• IntheSky

Uttråkad 1-åring

Är fram till nästa vecka hemma med min dotter, sen börjar inskolningen på förskolan.
    Den senaste tiden hemma har varit rätt jobbig för henne, hon börjar bli så rastlös här hemma. Alla leksaker är "färdig-lekta", allt som är aj-aj intresserar och hon är gnällig och klängig och river ner och har sönder vad hon kan.
    Några tips på hur jag kan roa henne?
    har en överbelastning, så vi går inte ut dagligen eftersom det innebär för mycket lyfta och rulla vagn. Det får pappan sköta. Att rita har vi testat, men det enda som är spännande med det är att kasta kritorna på golvet. Hon har fått vara med och "diska", men det kan man ju inte heller göra hela dagarna. Böcker läser vi så otroligt mycket.
    Kanske någon som har erfarenheter av någon bra leksak som är rolig länge? Hon är väldigt "pillrig" och bra på finmotoriska saker, och det är nog det som intresserar henne mest.
    TacK!

• Svar på tråden Uttråkad 1-åring
  • Munchies

Ett tips öht: Ta bort hälften av leksakerna några veckor ( beroende på hur gott hon tröttnar på på leksakerna som är framme) och så byter du ut leksakerna. För henne har hon helt plötsligt nya leksaker, fast de är gamla.

Mina småbarn står just nu i duschen bara för skojs skull. Senare ska vi ta en liten promenad, utan vagn. Att bara gå och springa lite och titta på omgivningen kan vara kul. Lek lekar, som gubben i lådan. Googla på roliga ramsor, min 1-åring kiknar av skratt av att leka den här:

"Här kommer en liten mus
    Som söker sig ett hus
    Inte här, inte där
    Men HÄR!" ( Samtidigt som handen får vara musen som letar bo på barnens kropp (kittlar).

Sätt på musik och dansa röven av er... Finns ju egentligen hur mycket som helst att göra. Finns ju mycket löv ute nu, roligt att springa bland och kasta omkring sig. Utgår ifrån att det skulle kunna vara möjligt att vara utomhus utan vagn.

• Munchies

Hur fort*hon tröttnar givetvis. Skriver på iPhone.

• IntheSky

Ah, fina tips!
    Tyvärr är jag otroligt begränsad pga min arm/skuldra. Därför kan jag inte gå ut, för bara att bära ner henne för trappen triggar kramp.
    Hon älskar ju att bada, därför vore ju det perfekt. Men igen, det kräver ju stor närvaro av min arm :).
    Vi dansar och sjunger rätt mycket, det är jättekul. Men det funkar inga längre stunder, hon blir rastlös och vill pillra på något. Känner att det inte finns så mycket barnsäkra saker hon kan undersöka. Köpte en pinne med ringar att trä på förut och den var helt i hennes smak. Fler liknande leksaker skulle vara bra, allt annat här hemma är lite för simpelt och "baby".

• Jkpg Deluxe

tittut/kurragömma
    bygg en koja
    vattenfärg å pensel
    baka sockerkaka
    duplo
    knoppussel
    bok med luckor
    kartonghus å gubbar
    se på pingu eller i drömmarnas trädgård (svt play)

sen gör väl barn allmänt/generellt sett i den åldern inte samma sak så särskilt "länge"!?! 

• Krake

Baka.

Vara ute.

Spela musik (munspel, trumma) .

Moster, inte monster.
  • IntheSky
    Jkpg Deluxe skrev 2011-11-19 12:40:38 följande:
    tittut/kurragömma
    bygg en koja
    vattenfärg å pensel
    baka sockerkaka
    duplo
    knoppussel
    bok med luckor
    kartonghus å gubbar
    se på pingu eller i drömmarnas trädgård (svt play)

sen gör väl barn allmänt/generellt sett i den åldern inte samma sak så särskilt "länge"!?! 
    bygga en koja ska vi nog prova! tack för tipsen.
  • Natulcien

Du har ingen annan barnfamilj närheten så att ni kan byta leksaker några dagar? På det sättet får ju alla barnen "nya" saker. Sen byter man tillbaka till sina egna saker och då blir de också "nya". Glad

Annars kan ju oväntade saker vara roliga. Vi håller på att flytta och sonen blev förvånansvärt road av flyttkartongerna. Han vandrar runt dem och viker locken upp och ner, upp och ner...
    Jag menar inte att du ska skaffa flyttkartonger, det var bara ett exempel på att det ibland bara behövs något nytt och annorlunda objekt som inte behöver vara en leksak.

• Alexi

Min ettåring kan roa sig riktigt länge om jag öppnar hörnskåpet i köket där alla plastbunkar, brickor osv finns. Röj bort sånt som är ömtåligt och låt honom utforska järnet.

Sen gillar ju ettåringar att pilla, så leksaker som går att pilla på, trycka på och utforska är ju roliga. En korg med plastgrönsaker har vi haft stor glädje av till både 1-åring och 3-åring, men på olika sätt. Eller en aktivitetstavla med knappar som ger ljud och ljus.

• LinnyUK

Finns de ingen annan föräldraledig du känner som du kan bjuda hem? Istället för att gå ut menar jag.

• Regnig måndag

Gå ut och titta på världen!
    Det finns fullt med saker att upptäcka.
    En myra, ett bar, en vacker lien sten, hur sand känns i handen.

Det finns ingen brist på saker att göra, det gäller bara att se hur världen är full av oupptäckta saker!

Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Uttråkad 1-åring