• Olmis

Stort pepparkakshus

Hej! Glad
    Jag har nu fått mitt allra första "bakjobb". Jag ska göra ett pepparkakshus till ett hotell, det ska vara klart om en vecka. Ja, en vecka! De hade inte hittat någon som kunde göra huset och första julbordet är på lördag om en vecka så de vill ju ha pepparkakshuset på fredag. Med andra ord - om en vecka.
    Men nu till saken. Huset ska vara ungefär 30x40 cm stort och jag får fria händer. Jag kan säga att jag aldrig har bakat ett pepparkakshus egentligen. Bara när man var liten och ritade små mallar på fri hand och byggde ihop ett litet, snett hus med för mycket dekorationer.
    Jag behöver med andra ord så mycket hjälp jag kan få. Har ni några tips? Vad är bra att tänka på? Är det överkurs att försöka sig på att rulla den färdigbakade pepparkakan runt något och på det sättet få ett torn?
    Jag tror att jag kommer klara detta ganska så bra, bara jag vet exakt vad det är som ska göras. Hotellet som ska ha huset betalar allt material, även om jag behöver öva innan och sådär. Så det är ju bara att köra på..  
    Har ni några tips på hur man enkelt med hjälp av dekorationer får det att se lyxigt ut?

Min bakblogg

Min vanliga blogg

• Svar på tråden Stort pepparkakshus
  • Mamma Ator

Kopia av hotellet kanske

• knisse

att använda en pastamaskin till delarna dom blir väldigt lätt för tjocka annars

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • RosaGlitter

Hmm tänker på tornen, har du inget ugnsäkert föremål i form av ett ty torn sm du kan grädda pepparkakan runt? Tänker de borde gå smidigare än böja den efter?

• Mamma Ator

Provbygg lite - bygg - klistra - rulla - skär - så ser du vad du kan få till

• knisse

man kan även bygga sexkantiga torn det blir oksa fint!

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Pyttismamman

När jag bakat pepparkakshus så har jag kavlat ut degen direkt på bakplåtspappret och sen skurit ut delarna där. Då slipper man att de blir sneda när man ska flytta dem. Och så brukar jag ha lite extra mjöl i degen så de blir hårdare (om de ändå inte ska ätas).

• Olmis
    Pyttismamman skrev 2011-11-18 17:15:03 följande:
    När jag bakat pepparkakshus så har jag kavlat ut degen direkt på bakplåtspappret och sen skurit ut delarna där. Då slipper man att de blir sneda när man ska flytta dem. Och så brukar jag ha lite extra mjöl i degen så de blir hårdare (om de ändå inte ska ätas).
    Smart att kavla ut direkt på plåten! Ska prova det.
    knisse skrev 2011-11-18 17:10:17 följande:
    man kan även bygga sexkantiga torn det blir oksa fint!
     Sexkantigt torn var en bra idé! 
    Mamma Ator skrev 2011-11-18 15:54:56 följande:
    Kopia av hotellet kanske
    Förra årets pepparkakshus var en kopia av hotellet och de ville inte ha ett likadant i år igen. Men annars bra förslag!

• Olmis
    RosaGlitter skrev 2011-11-18 15:57:45 följande:
    Hmm tänker på tornen, har du inget ugnsäkert föremål i form av ett ty torn sm du kan grädda pepparkakan runt? Tänker de borde gå smidigare än böja den efter?
    Jag tänkte att man kanske kunde rulla degen runt en glasflaska eller en tom red bull-burk, de är ju lite smalare. Måste bara kolla upp om de går att ha i ugnen men det borde det väl?
  • Adamama

Man kan köpa karameller - typ gammaldags i olika färger. Sedan krossar man dem och lägger krosset i fönsterhålen på pepparkakan innan man ställer in i ugnen. I värmen smälter krosset och bildar en glasruta. Fint! Jag gjorde det förra året, blev superfint.

Såg att Lantliv hade ett pepparkakshus i sitt special jul och pysselnummer (i butik nu) där de använt Vicks blå som fönsterrutor. De hade även gjort massa små hjärtan och lagt som takpannor. Köp ett nummer och kolla!

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • Olmis
    Adamama skrev 2011-11-18 19:53:32 följande:
    Man kan köpa karameller - typ gammaldags i olika färger. Sedan krossar man dem och lägger krosset i fönsterhålen på pepparkakan innan man ställer in i ugnen. I värmen smälter krosset och bildar en glasruta. Fint! Jag gjorde det förra året, blev superfint.

Såg att Lantliv hade ett pepparkakshus i sitt special jul och pysselnummer (i butik nu) där de använt Vicks blå som fönsterrutor. De hade även gjort massa små hjärtan och lagt som takpannor. Köp ett nummer och kolla!
    Annars kan man ju klistra fast gelatinblad på insidan så att det ser ut som ett fönster. Men jag ska absolut testa det där med karamellerna! kan ju bli supersnyggt.

Någon som har en aning om ifall det går/blir snyggt att dekorera med sockerpasta? Eller hur man kan få det snyggt genom att spritsa på choklad t.ex?
    Med sockerpastan tänkte jag att man kunde täcka vissa delar av bygget med färgad sp. Kanske ska testa det idag och bara se hur det blir och om det ens blir snyggt. Det ska ju fortfarande se ut som ett pepparkakshus och inte ett sockerhus.  
  • Olmis

Idag har jag provat att göra fönster av Vicks blå. Det gick bra men nästa gång ska jag köpa genomskinliga karameller så att det ser mer naturligt ut. 

• Mii

jag har gjort runda torn tidigare. Gjorde dom i två delar (varje torn bestod alltså i två halvcirklar) Kavlade ut pepparkaksdegen och la den på en trä-kavel som fick åka med i ugnen. "limmade" sen ihop de båda halvcirklarna och vipps hade man en cylinder/torn. (går bra att göra fönster/hål i också). för att göra en takform till taket tog jag en vanlig tratt som jag proppade fylld med aluminiumfolie så att foliet bildade en kon i lagom stor storlek. på den la jag sen lite bakplåtspapper så att det inte skulle fastna, sen var det bara in i  ugnen. Pepparkaksdegen rinner lätt iväg när man gräddar "på höjden", men med lite träning och några misslyckade tak gick det sen bra :)

Kan förklara bättre om du är intresserad. tror även jag har lite bilder på det liggandes nån stans. men annars är det bara att prova sig fram, jag är absolut ingen expert :) 

• Olmis
    Mii skrev 2011-11-20 22:19:44 följande:
    jag har gjort runda torn tidigare. Gjorde dom i två delar (varje torn bestod alltså i två halvcirklar) Kavlade ut pepparkaksdegen och la den på en trä-kavel som fick åka med i ugnen. "limmade" sen ihop de båda halvcirklarna och vipps hade man en cylinder/torn. (går bra att göra fönster/hål i också). för att göra en takform till taket tog jag en vanlig tratt som jag proppade fylld med aluminiumfolie så att foliet bildade en kon i lagom stor storlek. på den la jag sen lite bakplåtspapper så att det inte skulle fastna, sen var det bara in i  ugnen. Pepparkaksdegen rinner lätt iväg när man gräddar "på höjden", men med lite träning och några misslyckade tak gick det sen bra :)

Kan förklara bättre om du är intresserad. tror även jag har lite bilder på det liggandes nån stans. men annars är det bara att prova sig fram, jag är absolut ingen expert :) 
    Tack för ditt svar! :)
    Jag har faktiskt också testat att limma ihop två halvcirklar som jag gräddade på halva toarullar. Det gick bra men det blev riktigt fula skarvar. Det här huset måste bli riktigt snyggt och jag har ännu inte kommit på hur man kan dekorera "bort" skarvarna.
    Jag hade för övrigt tänkt att jag skulle ha en glasstrut som tak som jag täcker med "takplattor". Men nu har jag börjat på ett sexkantigt torn istället och där är glasstruten för liten. 
  • Adamama
    Olmis skrev 2011-11-21 13:05:29 följande:
    Tack för ditt svar! :)
    Jag har faktiskt också testat att limma ihop två halvcirklar som jag gräddade på halva toarullar. Det gick bra men det blev riktigt fula skarvar. Det här huset måste bli riktigt snyggt och jag har ännu inte kommit på hur man kan dekorera "bort" skarvarna.
    Jag hade för övrigt tänkt att jag skulle ha en glasstrut som tak som jag täcker med "takplattor". Men nu har jag börjat på ett sexkantigt torn istället och där är glasstruten för liten. 
    Om du såg i Lantliv-numret jag tipsade om så hade de ju gjort små takpannor av minipepparkakor. Man kan väl tänka sig detsamma på ett torn. Typ som "fjällpanel" eller vad man ska säga. Eller att man gjorde snickarglädje i kristyr på en smal papprkaksremsa och klistrade på skarven. Hus har ju knutbrädor för att skymma skarvar, borde ett torn också kunna ha. Eller ett stuprör av en tjock rem eller polkagris. 

Såg för länge sedan att någon hade gjort tegelstenar av papperkaka och murat ett hus. Sjukt överkurs, men enliten murad kant nånstans kanske...
    ♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • Olmis
    Adamama skrev 2011-11-21 20:29:14 följande:
    Om du såg i Lantliv-numret jag tipsade om så hade de ju gjort små takpannor av minipepparkakor. Man kan väl tänka sig detsamma på ett torn. Typ som "fjällpanel" eller vad man ska säga. Eller att man gjorde snickarglädje i kristyr på en smal papprkaksremsa och klistrade på skarven. Hus har ju knutbrädor för att skymma skarvar, borde ett torn också kunna ha. Eller ett stuprör av en tjock rem eller polkagris. 

Såg för länge sedan att någon hade gjort tegelstenar av papperkaka och murat ett hus. Sjukt överkurs, men enliten murad kant nånstans kanske...
    Jag har inte köpt den tidningen. Ja, smart sätt att dölja skarvar! Jag har nu börjat på det sexkantiga tornet så det blir inget runt. Men att dölja skarvar med en smal remsa pepparkaka låter ändå som en smart lösning om det blir fult någonstans. Så slipper man kanske göra om allt! 

Här skriver jag om hur det går för mig: http://round-and-round.bloggplatsen.se/ 
  • Olmis

Själva huset är klart.
    Just nu ser det ut såhär. Imorgon ska det vara klart med allt runtomkring osv. 

• knisse

kalas gulligt!

• Mii

snyggt!

Hur har du satt sast gelatinbladsfönstrerna? När jag gjorde det förra året använde jag kristyr till det, men då ville gelatinbladen bara böja ihop sig, som när man blöter dom i vatten. kanske berodde på hur jag blandat kristyren? eller har du något tips? :) 

• Olmis
    Mii skrev 2011-11-24 13:23:22 följande:
    snyggt!

Hur har du satt sast gelatinbladsfönstrerna? När jag gjorde det förra året använde jag kristyr till det, men då ville gelatinbladen bara böja ihop sig, som när man blöter dom i vatten. kanske berodde på hur jag blandat kristyren? eller har du något tips? :) 
    Samma här. Jag tänkte att man kan ju inte sätta fast med smält socker, då smälter väl gelatinet också. Sen testade jag med kristyr och då blev vissa fönster lite inåtböjda. Men inte mycket att göra åt. 
    Jag testade också att sätta fast ett fönster med ätbart lim men det fäste inte alls på pepparkakan.
    Till sist, på verandan eller vad man ska kalla det, fäste jag gelatinbladen med smält choklad, ställde vikter på medan det torkade och det har hållt bäst av allt. :) 
Svar på tråden Stort pepparkakshus