• VinterNoll2

Hur sortera bilderna på datorn?

Hej
    Vi sitter och funderar här hemma på hur vi ska katalogisera våra bilder som nu börjar bli ganska så många och det börjar även bli smått rörigt.
    Vi har dom på varsin dator och på en extern hårddisk med två diskar som speglar varandra, så det är inte det som är problemet - de är ganska så säkrade :)

Det vi funderar över hur vi ska sortera dom. Nu har vi mappar som heter typ skansen 2006 och så är det bilder just från Skansen  2006, så vi har några såna mappar. Dessutom har vi en mapp med sonens namn som är uppdelad i årsmappar som i sin tur är uppdelade i månadsmappar. Men då hamnar ju inte t.ex. ett besök på Skansen 2011 däri utan i mappen Skansen 2011 som ligger utanför sonens mapp.
    Vi vill ju inte dela upp den mappen i bilder utan sonen och i bilder med sonen, men samtidigt vill vi ju bilderna på just sonen samlade då det är lättare att framkalla dom då.

Vi har funderat på mappar med År och i dom mappar med månader och sen i dom mappar på händelser men det känns också som att det kan bli rörigt efter ett tag... Hur gör man då med händelser som går över två månader? Typ vid ett månadsskifte? Det måste ju vara logiskt! :)

Så har ni några tips på hur vi ska göra?
    Vi har Windows Vista om det har betydelse.

Hoppas tråden hamnade rätt nu, tyckte den passade under foto eftersom det handlar om foton. 

Lillprinsen är äntligen här
  • Svar på tråden Hur sortera bilderna på datorn?
  • sportpappa

Jag använder ett kronologiskt system med namngivning. Först står år, datum eller datumspann och sedan namn på händelsen. T.ex. 2011_semester_paris, , 2011-03-12_utförsåkning_med_polarna, 2011-05-12_2011-05-15_utflykt_till_något.
    Sen ligger alla dessa mappar i en folder som heter album. Genom att sortera på namn så hamnar allt i rätt kronologisk ordning vilket det inte blir om man skriver händelsen först och år/datum sist. 

• JQs

Jag sorterar bilderna per år och sen har jag olika mappar i den mappen som heter typ månad och sen vad den innehåller...

• inze

Nu använder vi Photoshop Elements för att hålla ordning på våra bilder. Bilderna ligger i mappar efter datum. Olika för olika personer/kameror. I Elements hamnar de i ordning efter när de är tagna + att vi sen taggar bilderna efter vem som tagit dem, var, om det är någon speciell händelse/plats (födelsedag/skola/handboll) och även vilka personer som är med på bilderna. Tar ju en del tid att göra om man ska börja med det med massor av gamla bilder men vi som hållit på ett tag taggar bilderna när vi lägger in dem på datorn. Går att säkerhetskopiera till annan plats och på med alla taggar m m.

Då behöver man ju bara söka på person (t ex dotterns namn) och födelsedag om man letar efter bilder tagna på hennes olika födelsedagar.

Tror man kan tagga bilder i Windows Fotogalleri som finns i Vista men om det går att skilja på olika kategorier av taggar på samma sätt som i Elements sorterare vet jag inte. Sen finns väl Microsoft Live Photo Gallery  som jag tror är lite mer avancerat än Fotogalleriet. Läs mer och hämta här:
    http://explore.live.com/windows-live-photo-gallery

Svar på tråden Hur sortera bilderna på datorn?