Magnux skrev 2011-12-12 20:11:59 följande:
Jovisst, fast jag tänker på bilens totala driftskostad. Inte bara fyrhjulsdriftsegenskaper.
Har åkt 4 hjulsdrivet i sisådär 12 år, bara Audi quattro (riktiga, ej TT och A3/S3)....
Har åkt 2hjul 2 säsonger, men för 2 veckor sedan inhandlades 4 hjulsdrivet igen.
Har man vant sig går det ej att leva utan.
Driftkostnader, javisst, spontant, som 99% av befolkningen tänker på drivmedlet.
Folk är ganska sköna, dom kan snåla på drivmedlet, men strör pengar runt sig på annat.
Men drivmedel är heligt.
Sen att man kan passera 15 cm moddsträng utan att bilen reagerar är en annan sak.....
En sak som man märker, däckslitaget blir jämnare.
Vid acceleration så fördelas kraften till alla 4 (2) isf 2 (1) hjul, det gör att däcken slits mindre och håller längre.
Däckslitaget väger ej upp drivmedlet, men jämnar garanterat ut ekvationen.
Belastning på drivknutar och annat i drivlinan blir halverad, oftast med samma dimensionering på tex framdrivknutarna som vid motsvarande antal hk och front wheel drive.
Men man får ej glömma att kolla damaskerna, det är oftast att dom är trasiga som tar knutarna oavsett drivform.
Så summa, köp en 4-hjulsdriven diesel, då minskar diffen i drivkostnad.
Sååå nice, men däckvalet är avgörande i alla lägen framförallt på vinterväg.
Hellre en 2-hjulsdriven med bästa vintermackorna, än en 4 hjulsdriven med billigaste kina.
Men helst en 4.hjulsdriven med dom bästa vinterdäcken.
Då spelar det ingen roll om VV har gjort sitt, bara åka.