• Gingsan

Otrivin Comp?

Hur gör ni andra som är gravida, använder ni Otrivin comp?

****Nikita**** 071228
  • Svar på tråden Otrivin Comp?
  • Liquid

Nä. Comp ska inte användas av gravida, inte heller menthol. Däremot går det bra med vanlig otrivin. Läs på FASS hemsida om du är osäker med läkemedel!

• Gingsan

Jo jag har läst på Fass och där står det att man ska rådgöra med läkare, men nu har jag stött på två olika läkare som sagt två olika saker. Den ena menade att jag kunde använda otrivin comp medan den andra sa att jag inte borde göra det. Därav min förvirring =o)

****Nikita**** 071228
  • Gingsan

Jag vet faktiskt inte varför man inte skulle kunna använda det. Det står på fass att man inte vet så mycket om effekterna av att använda Otrivin Comp och att man därför ska rådgöra med läkare innan användning.
    För min del är Otrivin Comp en riktig livräddare när jag är riktigt förkyld så just nu lider jag verkligen av att inte använda det =o/ 

****Nikita**** 071228
  • Liquid

Man ska inte använda menthol som en försiktighetsåtgärd. De vet liksom inte hur det påverkar fostret. Jag skulle inte använda några läkemedel om de inte vet om det ger påverkan på fostret...

• Liquid

På fass står det att man inte ska använda det som en försiktighetsåtgärd. Jag använder nässpray dagligen och jag har även fått rådet feåb läkare att inte använda comp eller menthol.

• Sladdis

Är förkyld nu och använder vanlig otrivin. Om det står att man måste rådgöra med läkare för att använda comp skulle jag aldrig göra det. Om det hade varit helt ok hade det stått i fass, men det gör det inte.

Svar på tråden Otrivin Comp?