Inlägg från: kanesha |Visa alla inlägg
  • kanesha

varför beter sig min 5-åring så fult?

Jag har en femåring som sedan hon började dagis börjat bete sig som en rebell. Skriker, svär, sparkar, spottar, knuffas.. är det normalt?
    På dagis säger de att hon också beter sig lite likadant, men är främst uppkäftig och lyssnar inte på vad dagistanterna säger.

Är detta normalt?
    Hon är snäll och gullig och hjälper till hemma emellanåt, hon är inte sån hela tiden.

Idag var hon hos sin farmor och betedde sig likadant där. Första gången nånsin. Jag skäms. Hon spottade på farmor, knuffade henne, svor.. Hon var antagligen trött då, men är det ok som "ursäkt"?

Hur ska jag få henne att ändra beteende?

Varför gör hon så här? Är hon otrygg? Söker hon sin plats? Testar hon gränser?

Hon verkar inte vara mobbad eller något liknande på dagis, snarare är det hon som är den dumma. Hon mobbar ingen, men höjer rösten och säger fula ord om hon inte får som hon vill. Tidigare var hon inte alls sån ute bland folk.

Och efter att ha läst en del trådar här finns det säkert många som vill anmäla mig till soc. Det är väl jag som är dålig mamma förstås. Ni behöver inte göra det. Jag har redan pratat med dagispersonalen och de tror väl främst att hon försöker hitta sin plats i gruppen och vet inte riktigt hur hon ska bete sig bland många barn.. men är det troligt att det bara är så?

• Svar på tråden varför beter sig min 5-åring så fult?
  • kanesha

Stressymptom har jag inte tänkt på. :)
    Tack för det tipset.

Hon har gympa på helgerna och har tidigare varit hos dagmamma med 2 andra tjejer. Nu är hon mitt i allt i en stor, stökig grupp med bara 5-åringar (20 st) där många är sådana som vill bestämma. Hon började nu i höstas.

Hon vill ofta sitta i famnen då hon är hemma, kanske hon helt enkelt bara behöver vila då?

Hon har en lillasyster som tyvärr kräver mycket uppmärksamhet och storasyster blir väl lite "undanskuffad" hemma :(

Dagistanterna försöker säga åt henne att man måste låta andra också bestämma och de sa att det blivit lite bättre. Visserligen är det väl en bra egenskap att våga säga ifrån och ta för sig - på ett sätt - bara man inte sårar andra.

Ska jag bara försöka att inte kräva så mycket av henne hemma o låta henne gosa i famnen mer kanske?

Jag tror ju att det blir för mycket så att hon får "skäll" (gör inte så, nej - inte så där, var inte dum med lillasyster... osv) och lillasyster får mer "positiv uppmärksamhet" eftersom hon inte börjat trotsa ännu. Kanske det bara är problemet i kombination med att hon förstås blir tröttare nu på dagarna då hon inte vilar middag längre och är i en stökig grupp med mycket ljud?

• kanesha

Sen kan det också lätt bli så att jag skriker åt henne då mitt tålamod är slut.. :S

Det är väl antagligen därför hon också skriker och beter sig så. Då hon lärt sig det. Jag borde nog vara en bättre förebild och inte bara säga vad man ska göra och vad inte.

Svar på tråden varför beter sig min 5-åring så fult?