• Anonym

Vad kan man göra

Mitt älskade barn på snart  år är jobbig. 

Man kan inte släppa blicken från barnet i fråga ens en sekund, alltid är det något hyss på gång.

Klippa håret, rita tapeter, riva ner tapeter, gör sönder leksaker, river sönder andra barns teckningar, springer iväg, lyssnar inte, river ut lådor ja allt.

Barnet har gjort nått hela tiden sen det lärde sig krypa i stort sett o kom åt saker.

Jag vet inte vad jag skall göra längre, time out är slöseri med tid, lika så att förklara varför man inte för göra så.....

Jag behöver tips på få ett sånt här barn lugna sig              

• Svar på tråden Vad kan man göra
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Åldern på ditt barn framgick ej men jag utgår från att det handlar om en 1-åring. I den åldern är barn i hög grad styrda av sina impulser och känslor. Deras tänkande har ännu inte kommit så långt och du märker ju också att det inte hjälper med tillsägelser, som innebär att barnet måste förstå vad det ska och inte ska göra när du säger det.
    Eftersom du beskriver ditt barn som aktivt och mycket impulsstyrt är den bästa hjälp du kan ge att vara barnets skydd mot att skada saker och människor. Det innebär att du måste vara med, vara nära, inte låta barnet ha tillgång till pennor, saxar etc som förstör. Ge ditt barn saker som passar i utvecklingen, lek lekar som innebär att ni är nära varandra, att du håller i barnet och sätter gränser för vad det kan göra med andra. Lämna inte ditt barn själv med andra barn och var inte för långt ifrån själv.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

• Anonym
    barnpsykologen margit skrev 2011-11-20 14:39:40 följande:
    Hej!
    Åldern på ditt barn framgick ej men jag utgår från att det handlar om en 1-åring. I den åldern är barn i hög grad styrda av sina impulser och känslor. Deras tänkande har ännu inte kommit så långt och du märker ju också att det inte hjälper med tillsägelser, som innebär att barnet måste förstå vad det ska och inte ska göra när du säger det.
    Eftersom du beskriver ditt barn som aktivt och mycket impulsstyrt är den bästa hjälp du kan ge att vara barnets skydd mot att skada saker och människor. Det innebär att du måste vara med, vara nära, inte låta barnet ha tillgång till pennor, saxar etc som förstör. Ge ditt barn saker som passar i utvecklingen, lek lekar som innebär att ni är nära varandra, att du håller i barnet och sätter gränser för vad det kan göra med andra. Lämna inte ditt barn själv med andra barn och var inte för långt ifrån själv.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

barnet i fråga är 4 snart fem år. Mycket impulsiv och hittar på saker hela tiden. Man kan inte lämna barnet i något rum ensam utan att något hyss görs. Det handlar om riva tapeter, klättra i bokhyllor, riva sönder böcker, rita på allt ja allt sånt. Detta är jobbigt.

När vi är ute måste vi hålla stenkoll då barnet ej aktar sig för fem öre för något. Springer i trafiken om tillfälle ges, klättrar på allt ja osv.

Tråkiga är att syskonen blir lidande, man måste hela tiden hålla koll på barnet så de andra får mindre uppmärksamhet.    
  • barnpsykologen margit

Hej igen!
    Eftersom ert barn är så pass mycket större än jag trodde i mitt svar, så tycker jag att ni ska ta kontakt med BUP för att få mer stöd och hjälp i hans utveckling.
    Det jag skrev tidigare gäller med honom också, men problemen blir ju tyvärr större när åldern ökar.
    Så sök kontakt med barnpsykolog för utredning och hjälp att stötta honom och också få lite råd och stöd som föräldrar.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Vad kan man göra