• Morkullan

Mödravård på betald arbetstid?

Kommentera gärna hur det ser ut på din arbetsplats och också vad du arbetar med/som.

Själv är jag barnskötare och jobbar på en privat förskola och jag måste ta tjänstledigt utan lön för att gå på MVC.
    På min MVC tycker både läkare och barnmorskor att det är väldigt märkligt så nu undrar jag hur vanligt det är att behöva ta ledigt utan lön för att få sin mödravård, när de flesta enligt MVC får gå på betald arbetstid.

Någon som vet vad som gäller enligt kollektivavtal för barnskötare? Jag är inte med i facket så de svarar inte på min fråga men jag ska ju enligt lag omfattas av kommunals kollektivavtal i alla fall om jag inte fattat helt fel.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mödravård på betald arbetstid?
  • apsolut

Varför är det märkligt menar du?

Kan man inte arbeta så är det självklart att man får ta tjänstledigt, semester etc.

• Havsjungfrun

Jag är kommunanställd lärare och anställda i min kommun har rätt att gå till MVC på betald arbetstid 2 ggr/graviditet.

• Lindreas

Jag är barnskötare och går till MVC på betald arbetstid om det behövs.

• silverfrost

Jag är jobbar i butik och är med i Handels. De gånger jag går till MVC så har jag fått ta semester om jag inte är ledig på just den tiden.

• LilaRos

Med sonen jobbade jag kvällar så jag hade aldrig några problem med det.
    Nu studerar jag och går på "betald studietid" eller vad man nu ska säga..

• mmn1

Jag är också med i kommunal men har aldrig hört talas om att jag skulle få gå på mödravård på betald arbetstid. Jag brukar boka in besök på ledig dag eller mot slutet av arbetsdagen och tar komp för att kunna gå tidigare. Har jag ingen komp så blir det ledigt utan lön. Verkar lite orättvist om jag ska få gå till mödravården på betald arbetstid men min kollega får inte gå till läkaren på betald arbetstid. Hos oss skulle inte verksamheten fungera om alla hade "rätt" till de för då skulle det fattas personal titt som tätt hela dagarna.

• Gurkan

Kommunalt anställd förskollärare och i vårt avtal står det att jag har rätt att gå till MVC på betald arbetsplats två gånger men att det är öppet för förhandling om man skulle behöva fler gånger.
    Förla alla träffar efter att jag slutat arbeta utom ultraljudet det nyttjade jag som betald arbetstid

• Tirem

Varför ska min arbetsgivare betala mig när jag inte jobbar?

• Gurkan
    Tirem skrev 2011-11-20 12:54:35 följande:

Varför ska min arbetsgivare betala mig när jag inte jobbar?

Det beror ju på hur arbetsgivaren ställer sig till det.
    Den kommun jag är anställd i uppmuntrar sina anställda i föräldrarollen. Till exempel har vi förmånen kunna arbeta deltid nertill 50% tills barnet fyllt 12 om vi så önskar.

Svar på tråden Mödravård på betald arbetstid?