• huxflux

Finns mjölkfri välling i stora förpackningar?

Vi gör välling på sinlac-grötpulver. Tar 17 gram till 2dl vatten och har ett par skopor mjölkfritt ersättningspulver i också.

• huxflux
    bollanmollan skrev 2011-11-18 17:31:56 följande:
    Hur många skopor ersättning? Blir de mätta? Han är 10 månader nu
    Min bebis är snart åtta månader och han håller sig mätt hela natten (nio timmar). Till natten sätter jag i sex eller sju skopor ersättning i dryga två dl vatten plus grötpulvret och sen skakar jag det rejält tillsammans med 5-6g olja. Om han får välling till lunch eller så så har jag i två skopor ersättningspulver och 17g grötpulver och då är han mätt i tre/fyra timmar på det.
  • huxflux
    huxflux skrev 2011-11-18 17:37:00 följande:
    Min bebis är snart åtta månader och han håller sig mätt hela natten (nio timmar). Till natten sätter jag i sex eller sju skopor ersättning i dryga två dl vatten plus grötpulvret och sen skakar jag det rejält tillsammans med 5-6g olja. Om han får välling till lunch eller så så har jag i två skopor ersättningspulver och 17g grötpulver och då är han mätt i tre/fyra timmar på det.
    17 g är 1/2 dl grötpulver, kan tilläggas. :)
  • huxflux

Fast jag gör ju inte direkt egen? Ptja, om jag ger honom välling två gånger om dagen så räcker ett paket för 40kr nästan en månad. Sen kostar ju ersättningen också, och i vällingen går det väl åt 1,5 paket per månad så det blir 150kr allt som allt. Jag gör så för att jag inte har hittat någon mjölk- och glutenfri välling.

• huxflux
    bollanmollan skrev 2011-11-18 17:57:52 följande:
    Ok
    Min son dricker välling 3 gånger om dagen ibland mer då han total vägrar mat ibland, jobbigt.Gråter
    han dricker ca 300ml per gång så det går åt mycket välling.
    Oj, ja, det blir mycket välling! Men då ger du honom glutenfri också eller? Jag tänkte på rekommendationen att inte ge för mycket gluten. När min son dricker ersättning enbart blir det 240-260ml per gång, men när det är välling dricker han 200-220ml och hålls mättare. Har hört att vissa har typ majspulver i ersättningen också, men det torde ju bli ungefär samma kostnad. Som någon skrev ovan kan man göra välling på havremjöl (gyllenmust) också, det är ju mjölkfritt och rätt billigt.
  • huxflux
    t0va skrev 2011-11-18 18:36:44 följande:
    Sempers välling är gluten och mjölkfri, dvs. den mjölkfria risvällingen från 6månader. 
    Okej, då ska jag kolla om jag hittar den! Har ägnat mycket tid vid vällinghyllan redan, men måste ha missat den där. Tack :)
Svar på tråden Finns mjölkfri välling i stora förpackningar?