• Kinne79

Hur skär man en våningstårta?

Säkert en skitlöjlig fråga men jag undrar verkligen.

Hur skär man en våningstårta för att den inte ska ras ihop? Skär man och äter den övre biten först och sen den stora nedre, eller skär man i båda direkt??  

• Svar på tråden Hur skär man en våningstårta?
  • Queenie70

Haha...Har undrar exakt samma sak. Eller när det är tre eller 4 våningar? Hur går det till liksom.

• ejm

Den tårta via hade på vårt bröllop skar man våning för våning, uppifrån och ner. Varje våning var uppbyggd på ett eget "fat" och när den översta var uppäten, så tog man bort fatet och började på nästa våning!

• Kinne79

Ok, jag har beställt en tvåvånings på Ica för att äta imorgon på dotters kalas, men inte ens konditorn visste hur man skulle skära då det var hennes första beställing på våningstårta. Så jag håller tummarna för att den är fin och håller. Så då borde vi börja med översta biten alltså.

• Ronjas mamma

helt ärligt en konditor som inte ens vet låter inte så tryggt dvs hon har inte gjort en tidigare.. hoppas ni får en fin tårta.

• Sweet life
    Kinne79 skrev 2011-11-18 12:45:15 följande:
    Ok, jag har beställt en tvåvånings på Ica för att äta imorgon på dotters kalas, men inte ens konditorn visste hur man skulle skära då det var hennes första beställing på våningstårta. Så jag håller tummarna för att den är fin och håller. Så då borde vi börja med översta biten alltså.
    Ska bli intressant hur hon stagar upp den....
  • Kinne79

Ja, det visar sig, Tjejen är nog ny i yrket, såg ut att vara runt 20, men hon tyckte det skulle bli kul så jag hoppas det blir bra.

• Ronjas mamma
    Kinne79 skrev 2011-11-18 15:08:19 följande:

Ja, det visar sig, Tjejen är nog ny i yrket, såg ut att vara runt 20, men hon tyckte det skulle bli kul så jag hoppas det blir bra.

jo men burde hon inte provat det under utbildning?
  • Kinne79
    Ronjas mamma skrev 2011-11-18 15:32:43 följande:
    jo men burde hon inte provat det under utbildning?

Ingen aning, frågade inte.
  • Kinne79

Tårtan var jättefin och höll perfekt. Vi skar båda våningarna samtidigt.

Svar på tråden Hur skär man en våningstårta?