• Anonym

yrsel - orsak?

Jag fick häromkvällen extrem yrsel när jag gått och lagt mig.
    Kändes som jag höll på att tappa medvetandet.
    Jag blev också extremt illamående och började skaka i hela kroppen (kallsvettig??)
    Dagen efter kände jag mig bakis, gungig och illamående.

Vad kan beror det på ? 

• Svar på tråden yrsel - orsak?
  • totten

Jag har haft något som kallas godartad lägesyrsel eller "kristallsjukan" i omgångar. Det yttrar sig som plötslig, häftig karusellyrsel och beror på att små kristaller kommit ut i vätskan i båggångarna i örat och gör att hjärnan tror att allt rör sig, balansen ballar liksom ur. Det är väldigt lätt att kolla om det kan vara det - prova att lägg dig rakt ner på rygg och vänd sedan huvudet först åt ena sidan, sedan åt andra. Om det börjar snurra väldigt häftigt när du vänder dig åt ena hållet, men stannar av efter en stund när du ligger stilla, kan det vara detta.

Naturligtvis kan det vara något annat också. Ring gärna 1177 och fråga om du är orolig, de kan ju i alla fall med vägledning av frågor utesluta allvarligare tillstånd. Godartad lägesyrsel är inte farligt men obehagligt och det går att åtgärda.

• Anonym

Känner mig så här 3 dagar senare emellanåt illamående och fryser och lite gungig.

Känner du totten igen detta som "kristallsjukan" ? 

• totten

Har du provat att kolla på det sättet jag beskrev ovan? Annars är det nog inte det.

• Anonym
    totten skrev 2011-11-22 11:59:01 följande:
    Har du provat att kolla på det sättet jag beskrev ovan? Annars är det nog inte det.
    Testat och när jag vrider huvudet åt det ena hållet blir det gungigt och jag mår illa inte när jag vrider åt andra.
    Verkar vara så då - ska man försöka komma i kontakt med sjukgymnast eller annan som kan sånt?

Ringde 1177 och sen VC och har fått en tid hos distriksköterska i slutet av veckan för koll på blodtrycket.

Har kontakt med en sjuksköterska redan - kanske ska försöka ringa henne. 
  • totten

Jag tycker att du ska se till att få tid hos en läkare så att de kan avgöra om det är det här eller något annat.

• Anonym

Funderar också på blodtrycksfall/blodsockerfall....
    Nån som känner av sånT? 

• Anonym

funderar om det kan ha med örat att görs?

• Anonym

Svårt få tid hos doktorn pga detta. Fick en telefonin i slutet av januari... Har också bedömningar stötar värk förlamningskänsla och krokig finger på samma sida som yrsel. Kan det höra ihop?

• Anonym

Bedömningar ska vara bedömningar.

• Tesss

får tanken om att det kan röra sig om en TIA. en liten lite typ av stroke som ska gå över inom 24 timmar,det är en stark varningsklocka för stroke, hoppas du fått hjälp och du är okej.

• Anonym

Telefonin idag med doktorn. Samtalet tog mindre än 2 min. Och inget resultat. Ett samtal jag väntat på i 2 månader. Doktorn sa dock att jag ska få en tid i februari. Bara att vänta en månad till då...

Svar på tråden yrsel - orsak?