• Gabzan

Önskar lite tips ang flaskmatning...

1) Hur ofta skall flaskorna kokas?
    jag kokade dom bara innan första användning sen diskades dom varje gång i maskin. ibland kanske jag kokade napparna till flaskorna men aldrig själva flaskan mer än första gången.

2) Hur förvarar ni steriliserade flaskor/nappar?
    i köksskåpet

3) Hur ofta ska nappen bytas?
    när det verkar behövas, man ser oftast om den börjar bli sliten.

4) Vi använder NAN 1, när börjar man med NAN 2?
    tidigast 3½ mån fick jag till svar på bvc, då verkade inte min son bli mätt på 1an så vi bytte då, då började han sova hela nätterna igen. men annars vid 4 månader. Men fasa över från 1an, ta en skopa av 2an i 2 dagar och resten 1an å 3e dagen tar du 2 skopor 2an å resten 1an osv för att undvika magknip.

5) Hur många flaskor behöver man på ett ungefär?
    eftersom jag har två barn som äter välling har jag 6 stora flaskor (325 ml), hade jag bara haft ett barn hade jag haft 3-4 st kanske. Jag har haft fasta mattider på mina barn så när dom var 3 månader så åt dom 4 ggr om dagen, då är det skönt att slippa diska en ny flaska varje gång.

6) Hur gör ni för att få det så smidigt som möjligt?
    Jag diskade ur en petflaska på 2 liter som jag hade kokat vatten i i kylen sen när det var dags för matning så kokade jag upp vatten i vattenkokaren och körde 50/50 eller 60/40 beroende på hur kallt vattnet var i kylen så blev det bra temp på en gång. Då slipper man vänta på att det ska svalna osv. Väldigt smidigt och det går snabbt om hungern kommer på en gång.

7) Hur länge måste man koka upp vattnet?
    Man ska koka vattnet tills barnet är ca 6 månader, kommunalt som med egen brunn. Jag slutade koka vattnet när jag började med välling.

8) Om man åker bort, hur gör ni då för att det skall bli smidigt med lagom varmt vatten?
    Köp tetra!

Svar på tråden Önskar lite tips ang flaskmatning...