• Jess32

Söka jobb man inte vill ha?

Hej,

Jag har läst på universitet (beteendevetenskap) och börjat söka lite jobb inom mitt område. Frågan är om ni skulle söka jobb som ni egentligen inte vill ha? (i ren desperation.. eller bara för att testa arbetsmarknaden i området ni är utbildade i?). Det är väl bättre att söka jobb som ni är mest intresserade av, och sen om man inte får ngt , börja söka inom andra områden? Risken finns ju annars att ni får ett jobb som ni efter 6månader kanske tröttnar på... eller?? För man har väl inte utbildat sig i 5-6 år för att jobba med något som ni inte är intresserade av? Det är väl bättre att satsa på sin passion o det man är intresserad av?  Jag tycker att det är det MINSTA man FÖRTJÄNAR o kan göra för sig själv. Livet är väl för kort och värdefullt för att man ska gå runt o VANTRIVAS o JOBBA med något man inte är intresserad av? o det bästa är väl att satsa på sin *passion*.. eller?

Eller skulle ni tacka ja om ni blev erbjuden en tjänst inom ert område men som inte var *DRÖMYRKET* för att testa på? Är det inte konstigt om man sen efter  6 månader (om man inte trivs) säger upp sig?eller är det för kräset att resonera så?
    Vad tänker/tycker ni?  

• Svar på tråden Söka jobb man inte vill ha?
  • Emmi27

Nu har inte jag en fin utbildning men det är ju faktiskt så att man måste jobba och nej, så kräsen kan man inte vara. Man får ta det som erbjuds och helt enkelt fortsätta söka efter drömjobbet. Det ser ändå bättre ut att ha jobbat i ett år och därmed få arbetslivserfarenhet än att till en arbetsgivare säga att man gått utan jobb för att man vägrat ta annat än dröm jobbet

• Jess32

Ja, men man kan ju alltid plugga vidare tills man får jobb inom det man är intresserad av?
    O jag säger inte att man måste vara kräsen.... jag är beredd att flytta landet runt för att få jobba inom det jag är utbildad för o inom mitt område, dvs om det gäller ett jobb man är intresserad av. Men varför ska man söka o ta jobb som man inte är intresserade av? man har väl inte satsat X antal år av sin utbildning för att jobba med ngt man egentligen inte vill, eller?.... låter lite konstigt enligt mig.... 

• sär skriven

Så länge inte din jakt på drömyrket blir en belastning för staten och skattemedlen, så go ahead och gör som du vill.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • BuoBä

Hur vet du att det du tror är drömjobbet verkligen ÄR drömjobbet? Efter universitetet halkade jag in i en branch i brist på andra jobb. Det var inte alls det jag trodde jag skulle jobba med, men många år senare är jag kvar och trivs som fisken i vattnet.

• BuoBä

Om inte "plugga vidare" innebär att du läser kurser direkt riktade mot drömjobbet, så vill jag påstå att vilken arbetsgivare som helst föredrar en examen och "slavade på ett halvkul jobb" framför "läste spridda fristående kurser".

• Lena

Jag hade sökt allt men sen fortsatt söka om jag fick ett jobb jag inte var helt nöjd med. Man kan säga upp sig.

• Emmi27

Du sa ju att du pluggat för att få drömjobbet, varför skulle du då behöva plugga vidare? det är väl klart man ska söka sitt drömjobb om det är vad man utbildat sig till och söker du i hela landet så ökar ju chanserna, men om det är ett jobb som är svårt att få så är det ju inte så smart om man inte söker annat också. Finns ju de som har jättebra utbildning men blir tvungna att ta annat för att det inte finns jobb.

• Jess32

Ja, men man kan ju läsa kurser o ta CSN (kurser som intresserar en? Det finns väl ingen skada i det?) o läsa vidare tills man får ett jobb.
    Å andra sidan, om man tar ett jobb som inte är "drömjobbet" eller den myndighet man allra helst vill jobba i, så kan man väl ändå alltid utvecklas i jobbet o kanske byta position inom arbetsplatsen?
    Men svårigheten är väl att om man redan börjat jobba, o vill byta jobb, att motivera för sin nya arbetsgivare varför man söker nytt jobb o varför man byter jobb, om man gjort det en gång så finns ju risken att man även hos den nya arbetsgivaren kommer att byta jobb/tröttna efter 6mån-1 år?? visst kan man alltid motivera med att man söker nya utmaningar osv... o vill utvecklas inom nya områden... men det ser ju inte alltid bra ut i ycv:et heller om man bytt jobb alldeles för många ggr......... men jag vet inte.. bättre det än om man inte har nån arbetslivserfarenhet alls... jag vet inte........ Usch, borde kanske prata med en studievägledare??

• Lena

Att byta jätteofta ser inte bra ut. Ta första bästa jobb och byt inte förrän du hittar ett du verkligen vill ha.

• sär skriven
    Jess32 skrev 2011-11-18 13:55:12 följande:
    Ja, men man kan ju läsa kurser o ta CSN (kurser som intresserar en? Det finns väl ingen skada i det?) o läsa vidare tills man får ett jobb.
    Å andra sidan, om man tar ett jobb som inte är "drömjobbet" eller den myndighet man allra helst vill jobba i, så kan man väl ändå alltid utvecklas i jobbet o kanske byta position inom arbetsplatsen?
    Men svårigheten är väl att om man redan börjat jobba, o vill byta jobb, att motivera för sin nya arbetsgivare varför man söker nytt jobb o varför man byter jobb, om man gjort det en gång så finns ju risken att man även hos den nya arbetsgivaren kommer att byta jobb/tröttna efter 6mån-1 år?? visst kan man alltid motivera med att man söker nya utmaningar osv... o vill utvecklas inom nya områden... men det ser ju inte alltid bra ut i ycv:et heller om man bytt jobb alldeles för många ggr......... men jag vet inte.. bättre det än om man inte har nån arbetslivserfarenhet alls... jag vet inte........ Usch, borde kanske prata med en studievägledare??
    Tror ärligt att du har högre förutsättningar att få jobb om du redan har ett jobb. Har du "mättat" ditt cv med den utbildning som anses adekvat är ju arbetslivserfarenhet alltid ett plus. Att du dessutom visar att du inte är rädd för att "hugga i" och arbeta med sådant som är mindre roligt visar på ambition. Inget fel i att ta ett jobb tillfälligt och söka under tiden.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • IsDimma

Just nu skulle jag tacka ja till vilket jobb som helst. Vad som helst är bättre än att gå hemma. Och när man väl har ett jobb så kan man alltid söka sig vidare  

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Emmi27

Det är knappast konstigt om du säger till en arbetsgivare att jobbet som han eller hon erbjuder är ditt drömjobb. Det ser bara bra ut att du haft arbete och meriter än att du inte haft nåt alls. Arbetsgivare föredrar att man visar framfötterna i arbetslivet och visar att man är ambitiös för att nå sitt mål. Och som du säger, utvecklingen du kan uppnå i ett annat jobb är bara bra.

Svar på tråden Söka jobb man inte vill ha?