• Ohana 84

Hjälp! Eksem på 6månaders bebis (långt)

Vår lille kille har fått eksem, vet inte vad jag ska göra längre!

Här kommer vår historia:

Min son är nu nästan precis 6 månader och för 6 veckor sen fick han utslag i hårbotten och ansikte. Efter ett par dagar fick vi tid hos läkare via BVC. Han sa att det var atopiskt eksem, skrev ut mildison och sa att det nog bara var något tillfälligt.
    Utslagen försvann och han blev jättefin efter någon vecka. Men så dök det upp även på kroppen, efter ytterligare någon vecka var hela mage och rygg täckt och det blev bara mer och mer på armar och ben för varje dag, och det kom även tillbaka i hårbotten. BVC hade inga läkartider så vi hörde av oss till barnmottagningen på lasarettet där vi fick tid redan dagen efter. Där fick vi ännu mer mildison utskrivet som vi skulle smörja in hela vår kille med morgon och kväll, och smörja med mjukgörande två tre gånger under dagen. Och så fick vi mjölkfri ersättning utskriven för att se om han kanske är mjölkallergiker. Enligt läkaren på barn beror eksemet på någon allergi.

Nu har vi smörjt med mildison och ätit mjölkfritt i två veckor, han har blivit jättefin om man jämför med hur han har varit. Men i hårbotten vill det inte försvinna och det kliar så både han och vi blir galna på nätterna.
    För ett par dagar sen drog jag ner till att bara smörja kvällar för att successivt sluta med mildisonet. men redan ikväll såg jag att det håller på att blossa upp igen på magen.

Vi har inte återbesökstid på barn om 10 dagar, men vad ska jag göra sålänge? Ska jag fortsätta smörja med mildison morgon och kväll? Annars blossar det upp igen ju. Vad ska jag göra åt hans hårbotten, det verkar bara vara där och i örat och ögonen det kliar.

Någon med erfarenhet av eksem och allergier?
    (Vill helst inte att ni spekulerar, utan jag söker folk med erfarenhet och fakta)

• Svar på tråden Hjälp! Eksem på 6månaders bebis (långt)
  • Sacre

Min son har atopiskt eksem, han är 15 mån och fick diagnosen när han var 4 mån.
    Du ska smörja så länge barnet har utslag. Så fort du ser lite rött, så börja smörja direkt. Bada barnet 1 g/v.
    Äter han någon mat?

• Magriffe

Jag är själv atopiker och har haft eksem så länge jag minns. Har nu även sett att min dotter (16 mån) har samma hud som jag :( än har det inte blossat upp på henne ännu, och jag hoppas att hon inte får så mkt eksem som jag! Atopiska eksem är en hudsjukdom, man saknar fett som håller ihoo hudcellerna (typ) och det gör huden torr o skör. Atopiker har ofta andra allergier, astma, kvalster, pollen, djur etc. Tyvärr är det så att det enda som hjälper är att smörja. Det kan vara bra att inte bada så ofta och inte använda tvål. Vår tjej badar 1-2 ggr i veckan och då alltid utan tvål, shampoo etc. Bara babyolja. Ring o tjata så ni får komma tidigare. Atopiska eksem kan växa bort.
    Lycka till!

• Ohana 84

Vi badar honom bara 1gång i veckan o då dränker ja in honom med olja innan och använder aldrig tvål. Han har precis börjat äta puréer (allt mjölkfritt), men när han fick eksemet hade han bara fått smaka potatis och morot. Smörja har jag förstått är a och o. har fått locobace LPL utskrivet, har ni någon erfarenhet av den? Och mildisonet kan man använda det hur länge som helst? Såfort ja slutar smörja med mildison blossar det upp, och i hårbotten verkar det inte hjälpa alls! Han lider ju inte direkt av det mer än att det kliar på nätter och när han blir trött, men man känner sej ändå så hjälplös o tycker synd om honom.

• Ohana 84

Blossar eksemet upp ofta på din son? Har ni hittat någon allergi?

• Sacre

När ni ger han mat, så försök att undvik röda bär och frukter. Då det kan förvärra eksemet. Man kan få Tavegyl utskrivet, som minskar klådan, men han är kanske för liten för att få det?
    Locobase är jättebra, men dyrt. Finns en salva som heter miniderm, den använder vi till våran son.
    Jag antar att ni inte använder sköljmedel när ni tvättar?

• hannamiller

vår son nr2 hade massa eksem  och dom sa att han bara var torr .. Men ack det vissade sig sen att han är tok allergis mot katter och hästar.. Katter har nästan alla vi känner och nu är han snart 3 år och nu kan vi hantera det mycket bättre..
    Salvor funkar inte så bra alls.. Utan han har sin medicin som funkar bra så länge han inte gossar eller klappar en katt..  För då är det kört.. Då får han hosta och eksem..
    Hoppas ni hittar det som funkar bäst för er..

• Ohana 84

Vi pratade om travogyl och skulle få det utskrivet men när ja kom till Apoteket hade vi inte något recept på datorn. Inget sköljmedel och allergi vänligt oparfymerat tvättmedel. Eftersom det blossar upp såfort vi slutar med mildisonet känns det som det är något han utsätts för fortfarande och reagerar på. Men VAD?!

• Grazzy
    Ohana 84 skrev 2011-11-17 20:31:26 följande:
    Vår lille kille har fått eksem, vet inte vad jag ska göra längre!

Här kommer vår historia:

Min son är nu nästan precis 6 månader och för 6 veckor sen fick han utslag i hårbotten och ansikte. Efter ett par dagar fick vi tid hos läkare via BVC. Han sa att det var atopiskt eksem, skrev ut mildison och sa att det nog bara var något tillfälligt.
    Utslagen försvann och han blev jättefin efter någon vecka. Men så dök det upp även på kroppen, efter ytterligare någon vecka var hela mage och rygg täckt och det blev bara mer och mer på armar och ben för varje dag, och det kom även tillbaka i hårbotten. BVC hade inga läkartider så vi hörde av oss till barnmottagningen på lasarettet där vi fick tid redan dagen efter. Där fick vi ännu mer mildison utskrivet som vi skulle smörja in hela vår kille med morgon och kväll, och smörja med mjukgörande två tre gånger under dagen. Och så fick vi mjölkfri ersättning utskriven för att se om han kanske är mjölkallergiker. Enligt läkaren på barn beror eksemet på någon allergi.

Nu har vi smörjt med mildison och ätit mjölkfritt i två veckor, han har blivit jättefin om man jämför med hur han har varit. Men i hårbotten vill det inte försvinna och det kliar så både han och vi blir galna på nätterna.
    För ett par dagar sen drog jag ner till att bara smörja kvällar för att successivt sluta med mildisonet. men redan ikväll såg jag att det håller på att blossa upp igen på magen.

Vi har inte återbesökstid på barn om 10 dagar, men vad ska jag göra sålänge? Ska jag fortsätta smörja med mildison morgon och kväll? Annars blossar det upp igen ju. Vad ska jag göra åt hans hårbotten, det verkar bara vara där och i örat och ögonen det kliar.

Någon med erfarenhet av eksem och allergier?
    (Vill helst inte att ni spekulerar, utan jag söker folk med erfarenhet och fakta)

Trodde mink son också va mjölk allergiker så han fick hemska utslag vid endast 3 månader av ersättning. Men ett prick test visade ägg allergi, men inte alls mycket så det kan ge eksemen. Måste smörja 3 gånger om dagen med Locobase annars kommer utslagen direkt tillbaka. Så vet ej riktigt vad han reagerar på
  • Ohana 84

Vi fick oxå göra allergi test, men blodprov, han hade för mkt utslag för att kunna göra pricktest. Han fick oxå posetivt på ägg, men han har ju aldrig ätit ägg. Och jag slutade amma när han var 5v, så det kan ju omöjligt vara ägg han fått eksemet av. Han blir aldrig riktigt fri från eksemen hur mkt vi än smörjer, så ha måste ju nästan vara allergisk mot något han fortfarande utsätts för!

• Mirifax

Vår son pricktestades när han var 4 månader (ägg och mjölk). Har med problem med eksem. Vi använder mjukgörande salva + mildison 2grg/dag (mildsonen när det behövs) och en gång i veckan åker vi och badar med honom. Vår simhall har saltvatten. Vi badar i varmvattenbassängen ca 45 min och sedan smörjer jag in honom med en jättefet salva. Sedan är han mycket finare i huden ett par dagar.

Vi använder annars bara salvor som är fria från mineraloljor och parabener och han har blivet mycket bättre (mineralolja torkar ut huden i sig). Det har varit lösningen för oss. Eftersom han blivet så mycket bättre när vi använder oss av "våra" salvor och bad (mildison vid behov) tyckte inte läkaren på barnmott. att vi behövde testa vidare mot ev. allergier.

Han  tål inte några tvättmedel utom Grumme och Sensitiv. Jag har provat både via och ariels sensitiv sorter men så fort han får på sig ett enda klädesplagg blir hela kroppsdelen illröd och full med upphöjda eksem. 

• Mirifax
    Ohana 84 skrev 2011-11-18 11:01:09 följande:
    Vi fick oxå göra allergi test, men blodprov, han hade för mkt utslag för att kunna göra pricktest. Han fick oxå posetivt på ägg, men han har ju aldrig ätit ägg. Och jag slutade amma när han var 5v, så det kan ju omöjligt vara ägg han fått eksemet av. Han blir aldrig riktigt fri från eksemen hur mkt vi än smörjer, så ha måste ju nästan vara allergisk mot något han fortfarande utsätts för!

Fråga på barnmottagningen om det finns någonting som kan ge korsreaktion med ägg! Jag är allergisk mot pollen från början men reagerar även på nötter och jordgubbar. Vissa saker kan hänga ihop, kanske är det något som hänger ihop med ägg han reagerar på!
  • Magriffe

Det kan ju vara väderomslaget som gör att eksemet är "aktivt". Många atopiker är ju kännsliga för väderomslag och är sämre på höst/vinter och bättre på vår/sommar.

• Ohana 84

Mirifax, får ja fråga vad det är för salvor ni använder? :) Saltvatten bad låter bra, har tyvärr inget badhus med saltvatten i vår stad :/ undrar om man kan fixa d hemma? Vi hade anmält oss till babysim men fick avboka vår plats när han fick eksemet :( skit tråkigt för han älskar att bada hemma i baljan :) och vågar inte gå o bada själv med honom i varmbadhuset när han får tillbaka eksemen så lätt.

• Mirifax
    Ohana 84 skrev 2011-11-18 12:56:57 följande:
    Mirifax, får ja fråga vad det är för salvor ni använder? :) Saltvatten bad låter bra, har tyvärr inget badhus med saltvatten i vår stad :/ undrar om man kan fixa d hemma? Vi hade anmält oss till babysim men fick avboka vår plats när han fick eksemet :( skit tråkigt för han älskar att bada hemma i baljan :) och vågar inte gå o bada själv med honom i varmbadhuset när han får tillbaka eksemen så lätt.

Vi hade precis samma dilema med babysimmet. Men vi valde efter lång diskussion och mycket funderande att prova, en chansning som gick mycket väl hem och som jag är glad för idag. Men jag har inte vågat bada i någon annan bassäng, med klorerat vatten eftersom kloret torkar ut. Jag har upplevt det som att när vi badar så släpper mycket av hans hud och torrfnas och när jag sen smörjer in honom så tränger salvan djupare ner och fungerar bättre. Vi har gjort saltbad här hemma 1 gång vecka när det knipet (nu sitter han dock inte still i någon badbalja längre ) Har tagit lite grovsalt i vattnet + olja eller himalayasalt + olja. När han badar tvättar jag honom med olja. Jag kan PM:a om salvorna, vet inte om det räknas som reklam annars och om man får lägga ut länkar o sådant här (är ganska ny...)

• Ohana 84

Vårt babysim är i klorerar vatten så jag vågar inte testa. Men tror ja ska prova göra saltvattenbad hemma o se hur det blir, är inte speciellt mkt salt man ska ha i då väl. Ja PMa gärna om salvorna. Jag tycker inte vi har hittat någon vi trivs med

• Prince or Princess

Hej! Läste precis tråden, hur har det gått för er? Smörjer ni fortfarande med kortison? Vår dotter tål vad vi hittills lyckats hitta endast ris och nötkött. Inte potatis, det får hon eksem av. vår stora dotter tålde inte morot. Så fort vi fick bort allt de inte tål/tålde försvann alla eksem, utan minsta kräm..

• CarolineA

Hej! Min lille har oxa fatt eksem sen vid 4 veckor ung! Jag vet idag att han reagerar pa mjolkprotein och agg. Vi badar VARJE dag i havre, finns produkter som kallas Avena (vilket betyder havre pa italienska). Det lindrar! 
    Jag tror sakert ni kan fa tag pa liknande produkter i Sverige! Forr trodde man att man inte skulle bada ofta med barn som hade eksem, men senare forskning visar att om man anvander naturliga produkter framst med havre sa lindrar det!
    Jag tycker sjalv inte man ska halla pa med kortison for lange, experter menar att man ska smorja pa en period av tre dagar och sen ha uppehall iaf en vecka, aterkommer problemen sa ska man smorja ytterligare tre dagar och sen sluta!
    Han har ju sakerligen en kanslighet eller allergi av nagot slag. 
    Tanker endast prata av egen erfarenhet da min sons lakare sa att jag fick absolut inte utesluta mjolk eller agg ur min diet, da jag ammade. Han menade pa att han behover en liten dos varje dag for att kunna bilda antikroppar for att senare kunna tala det! 
    NU ammar ju inte du, men forsok att se till att laga egen mat, uteslut, fargamnen, mjolkprotein och agg och se om det gor skillnad! Tror en dietist sagt samma sagt, fast du borde nog rada!

Svar på tråden Hjälp! Eksem på 6månaders bebis (långt)