• Moa Li

Gravid och täppt i näsan

Hej

Såg en reklamslinga här på familjeliv med frågan: Gravid och täppt?

Jag är i vecka 11 och supertäppt. Flåsar för minsta lilla och min kollega på jobbet skrattade "hjärtligt" är mig för att jag kommit in i "gravidandningen" när jag ät lunch.

Känns som jag sprungit ett maraton när jag går i trappor (6 vån på jobbet) och får stanna och slåsa innan jag går in och pratar med kollegorna. Täppt sedan en vecka tillbaka - men annars mycket piggare nu än innan-

Vad har ni för erfarenhet? Hur länge håller det i sig? Jag gillar inte att ta för mycket nässpray. men funkar ju inte att vara täppt heller.

• Svar på tråden Gravid och täppt i näsan
  • mfe

jag är i v23 och jag är fortfarande täppt, inte så att det absolut inte går att andas igenom men så det piper och är irreterande, dock bara i höger näsborre!

• mfe

det blir bättre ibland, men det håller  i sig hela tiden, jobbigt att äta då man får ta extremt tunga andetag :P

• kixan

Jag brukar köra på barnnässpray och så lite som möjligt. Fick rinexin (receptbelagt) senaste graviditeten och det hjälpte bra inför natten. Jag är täppt hela graviditeterna, det är sjukt jobbigt...

A -03, F -05, V -10
  • Moa Li

hdkjd: Ja, det hon satt och skrattade åt på lunchen. Hahaha. Sa att hon kände igen det sedan sina egna graviditeter och var lite "skadeglad". 

Vad beror det på att kroppen blir så andfådd och täppt? Någon som vet?

• mfe

någonting med slemhinnorna tror jag..
    har börjat snarka också :/

• Fridaa87

Haha, hade exakt lika när jag väntade flickan, började kring halva tiden in i graviditeten och höll i sig till hon var född :) knarkade nässpray från v35 och fram till förlossningen i v37+6 och det var många gånger varje dag :)

• Fridaa87

Förlåt att jag skrev haha men det lät precis som mig när jag va gravid :P

• minjalin

Jag har vart täppt hela graviditeten men fick tipset om en receptfri kortisonspray som är okej att ta efter v 12 som heter Rhinocourt aqua. Den är skitbra och jag slipper nästäppa bara jag tar den morgon och kväll. Synd att jag inte kände till det förra grav då jag fullkomligt knarkade nässpray sista 3 månaderna :p

• mfe

kan inte använda nässpray då jag börjar nysa av dem, och då är det nysattacker, 15-20 gånger efter varann minst ;/

Svar på tråden Gravid och täppt i näsan