• Apolline

Hur uppfattar ni namnet Edgar?

Känns namnet Edgar som ett nytt amerikanskt namn för er, eller som ett gammalt fornengelskt, eller kanske som ett vanligt svenskt namn?

Jag gillar men har valt bort George, Gordon, (inte fint på skånska) Edmund, (lite snubbligt att säga) Henry, (inte bra till efternamnet) Harry, (för trendigt) Fred, Tom, Dag (för korta) Agaton, Cornelis, Ossian (för långa) Lage (uppfattas kanske inte som ett förnamn) Justus

Finns det liknande namn? Har lusläst almanackan och topplistorna så dessa namn har jag redan beaktat, men vet ni något bortglömt namn jag kan ha missat? Det ska vara ett normalt neutralt pojknamn som de flesta har hört men som inte är för trendigt. Ursprunget är inte viktigt, men det ska ha funnits i Sverige ett tag. Helst tvåstavigt, och inte bli alltför tokigt på engelska.  

• Svar på tråden Hur uppfattar ni namnet Edgar?
  • Thursday

Känns som ett omodernt amerikanskt namn för mig. Edgar Hoover och sådär. Dessutom lite "hårt". Vad sägs om Frank?

I reject your reality and substitute my own.
  • Apopan

Jag är jätteförtjust i namnet Edgar, men kanske inte på det sättet som gör att andra vill döpa sitt barn till det. Själv döpte jag min förra katt till Edgar när jag var i tonåren efter den gamla skräckförfattaren Edgar Allan Poe. Lite som en påminnelse om att man skall vara snäll mot sin katt, med novellen "den svarta katten" i åtanke. Smeknamnet på Edgar blev för övrigt Egge, vilket är rätt så gulligt.

• pluvdo

Jag tycker inte att det namnet är fint över huvud taget.

• Natulcien

Åh, både Edgar och Dag var två av våra favoriter när vår son skulle döpas!

Edgar är ju skitcoolt! Tufft! Det var väldigt nära att vi valde det, men ett släktnamn vann kampen...
    Jag tänker på Edgar Allan Poe, såklart, och så var det ju en figur i Aristocats som hette så. Känns engelskt, gammalt och genuint, men ändå coolt.

Dag är också superfint.

• Krake

Känns som ett gammeldags brittiskt för mig. Men uttalet funkar ju bra på svenska så jag tycker det funkar bra som namn även här.

Moster, inte monster.
  • Bräckehäxan

jag gillar edgar, hade det i tanken till vår son, innan vi visste attd et var en kille i magen.. Men vi valde bort det då vi färmst assosierar det till butlern i aristocats vilket inte var den snällaste mannen... författaren ni skriver om är ingen jag känner till, ´men det låter ju som en trevligare killa att associera namnet till  =)

Jag gillar Edgar - tummen upp!

Vår son fick namnet Agaton, som jag ser att du också funderat på! Alla reagerar positivt på det, efter lite förvåning och de flesta är nyfikna på hur i hela friden vi kommit på det namnet... ja - säg det... Agaton Sax antagligen nån gång och sen har det hängt kvar!

Sporten blir ju att hitta ett liknande namn till nästa unge också...         

• Bräckehäxan

Andra namn vi funderat på, då jag tycker dte verkar som vi har lite samma kriterier när vi väljer namn - kul det är inte många som har min smak.. =)

Ivar - superfint, men på väg upp på listorna misstänker jag!

Eskil

Arthur

Sture

Hjalmar

Helmer   

Vet inte riktigt om de funkar på engelska... 

• Giraff

Edgar är fint! Jag tycker att det känns mest brittiskt. 

Annars tycker jag att Bernhard också passar in bland dina namnförslag.  

• Lisastina

Vilken jätterolig tråd! Kul att fundera på det här med namn.

Edgar känns lite utländskt, men väldigt gubbigt a la  2011= trendriktigt. (men vill du vara helt ensam om namnet, välj istället reinhold eller brynolf)

Justus är mycket vackert och gammalt! Eftersom du valde bort det får du några andra gamla förslag ur en almanacka som jag brukar ha i botten på min sykorg. Den är tryckt 1814.

Blasius, sigfrid, nestor, herbert, malkus, amos, harald, anselm, rufus, melker, kilian, evald, amandus, Klemens, Isidor

(Flera av dessa funkar ju i England eftersom de är ur den kristna historien)  

Och nej, dessa var inte de konstigaste, det är mamertus, christogonus och hegesippus!  Mest förtjusande: Narcissus!

• WickedyWitch

Måste vara ärlig och säga att jag tycker Edgar är ett fult namn :( Men det är nog min egna personliga uppfattning av namnet. Tänker på en grinig gammal gubbe som sitter å röker pipa.. haha!

• Bordeaux

För mig är Edgar ett efternamn mer än ett förnamn. Men om ni gillar det så varför inte?

• menhallåliksom

Tycker det är fint! Tänkte också på Poe.

Varför har ni valt bort George? Georg (uttalat som det stavas) tycker jag är superfint, visserligen en annan stavning och lite annorlunda än George.

• TiLo

Mannen tännkte på en fotbollspelare och jag på en vampy eller varulv. Låter lite engelskt. Fint tycker jag

• fluu

Tycker det är coolt och fint också på något sätt (även om jag förknippar det med skurken i Aristocats:P). Av era andra förslag gillar jag Edmund och Ossian. Annars kanske:

Albert
    Alfred
    Allan
    Elmer
    Herman
    Ian
    Jakob
    Jordan
    Jonah
    Kaspar
    Louis
    Leopold
    Maurice
    Malcolm
    Manfred
    Malvin
    Owen
    Roddrick
    Tristan
    Valter

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Apolline
    Apopan, pluvdo, kaffemoster, Sannah90, EmmaU, akiram: Tack för respons!

Idispidis: Frank är definitivt samma stil, men vi har redan en Frans.

Itarillé: Släktnamn avklarade vi på första sonen, så nu väljer vi fritt. Vilket namn valde ni då?

BullMama: Kul med en Agaton! Verkligen perfekt eftersom alla har hört det men ingen känner någon som faktiskt heter så. Ivar och Hjamlar finns bland grannbarnen, Eskil är datasystem på jobbet, Artur blir tyvärr inte fint när skånska delen av familjen säger det annars gillar jag verkligen det! Sture har vi på listan, och Helmer skrivs genast upp. Tack!

Giraff: Bernhard är fint, men lite snubbligt att säga. Gillar Ferdinand också, men samma där.

Lisastina: Försöker tänka bort från gubbnamnen just eftersom de är så trendiga (även om jag gillar många av dem) Hade hoppats att Edgar inte hörde dit. Men man är väl sällan ensam om goda ideer. Reinhold och Brynolf gillar jag inte ljudmässigt. Men Justus...varför valde jag bort det egentligen? Tack för dina andra tips också, både Sigfrid, Amandus, Isidor och Evald är faktiskt släktnamn och tål att tänkas på!

Hallonsson: Georg (menade Georg, då det är det svenska uttalet jag vill åt) går bort för att jag tycker det låter hemskt på skånska som halva familjen talar.
  • sahara sahara

Jag tycker att Edgar låter brittiskt. Jag vet inte riktigt varför, men det fanns säkert en Edgar i en Fem-bok eller någon när jag var liten. Logiskt sett associerar jag direkt till Poe. Jag hade nog inte kommit på tanken att använda det själv, men det är coolt. Edgar kommer att passa bra in med Edvin och Harry och andra liknande trendiga namn, men utan att vara lika vanligt.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Flytning

Jag tänker på Edgar Allan Poe

• Apolline

fluu: Tack, gillar både Allan, Alfred, Elmer, Herman, Ian och Manfred.
    Tröttmössan: Hade glömt det själv, men kommer ihåg den där cremen nu när du säger det. :)

Islandgirl01, presens indikativ, Riklig Flytning: Tack för era inlägg!

En vecka kvar att tänka...

Svar på tråden Hur uppfattar ni namnet Edgar?