• ALLIEVERDO

Känslig hud vänstra ansiktshalvan. svårt beskriva. Vad är detta??

Hej, jag har fått nåt liknande nån gång ska jag börja att säga, men kommer ej ihåg hur länge eller mycket då.
    Igår kväll började jag känna som jag skulle få huvudvärk, men fick inte det. men ist fick jag "ont" i vänstra halvan av ansiktet. som huden är känslig på nåt sätt. om jag tar på den sidan mot andra sidan känner man väldig skillnad.
    KAn även då få ont när jag blinkar osv, eftersom det är vid det ena ögat osv.
    Men har så svårt förklara vad det är..som jag är bränd typ, men ändå itne?nja..kan inte beskriva.. vad kan det vara? lite som känn av domningar också..som huden somnar?nja

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-21 14:43
    och även med en typ punkt då ungefär vid tinning höjd av ögat, som strålar ut lite värk/ont så att säga

• Svar på tråden Känslig hud vänstra ansiktshalvan. svårt beskriva. Vad är detta??
  • Trollmor73

Har med haft så flera gånger, men ingen aning om varför eller haft det så ofta att jag sett ett samband tyvärr....
    Men ville ändå att du skulle veta att du inte var ensam.
    Hoppas någon annan kan svara på detta då jag själv är mycket fundersam över varför det blir så ibland.

• drdystym

Fenomenet du beskriver kan vara allt från helt ospecifikt och utan någon sjuklig grund till i sällsynta fall röra sig om allodyni = smärta som orsakas av retningar som i normalfallet inte ger smärta.

Den nerven som försörjer ansiktets känselsystem heter trigeminus och den kan bli drabbad av många olika saker.

Trigeminusneuralgi är en typ av värk där det skjuter elektriska sekundkorta stötar längs nerven med väldigt stark intensitet. Denna värk missar man inte. Som ett delfenomen till denna sjuka kan man ha sk allodyni.

Sitter det i ett längre tag kan du ta dig till läkaren och be dem undersöka dig, kanske ta ett borreliaprov i blod eller spinalvätskan. Nerven trigeminus kan ha en komplicerad relation till kärl, som kan trycka mot nerven och orsaka retningar. Det brukar i vanliga fall röra sig om trigeminusneuralgi då, vilket det inte låter som du har.

Sannolikt är det ingenting utan går över, men är du orolig ska du inte lyssna på vad som skrivs här utan gå till en läkare. Det kan även röra sig om atypisk ansiktssmärta och den kan behandlas någorlunda framgångsrikt med amitryptilin (tryptizol).

• ALLIEVERDO
    drdystym skrev 2011-11-21 15:16:52 följande:
    Fenomenet du beskriver kan vara allt från helt ospecifikt och utan någon sjuklig grund till i sällsynta fall röra sig om allodyni = smärta som orsakas av retningar som i normalfallet inte ger smärta.

Den nerven som försörjer ansiktets känselsystem heter trigeminus och den kan bli drabbad av många olika saker.

Trigeminusneuralgi är en typ av värk där det skjuter elektriska sekundkorta stötar längs nerven med väldigt stark intensitet. Denna värk missar man inte. Som ett delfenomen till denna sjuka kan man ha sk allodyni.

Sitter det i ett längre tag kan du ta dig till läkaren och be dem undersöka dig, kanske ta ett borreliaprov i blod eller spinalvätskan. Nerven trigeminus kan ha en komplicerad relation till kärl, som kan trycka mot nerven och orsaka retningar. Det brukar i vanliga fall röra sig om trigeminusneuralgi då, vilket det inte låter som du har.

Sannolikt är det ingenting utan går över, men är du orolig ska du inte lyssna på vad som skrivs här utan gå till en läkare. Det kan även röra sig om atypisk ansiktssmärta och den kan behandlas någorlunda framgångsrikt med amitryptilin (tryptizol).

OJ, va du kunde mycket:) Tack för hjälpen. Jag tror ju jag haft nåt liknande förut, men aldrig vetat varför. Hoppas det är borta imorgon. Har haft det hela dagen. det e så skum känsla bara
  • BodyBazar
    Ta en titt på den nya hemsidan BodyBazar.

Butiken erbjuder mängder av lyxiga och 100% naturliga hudvårdprodukterprodukter och även andra produkter!
    Produkterna innehåller inga skadliga ämnen, vilket de flesta hudvårdsprodukter har.
    Rekommenderar sidan starkt om man är ute efter en slät och lyxig hy!
  • Xippan

Jag har exakt samma sak just nu och undrar vad det kan vara?

Svar på tråden Känslig hud vänstra ansiktshalvan. svårt beskriva. Vad är detta??