• Pyssilullan

Fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift?

Ska köpa bil!

Och jag har ALLTID trott att fyrhjulsdrift är det bästa...

Men nu har jag hittat en bil som har ALLT jag vill ha, MEN den är framhjulsdriven!
    Vad är skillnaden?

Och vad betyder framhjulsdrift

• Svar på tråden Fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift?
  • Magnux

Jodå, Audi är nog bra. Jag har personligen bara erfarenhet av japanska fyrhjulsdrivna bilar.

• Magnux

Jovisst, fast jag tänker på bilens totala driftskostad. Inte bara fyrhjulsdriftsegenskaper.

• LoLs pappa
    Magnux skrev 2011-12-12 20:11:59 följande:
    Jovisst, fast jag tänker på bilens totala driftskostad. Inte bara fyrhjulsdriftsegenskaper.
    Har åkt 4 hjulsdrivet i sisådär 12 år, bara Audi quattro (riktiga, ej TT och A3/S3)....
    Har åkt 2hjul 2 säsonger, men för 2 veckor sedan inhandlades 4 hjulsdrivet igen.
    Har man vant sig går det ej att leva utan.
    Driftkostnader, javisst, spontant, som 99% av befolkningen tänker på drivmedlet.
    Folk är ganska sköna, dom kan snåla på drivmedlet, men strör pengar runt sig på annat.
    Men drivmedel är heligt.
    Sen att man kan passera 15 cm moddsträng utan att bilen reagerar är en annan sak.....
    En sak som man märker, däckslitaget blir jämnare.
    Vid acceleration så fördelas kraften till alla 4 (2) isf 2 (1) hjul, det gör att däcken slits mindre och håller längre.
    Däckslitaget väger ej upp drivmedlet, men jämnar garanterat ut ekvationen.
    Belastning på drivknutar och annat i drivlinan blir halverad, oftast med samma dimensionering på tex framdrivknutarna som vid motsvarande antal hk och front wheel drive.
    Men man får ej glömma att kolla damaskerna, det är oftast att dom är trasiga som tar knutarna oavsett drivform.

Så summa, köp en 4-hjulsdriven diesel, då minskar diffen i drivkostnad.
    Sååå nice, men däckvalet är avgörande i alla lägen framförallt på vinterväg.
    Hellre en 2-hjulsdriven med bästa vintermackorna, än en 4 hjulsdriven med billigaste kina.
    Men helst en 4.hjulsdriven med dom bästa vinterdäcken.
    Då spelar det ingen roll om VV har gjort sitt, bara åka.

• Rabarbapuppa
    LoLs pappa skrev 2011-12-19 23:41:49 följande:
    Då spelar det ingen roll om VV har gjort sitt, bara åka.

Amen to that!

/f.d. A6/S6-förare
  • Ulf Harrys Farsa
    Rabarbapuppa skrev 2011-12-20 08:43:25 följande:
    Amen to that!

/f.d. A6/S6-förare
    Min är bara 4 hjulsdriven när den tycker det behövs, annars bakhjulsdriven (MB 4-matic) min är ju ett par år så det tar nån sekund innan framhjulen kopplar in, men jag har provkört nya 4-matics och där är bilens reaktionstid skrämmande snabb. I min bil hinner man få lite bakvagnskast men det är bara att gasa på så ställer den upp sig som på räls.
  • Rabarbapuppa
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-12-20 10:10:22 följande:
    Min är bara 4 hjulsdriven när den tycker det behövs, annars bakhjulsdriven (MB 4-matic) min är ju ett par år så det tar nån sekund innan framhjulen kopplar in, men jag har provkört nya 4-matics och där är bilens reaktionstid skrämmande snabb. I min bil hinner man få lite bakvagnskast men det är bara att gasa på så ställer den upp sig som på räls.
    Jag tror min Passat (4Motion) är i grunden framhjulsdriven. Den har Haldex. Ruggigt snabb iaf, för jag upplever den som helt fyrhjulsdriven, speciellt på vinterunderlag etc.

/Puppa 
  • LoLs pappa
    Rabarbapuppa skrev 2011-12-20 08:43:25 följande:
    Amen to that!

/f.d. A6/S6-förare
    Hm, en A6'a 2,6Q, en s6 2.2tq och en A62.7BtQ preppad till 330ca
    Då var det kul på vintrarna
    Nu testar vi Passat 4-motion, 2.0 Tdi, men lite skeptiskt, det XC X0 som jag har åkt har defenitift ej varit lika bra som en A6q.
    Men vi ger det en chans
    Och ja både XC och 4-motion är Haldex, driver standard på fram, bak greppar in vid sladd, spinn.

//
  • Rabarbapuppa
    LoLs pappa skrev 2011-12-20 19:41:51 följande:
    Hm, en A6'a 2,6Q, en s6 2.2tq och en A62.7BtQ preppad till 330ca
    Då var det kul på vintrarna
    Nu testar vi Passat 4-motion, 2.0 Tdi, men lite skeptiskt, det XC X0 som jag har åkt har defenitift ej varit lika bra som en A6q.
    Men vi ger det en chans
    Och ja både XC och 4-motion är Haldex, driver standard på fram, bak greppar in vid sladd, spinn.

//
    Kör Passat Variant, V6 4Motion DSG. Inte ett dugg skeptisk.
    Körde S6 Plus 97'a, V8 326 hk, manuell. Fick träningsverk i munnen av allt smajlande bakom ratten.
Svar på tråden Fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift?