Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

Mäta endometrium?

Man ska alltid kolla slemhinnans tjocklek och kvalitet innan ÄD. Låter oerhört konstigt att din klinik inte har det som krav. Det brukar vara standard hos alla kliniker. Tänk om du åker dit i onödan och inte har en slemhinna som är tillräckligt tjock eller av rätt kvalitet? Jag har kollat 1-2 gånger inför varje ÄD-försök. Första undersökningen har varit efter drygt en vecka, då har min läkare även kunnat avgöra om min östrogendos har behövts höjas osv. Man brukar säga att minimum vid insättning är 8 mm, men vet även de som blivit gravida på 6 mm om slemhinnan varit treskiktad. Jag hade 11 mm sist då jag blev gravid.

• villsågärna38
    Ester03 skrev 2011-11-22 12:36:48 följande:
    I instruktionerna för min behandling står inget om att mäta endometrium, men på klinikens hemsida hittade jag följande text:
    Is it necessary to have an endometrial ultrasound before my embryo transfer?

There is no need to have an endometrial ultrasound if your doctor has not recommended that you do so. Most women have a totally normal endometrial development even when they have had assisted reproduction treatment.

The doctor will only recommend it if there has been an insufficient endometrial response in previous treatments, after repeated uterine surgery, pelvic radiotherapy, or when there is a history of a thin endometrium.

Some patients, through their own choice, have an ultrasound for their own assurance. If you wish to do this, we recommend having it after 12 to 14 days of oestrogen treatment.

Jag har bokat tid hos en gynekolog nu på tortsdag vilket är dag 25 med östrogen. När jag var vid dag 12-14 var jag på min pappas begravning och hade inte tankarna på behandlingen. Det känns trots allt bättre att veta hur det ser ut med endometriums tjocklek och skiktning. Bättre sent än aldrig antar jag och jag är inte helt övertygad att plåster är lika bra som piller...

Först och främst, beklagar att din pappa gått bort. Måste vara jättejobbigt!!

Ang din klinik, personligen tycker jag att det låter oprofessionellt - du gillar säkert kliniken och om du är ny på ÄD så förstår jag att du litar på dem men jag hade verkligen reagerat på detta om jag var du så tycker det är jättebra att du bokat en tid. Det är standard att göra vul innan ET eller FET på alla kliniker i Sverige och även på de utländska kliniker som många går på här som t ex AVA. Jag har gjort sex ÄD och vet att min livmoderslemhinna (endometrium) har reagerat olika på behandlingen varje gång så jag skulle absolut inte våga chansa. Om man tar östrogen för lång tid och slemhinnan blir för tjock innan man börjar med progesteron så kan man även börja blöda dvs slemhinnan kan börja lossna. Ytterligare en anledning till att kolla hur det står till. Om du är ny på det här området så förstår jag helt att du litat på din klinik och att du haft annat tankarna. Hoppas att allt ser jättebra ut nu och att du snart får göra din ET/FET.

Kram och lycka till!

PS: Plåster har funkat mkt bättre för mig än tabletter så jag tror inte att du behöver oroa dig för det. Kroppen tar upp östrogen bra genom huden. Det viktigaste är att du har haft rätt dos.
Svar på tråden Mäta endometrium?