Inlägg från: Adamama |Visa alla inlägg
  • Adamama

Stort pepparkakshus

Man kan köpa karameller - typ gammaldags i olika färger. Sedan krossar man dem och lägger krosset i fönsterhålen på pepparkakan innan man ställer in i ugnen. I värmen smälter krosset och bildar en glasruta. Fint! Jag gjorde det förra året, blev superfint.

Såg att Lantliv hade ett pepparkakshus i sitt special jul och pysselnummer (i butik nu) där de använt Vicks blå som fönsterrutor. De hade även gjort massa små hjärtan och lagt som takpannor. Köp ett nummer och kolla!

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • Adamama
    Olmis skrev 2011-11-21 13:05:29 följande:
    Tack för ditt svar! :)
    Jag har faktiskt också testat att limma ihop två halvcirklar som jag gräddade på halva toarullar. Det gick bra men det blev riktigt fula skarvar. Det här huset måste bli riktigt snyggt och jag har ännu inte kommit på hur man kan dekorera "bort" skarvarna.
    Jag hade för övrigt tänkt att jag skulle ha en glasstrut som tak som jag täcker med "takplattor". Men nu har jag börjat på ett sexkantigt torn istället och där är glasstruten för liten. 
    Om du såg i Lantliv-numret jag tipsade om så hade de ju gjort små takpannor av minipepparkakor. Man kan väl tänka sig detsamma på ett torn. Typ som "fjällpanel" eller vad man ska säga. Eller att man gjorde snickarglädje i kristyr på en smal papprkaksremsa och klistrade på skarven. Hus har ju knutbrädor för att skymma skarvar, borde ett torn också kunna ha. Eller ett stuprör av en tjock rem eller polkagris. 

Såg för länge sedan att någon hade gjort tegelstenar av papperkaka och murat ett hus. Sjukt överkurs, men enliten murad kant nånstans kanske...
    ♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
Svar på tråden Stort pepparkakshus