan de inte hålla på vårdgarantin. Då kan man använda sig av det fria vårdvalet som innebär att du själv får leta upp ett annat sjukhus som har avtal med ditt län.
Tex privatsjukhus. Då kan du begära att din remiss flyttas dit och att de skickar en betalningsförbindelse. När betalningsförbindelsen är klar och godkänd är du berättigad operation hos det nya sjukhuset och då är det de som beslutar om flytperiod, operationstid mm.
Om du inte ringer några dagar efter att remissen har gått iväg är det bara att vänta på en remissbekräftelse som kommer i brevlådan. Det tar ca 2-3 veckor att få den och så snart du har fått den kan du också använda dig av vårdgarantin om det tex står att de kommer att erbjuda dig en tid för informationsmöte efter 90 dagar.
Jag väntade 13 dagar på min remissbekräftelse och i den stod det att jag skulle få komma till vårdande insats inom 90 dagar. Det kunde de hålla men i mitt landsting är det 3-6 månaders väntetid, minst. Så jag väntar på att få godkännande från kirurg så att jag kan vända mig till privat sjukhus istället.