• tjejen87

Gastric bypass

Hej.
    Jag är en tjej på 24 år, 160cm lång, och 115kg tung.
    I Måndags var jag hos en läkare på min vårdcentral och pratade om att få göra en gastric bypass operation.
    Hon gjorde en koll på mej, frågade massa saker, tog längd och vikt.
    Mitt BMI är 42,2.
    Jag har även gjort blodprover för det sa hon att man måste göra innan hon kan skicka en remiss.

Jag bor i Värmland och kommer att få en remiss skickad till Torsby sjukhus. 
    Jag undrar om någon har en aning om hur långt tid från dagsläget jag kan få vänta på en operation?
    Min läkare sa att hon skulle ringa mej om ca en vecka när proverna är färdiga och då ska vi bestämma hur vi går vidare. Hon skickar en remiss om jag vill det. Så vad tror ni, någon som vet hur jag ska kolla väntetiderna på en operation? Kanske någon annan som gjort samma op på Torsby Sjukhus och kan berätta lite om det.

Vad innebär vårdgarantin?

• Svar på tråden Gastric bypass
  • Philippa

Jag opades i Västernorrland och det tog 1,5 år från remissen skickades till operationen.. tror det är ungefär lika väntetider överallt....

• tjejen87

Okej. Jag har varit inne på en sida på internet, där man kan kolla väntetider.
    Och där står det att sjukhuset jag ska få remiss till, har väntetid på 9-12 veckor.
    Stämmer inte den sidan tro?

www.vantetider.se

• Habbi

Min svärmor och hennes man bestämde för inte alls så länge sedan att göra en GBP och de båda har gjort operationen nu. Det tog typ 6 månader kanske för dom att få en tid. Speciellt snabbt gick de för svärmor, men hon betalade sin själv. Tycker de gick jätte snabbt för dom..

• anli00

jag gjorde min op för en vecka sen och det tog mig från remiss till op nästan exakt 11 månader bor i Linköping men opades på Ersta (Stockholm), med vårdgarantin betyder det att du kan ringa runt till olika sjukhus som ditt landsting samarbetar med och kan därigenom minska din väntetid lite beroende på det andra sjukhusets väntetid, du får då en betalningsförbindelse från ditt sjukhus till det andra som ska opa dig...du kan ju alltid ringa och prata med dom lite mer om vad vårdgarantin kan innebära för dig...

Lycka till nu! 

• JJJPKP

Hej , jag är 157 cm lång och väger 98 kg. Mitt Bmi är: 39,76. Undrar om jag är kvalificerad en sådan operation.

• Mrsme

Jag väntar på operation, är det nån mer än jag som vill prata lite om vad vi tror kommer att hända, och snacka om alla frågor som vi garanterat kommer få

• jeanettie
    JJJPKP skrev 2012-02-14 14:34:13 följande:
    Hej , jag är 157 cm lång och väger 98 kg. Mitt Bmi är: 39,76. Undrar om jag är kvalificerad en sådan operation.

Hej! Mitt BMI är 37.7 och jag godkändes så du bör vara kvalificerad. Men det kan vara olika per län/sjukhus så kolla upp info på ditt sjukhus hemsida :)
  • jeanettie

Hej! Jag ska juförsig opereras i stockholm men här är väntetiden från remiss till op ca 2-3månader men det är absolut inte samma i hela sverige. Så du kan ringa till sjukhuset själv och fråga :)

• Dripknot

Hej. Ett tag sen nån skrev här.

Jag är skriven i Västmanland, utredd vid Akademiska och har allt som allt väntat på min GBP i snart 2 år. Har OP-datum 2 maj så snart är det min tur.

Går på Modifast sedan 2½ vecka och det har gått rätt trögt. Trots att jag dricker mycket vatten och kalorifria drycker, rör på mig och håller mig till 4 påsar om dagen så rör sig knappt vågen nånting. -1 kg på snart 2 veckor. Hoppas det lossnar snart.

Om en vecka så säger jag AJÖSS!!! till min tjockiskropp och går mot ett nytt mer kvalitativt liv. Känns jättebra!

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • tusenlappen74

Får jag fråga, är ni medvetna om alla biverkningar som operationen medför?

Jag vill rekomendera att ni går in på www.kostdoktorn.se och läser om dels gbp op men också hur man kan äta gott, nyttigt, mättande och gå ned i vikt.

Jag hoppas ni får inspiration att prova på LCHF innan op och förhoppningsvis slipper ta till kniven.

• Dripknot
    tusenlappen74 skrev 2012-04-25 23:12:26 följande:

Får jag fråga, är ni medvetna om alla biverkningar som operationen medför?

Jag vill rekomendera att ni går in på www.kostdoktorn.se och läser om dels gbp op men också hur man kan äta gott, nyttigt, mättande och gå ned i vikt.

Jag hoppas ni får inspiration att prova på LCHF innan op och förhoppningsvis slipper ta till kniven.

Jag har kämpat mot min övervikt i snart 17 år. Lchf är det senaste jag testat. Gav fina resultat från 122 ner till 110 sen tog det tvärstopp. I 2 månader låg jag konstant på 110 trots bibehållen träningsintensitet och kost. Jag är heller inget fan av sötsaker och snacks. Tomma onödiga kalorier som jag inte har några problem med att leva utan. Om du någon gång sett på programmet "Du är vad du äter" så brukar de duka fram vad deltagarna konsumerar på en veckas tid. Jag kan säga det att det de äter på en vecka i skräpmatsväg, äter jag på ett år. Om ens det. Ändå väger jag 112kg till 162cm. Tror du att jag känner någon större livskvalitet med de överviktskilon jag har? Jag är fånge i mig själv men sånt kan ju kanske vara svårt att förstå.

Har varit överviktig sedan jag var barn och beslut om GBP för min del är noga övervägt och jag har samrått med dietister, överläkare och kirurger och kommit fram till att en op är det som kommer rädda mitt liv. En av kirurgerna sa att den sortens övervikt jag har (i grunden barnfetma) är oerhört svår att bli av med på egen hand. Mellan 3-5% av de som försöker lyckas.

Jag har i två års tid nu läst otaliga mängder om detta operativa ingrepp, vad som krävs för att nå en sund livsstil. fördelar, nackdelar, risker och biverkningar. Psykiska förändringar, fysiska förändringar och även hur det sociala samspelet kan komma att förändras. Jag är väl insatt i operationen och välkomnar den i mitt liv. Det är ett beslut jag tar för att säkra min framtid som en mer kvalitativ tid med familj och vänner.

Får jag fråga om du själv är överviktig och vet hur det är och känns att varje dag behöva kämpa mot kilona? Om inte det så skulle du själv tycka att det var kul att få stå ut med folks gliringar, blickar, pekningar och viskningar bakom ryggen? Vill du veta hur det känns att gå in i en modebutik men knappt få mer av expediterna än ett par föraktfulla blickar istället för ett vänligt "Vad kan jag hjälpa dig med?".

Gå en vecka i mina skor, bär det bagage jag har på min rygg och kom sen och fråga mig om jag "vet vad en GBP innebär för biverkningar" !!!
    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • tusenlappen74

Varför jag frågade var att många verkar få bristfällig och motsägelsefull information om operationen.
    Många dör också av komplikationer efteråt.

Att du Dripknot känner dig trygg med operationen är bara att gratulera och jag hoppas att det går bra för dig.

• Solaika

Att många dör av komplikationer är rent skitsnack. Var i hela friden har du fått det ifrån?
    Jag jobbade ett år på en avdelning där dessa patienter ligger efter op.. Varje vecka utfördes mellan 5 och 10 operationer.. EN fick komplikationer.. EN ENDA under ett års tid.. Så att många dör kan du lägga ner som argument!

• FMG
    tjejen87 skrev 2011-11-17 17:39:05 följande:

Okej. Jag har varit inne på en sida på internet, där man kan kolla väntetider.
    Och där står det att sjukhuset jag ska få remiss till, har väntetid på 9-12 veckor.
    Stämmer inte den sidan tro?

www.vantetider.se

Den sidan uppdateras relativt ofta och det stämmer oftast det som står där.

Det går dock att snabba på förloppet. Ganska mycket till och med.

När remissen har gått iväg väntar du några dagar och sedan ringer du sjukhuset dit remissen skickas och frågar om de har tagit emot din remiss. Om de har tagit emot remissen säger du att du vill använda dig av vårdgarantin. Då ska du få komma till ett informationsmöte inom 90 dagar. Vårdgarantin gäller från den dagen remissen skickades, inte från den dag de tar emot den på sjukhuset.

Efter informationsmötet ska en kirurg titta på ditt fall och besluta om du blir godkänd för operation eller inte. 
    Om du blir godkänd för operation kan du åberopa vårdgarantin en gång till. Då ska du bli opererad inom 90 dagar. Ibland kan de inte hålla på vårdgarantin. Då kan man använda sig av det fria vårdvalet som innebär att du själv får leta upp ett annat sjukhus som har avtal med ditt län.
    Tex privatsjukhus. Då kan du begära att din remiss flyttas dit och att de skickar en betalningsförbindelse. När betalningsförbindelsen är klar och godkänd är du berättigad operation hos det nya sjukhuset och då är det de som beslutar om flytperiod, operationstid mm.

Om du inte ringer några dagar efter att remissen har gått iväg är det bara att vänta på en remissbekräftelse som kommer i brevlådan. Det tar ca 2-3 veckor att få den och så snart du har fått den kan du också använda dig av vårdgarantin om det tex står att de kommer att erbjuda dig en tid för informationsmöte efter 90 dagar.

Jag väntade 13 dagar på min remissbekräftelse och i den stod det att jag skulle få komma till vårdande insats inom 90 dagar. Det kunde de hålla men i mitt landsting är det 3-6 månaders väntetid, minst. Så jag väntar på att få godkännande från kirurg så att jag kan vända mig till privat sjukhus istället. 
  • FMG
    Solaika skrev 2012-05-02 16:05:01 följande:
    Att många dör av komplikationer är rent skitsnack. Var i hela friden har du fått det ifrån?
    Jag jobbade ett år på en avdelning där dessa patienter ligger efter op.. Varje vecka utfördes mellan 5 och 10 operationer.. EN fick komplikationer.. EN ENDA under ett års tid.. Så att många dör kan du lägga ner som argument!
    Precis. Dödligheten under dessa operationer är inte högre än normalt.
    Sätt det sedan i relation till riskerna vid extrem/dödlig fetma så är riskerna med en operation försvinnande små.

De allra flesta är väl informerade om vad den här typen av kirurgiska ingrepp innebär och som med alla operationer finns det risker och det funderar man ju på både en och tiotusen gånger innan man beslutar sig för om det är rätt väg att gå eller inte. 
Svar på tråden Gastric bypass