rosagubbe skrev 2011-11-21 07:57:14 följande:
En tampong bör bytas ca var 8:e timme, om den inte hinner bli full innan. jag har dock vid några enstaka tillfällen haft en tampong inne i 10-12timmar helt utan problem. Tampongsjukan är väldigt ovanlig så det är ingenting man behöver oroa sig över dagligen bara för att man använder tampong.
ang. nattbyte av tampong är det olika från person till person eftersom det beror på hur mycket du blöder. men vanligtvis klarar man sig med en tampong under natten utan att den läcker ifall man stoppar in den strax innan man går och lägger sig, och byter den sedan när man vaknar på morgonen. jag använder en tampong av storleken "normal" under hela natten(vanligtvis 8-10h) och det har väl hänt 1 eller 2 ggr att det läck igenom under 7års tid av tampong användande.
Att börja använda tampong kan vara lite trixigt i början, men efter ett tag får man in rutinen och att byta en tampong slutar då kännas krångligt.
Det finns olika storlekar på tamponger, allt ifrån mini till super och deras storlekar har att göra med hur mycket vätska dem kan absorbera.
Du borde börja med att köpa ett paket mini och ett paket normal.
När jag väl började använda tampong kunde jag inte trycka in den om jag inte hade ena benet på toalettstolen och andra på golvet(vilket kändes jättelarvigt, men nöden har ingen lag). Andra sitter på huk när de för in en tampong eftersom det är lättare för dem. En annan sak var att jag alltid använde en klick vaselin på toppen av tampongen för att den skulle glida in bättre när jag skulle stoppa in den.
Sen måste man tänka på att trycka in tampongen tillräckligt långt in. Jag brukar se till att jag trycker in tampongen så pass långt in att halva mitt pekfinger även är "i hålet". För då vet jag att tampongen sitter där den ska utan att det gör ont eller skaver.
Att man får ont av tamponger beror oftast på att man inte har tryckt in tampongen tillräckligt långt in, och den då ligger och skaver.
Nu måste jag tyvärr rusa iväg till skolan.
men är det något mer du undrar, så fråga så svarar jag så snabbt jag kan ;) sen finns det säkert andra här på sidan som kan ge dig tips och råd ang. tamponger.
Lycka till!
Tack, så mycket, för ditt utförliga svar. Nu ska jag testa