• Strumpläst83

Strulig sömn med 3-åring

Hej

Vi har två barn, 3 och 1 år. 1-åringen lägger vi 19 och hon sover tills vi går upp. Hon sover ju i spjälsäng så hon har ju inte mycket val ;)
    3-åringen lägger vi 19:30 och hon sover till 2-3-snåret. Sen kommer hon över till oss. Vilket i sig är helt ok, om hon ligger still! Men det gör hon ju inte. Fäktas och sparkas. Ska gärna ligga PÅ mig. Inte på pappa, bara mig. Varje natt, från dess att hon kommer över är min sömn minimal. Vilket jag har tolererat, jag är ju ändå föräldraledig och kan vara lite slö.

Nu ska jag snart börja jobba och vill gärna inte gå runt som en zombie om dagarna. Men hur kan vi få henne att sova hela natten på samma ställe utan att skicka signaler om att hon inte är välkommen till oss. Det känns som att vi riskerar ett otryggt barn på längre sikt? Vi har provat muta med lego om hon sover tre hela nätter i sin säng. Det gick bra. I tre nätter. Sen när hon fått sitt lego så kom hon över till oss igen.

Jag har sagt att hon kan få lägga sig inne hos oss så sover jag i hennes säng, men då blir hon helt hysterisk. Jag vill ju inte heller att hon ska tro att mamma inte vill ha henne. Men som det är nu går jag och lägger mig tidigare och tidigare bara för att orka med natten. Snälla hjälp mig!!

(Nej, min rygg klarar inte en natt på soffan och hennes säng klarar inte en natt med pappan i)

• Svar på tråden Strulig sömn med 3-åring
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Barn som vaknar på natten och vill sova i mammas och pappas säng är ett jättevanligt problem i småbarnsfamiljer. Åtminstone i de familjer som får sin nattsömn störd av detta. Enligt min uppfattning handlar detta inte om trygghet och trygghetsbehov utan i stället om gränser och gränssättning.
    Barn vaknar inte på natten för att de är otrygga. De vaknar för att sömndjupet hos oss alla är föränderligt under natten. Vissa perioder sover vi djupare, andra är vi närmare vakenhet. Om barnet skaffar sig en vana att göra något särskilt som att gå till mammas och pappas säng en viss tid så blir det ganska snart en förutbestämd vana. Sedan kan vanan utökas genom att man kräver att man ska sova hos en viss person, eller på ett visst sätt. Om barnet inte får ett tydligt svar att detta är oacceptabelt fortsätter vanan och utökas.
    Ni har som så många andra försökt att sätta lite halvhjärtade gränser, men gett upp vid första misslyckandet.
    Vanor är starka och behöver därför ett starkt motstånd.
    Av vad du berättar hör jag att du inte behöver vara ett dugg rädd för att din 3-åring ska bli otrygg i framtiden om hon inte får som hon vill. Snarare kan hon bli otrygg av att det går att köra med mamma och pappa hur som helst.
    Det ni ska göra är att så snart som möjligt bestämma åt henne att hon hädanefter ska sova i sin säng hela nätterna. Hon kommer naturligtvis att fortsätta att vakna och då får du eller pappa gå tillbaka med henne till hennes säng. Natta henne och gå ut. Visa att det inte är farligt att ligga där. De första nätterna kommer detta att upprepas många gånger, så se då till att du har möjlighet att lägga dig tidigt eller sova ut efteråt. Ett sätt att bryta vanan kan också vara att mamma sover borta en eller två nätter så får pappa hantera gränserna.
    Denna träning som brukar vara klar på en vecka, om du är konsekvent, är ju också viktig att genomföra innan du börjar arbeta igen.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Strulig sömn med 3-åring