Stort pepparkakshus
Hej!
Jag har nu fått mitt allra första "bakjobb". Jag ska göra ett pepparkakshus till ett hotell, det ska vara klart om en vecka. Ja, en vecka! De hade inte hittat någon som kunde göra huset och första julbordet är på lördag om en vecka så de vill ju ha pepparkakshuset på fredag. Med andra ord - om en vecka.
Men nu till saken. Huset ska vara ungefär 30x40 cm stort och jag får fria händer. Jag kan säga att jag aldrig har bakat ett pepparkakshus egentligen. Bara när man var liten och ritade små mallar på fri hand och byggde ihop ett litet, snett hus med för mycket dekorationer.
Jag behöver med andra ord så mycket hjälp jag kan få. Har ni några tips? Vad är bra att tänka på? Är det överkurs att försöka sig på att rulla den färdigbakade pepparkakan runt något och på det sättet få ett torn?
Jag tror att jag kommer klara detta ganska så bra, bara jag vet exakt vad det är som ska göras. Hotellet som ska ha huset betalar allt material, även om jag behöver öva innan och sådär. Så det är ju bara att köra på..
Har ni några tips på hur man enkelt med hjälp av dekorationer får det att se lyxigt ut?
Min bakblogg
Min vanliga blogg