varför beter sig min 5-åring så fult?
Jag tror din dotter har lite stressymptom, låter misstänkt likt. I perioder beter sig barn jag möter likadant i just 4-6årsåldern och då har det nästan alltid visat sig att det är för mycket för barnet att göra. Många föräldrar har dåligt samvete på helgen för att barnet varit så mycket på dagis, så då blir det Buslandet och badhuset och hela baletten, vilket skapar en massa hets. (Ni kanske inte alls har det så, men man ska tänka på att även om dagiset är lugnt så är det ändå ett stressmoment att inte vara hemma.)
Jag tycker inte det är en ursäkt att man är trött, men på min femåring fungerar det att sänka kraven lite när jag vet att han är trött. Han ska fortfarande ta undan sin disk efter maten, men han behöver inte skölja av den, ungefär. Framförallt kräver jag inte av honom att han ska vara social, han får sitta i en vrå och bara vara om han känner för det. Annars vill jag såklart att han sköter sig och försöker prata lite med folk i alla fall.
Vad gör dagisfröknarna åt problemet? Är din dotter utanför på dagis i smyg kanske eller har hon nyss börjat? Det låter på det du skriver som att frökarna inte gör så mycket mer än konstaterar hennes beteende, men vad gör dom för att hjälpa din dotter? Även om det finns en enkel förklaring till varför din dotter gör som hon gör så är det förstås inte okej att hon beter sig så. Nu kanske det är ett rätt litet problem, men risken är att det växer.
Du är INGEN dålig mamma!! De som påstår att man har sociala problem bara för att barnet beter sig på ett visst sätt har uppenbarligen inte jobbat med barn. Det är som att säga att du kommer bli narkoman - för det var ju din pappa! Äpplet kan falla väldigt långt från trädet, och du har ju redan börjat tänka på lösningar för din dotter så du är en bit på väg!