• Persemona

Åkpåse -är det för varmt?

Funderar på en åkpåse i vagnen. Vilken skall man köpa? Vagnen används av en ett åring som sover en del, men även en tre åring med skor. Nu har vi filtar och då kan man ju variera värmen, men hur fungerar det med åkpåse. Jag vill ju att de skall kunna ha ytterkläder på sig. Vi bor i Göteborg. Blir det för varmt med åkpåse. En del kallas polar, är de för varma? Gärna vanliga märken, då jag tänkte köpa från tradera. Jag har sett en hel del baby travel är de lagom?

• Svar på tråden Åkpåse -är det för varmt?
  • MammaTillOliver

Jag köpte en Carlo åkpåse för någon vecka sen och sonen verkar inte allt för varmt utan lagom, han har bara jacka o mössa än sålänge, han är 10 månader snart!

Jag är nöjd med den o billig va den =) 

Oliver 24/1-2011
  • Alexi

Vi har Emmaljungas åkpåse till vår Emmaljungavagn, den har fleecefoder men är av allroundmodell, inte ren vinteråkpåse. Funkar jättebra från höst till vår. Som idag här i Stockholm, ca 2 plusgrader, hade vår ettåring fleecetröja, varm mössa och tossor och sen en fleecefilt i åkpåsen. När det blir ännu kallare kan man köra fleeceoverall och även duntäcke (för vagn).

• Persemona
    Alexi skrev 2011-11-17 22:22:01 följande:
    Vi har Emmaljungas åkpåse till vår Emmaljungavagn, den har fleecefoder men är av allroundmodell, inte ren vinteråkpåse. Funkar jättebra från höst till vår. Som idag här i Stockholm, ca 2 plusgrader, hade vår ettåring fleecetröja, varm mössa och tossor och sen en fleecefilt i åkpåsen. När det blir ännu kallare kan man köra fleeceoverall och även duntäcke (för vagn).
    Okej, jag skall kika på en all round påse. Jag vill dock att barnen skall kunna vara fullt påklädda. Barnen går ju ur vagnen t.ex. för att leka på lekplats och då kan jag ju inte klä på dem mera. Åkpåsen skall vara lite värmande då de sitter still eller sover. Men promenaden innefattar oftast båda vagn och utan.
  • ami

Vi har en simpleworld, den är lite längre och rymmer en treåring. Man kan också öppna upp nertill så att smutsiga skor mastiga ut. Åkpåsen när mjuk och mysig och varm.

• Persemona
    ami skrev 2011-11-19 00:10:28 följande:
    Vi har en simpleworld, den är lite längre och rymmer en treåring. Man kan också öppna upp nertill så att smutsiga skor mastiga ut. Åkpåsen när mjuk och mysig och varm.
    Kan man ha ytterkläder i den?
  • Hej och hå

Jag tycker att det är bättre med filtar i den åldern. Treåringen kanske knappt får plats. Sen är det ju mkt lättare att reglera värmen med filtar. Även lättare att tvätta filtar än att spänna loss en åkåse för att torka den efter blöta smutsiga skor eller tvätta när det blivit för lerigt.

• Linmin

Åkpåsen Ledger bunker är ju enperfekt åkpåse, då man kan ha den i två olika lager. ,så på så vis kan man ju använda den en stor del av året. Alltså ett lager när det är lite varmare ute o fästa på andra lagret när det är kallare ute. Just nu finns det ingen på tradera men blocket har...

• veh

Jag hade åkpåse till mitt barn i ett-årsåldern, men då UTAN fullt vinterställ. Åkpåsen var mer något som var "äh, jag tar bara på jacka och stoppar ner i åkpåsen", och så går vi till affären. Dels var det då lättare att det inte blev för varmt när vi var inne i affären. Dels blev det lättare om barnet somnade på vägen, inte lika krångligt att få av ytterkläderna om man sedan ville att barnet skulle sova inne (vi bodde i lägenhet, och jag hade inte lust att lämna barnet utanför sovandes i vagnen).

Nu när barnet är två år, så kör jag med overall + filtar. Dock så har jag också ett fårskinn i vagnen, för att stoppa kylan som kommer underifrån, och hjälpa till att hålla värmen.

• ami

Våra barn har sovit ca 2 timmar varje dag utomhus året om. Vintertid neråt 10-12 minusgrader. De har haft vinteroverall i åkpåsen. Ex hade vi förra året 7 am åkpåse samt Molo overall. Båda rätt så varma alltså. Beror ju på hur länge barnet är ute med.

• Persemona
    veh skrev 2011-11-21 11:28:29 följande:
    Jag hade åkpåse till mitt barn i ett-årsåldern, men då UTAN fullt vinterställ. Åkpåsen var mer något som var "äh, jag tar bara på jacka och stoppar ner i åkpåsen", och så går vi till affären. Dels var det då lättare att det inte blev för varmt när vi var inne i affären. Dels blev det lättare om barnet somnade på vägen, inte lika krångligt att få av ytterkläderna om man sedan ville att barnet skulle sova inne (vi bodde i lägenhet, och jag hade inte lust att lämna barnet utanför sovandes i vagnen).

Nu när barnet är två år, så kör jag med overall + filtar. Dock så har jag också ett fårskinn i vagnen, för att stoppa kylan som kommer underifrån, och hjälpa till att hålla värmen.
    Har du läst det jag skrivit i inlägget? Jag vill ha kläder på! Jag behöver inte tips på hur man inte har åkpåse! Jag undrar om man kan ha ytterkläder och åkpåse och i så fall vilken? Vilka är tunnare varianter!
  • ami

Buggy snuggle är tunnare modell. Finns i jättefina färger i mönster. Vi har en komönstrad,

• Linmin

Buggy snuggle verkar vara en bra åkpåse om man ska har overall på barnet. Har beställt en sådan. Kolla in den på buggy snuggle. På deras egna sida kan du får tag på en billigt. Betalade ca 400 kr bara.. Och den är ganska lång:100 cm så ganska lång användningstid med andra ord=)

• Gbgsmamma

Man behöver ju inte knäppa in barnet i åkpåsen när det inte är så kallt ute utan kan ha den som mysig bottenfilt i vagnen. Blir fingrar eller fötter kalla kan man vika upp lite där bara. Så gör jag på dagarna när lilltjejen har overall.

• Persemona
    Linmin skrev 2011-11-24 12:19:13 följande:
    Buggy snuggle verkar vara en bra åkpåse om man ska har overall på barnet. Har beställt en sådan. Kolla in den på buggy snuggle. På deras egna sida kan du får tag på en billigt. Betalade ca 400 kr bara.. Och den är ganska lång:100 cm så ganska lång användningstid med andra ord=)
    Jag skickade lite buggy snuggle. Det är dock inte vattenavvisande, vilket är bra vid snö täker jag. Tack för tipset!
  • Persemona
    Gbgsmamma skrev 2011-11-24 12:54:18 följande:
    Man behöver ju inte knäppa in barnet i åkpåsen när det inte är så kallt ute utan kan ha den som mysig bottenfilt i vagnen. Blir fingrar eller fötter kalla kan man vika upp lite där bara. Så gör jag på dagarna när lilltjejen har overall.
    Tack, tänkte lite så. Jag köpte en i går från tradera. En alvi. Den kan öpnas nertill och mitt på. Dessutom är den inte fleccead nertill så om vill ha skor någon gång så funkar det ju. Den är nog varmare slaget, men de tunnare modeller jag hittat har inte haft de praktiska sakerna jag sökt. Hoppas de blir bra! Tack för alla tips!
Svar på tråden Åkpåse -är det för varmt?