Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

15 åring "beroende"

Jag skulle aldrig ha låtit henne åka iväg till en kompis till att börja med, det blir ju bara svårare just för att du drar ut på det, och undviker konflikten! Hur tänkte du när du lät henne åka?! Efter ett sådant utvecklingssamtal, och du säger inte ett pip? Du har undvikit konflikten jättelänge, vilket du själv skriver. Och det är garanterat orsaken till varför det öht har gått så här långt. Du måste självklart prata med henne omgående, du kan inte bara sitta tyst och snällt och titta på!

Jag tycker inte det är rätt att straffa, men varför får hon hela barnbidraget när hon är så ung? Det är otroligt mycket pengar för en 14-åring, även för en 15-åring som uppenbarligen inte lärt sig hantera det ännu, och jag tycker gott och väl att du åtminstone kan halvera den summan. Förklara att du behåller hälften så att ni kan lägga de pengarna på sådant som är viktigast, pengarna är inte till för att bara handlas upp på nöjen och cigg. Det måste hon kanske lära sig den hårdare vägen. Dessutom måste du självklart poängtera att det inte är ok att lämna lektionerna för att röka, samt att du självklart inte vill att hon röker alls då det är skadligt för henne! Ni måste prata om detta genom att du säger vad du vill, tycker och tänker, och så att hon får säga vad hon tycker och tänker. Att gå runt detta som katten kring het gröt förvärrar naturligtvis bara problemen, precis som redan skett just i detta nu.

Bara för att du inte kan tvinga henne betyder inte det att du inte får eller bör säga vad du anser vara rätt! Nej du kan inte tvinga henne, men det är faktiskt din plikt att visa rätt väg, vilket du faktiskt inte alls gör nu.

Svar på tråden 15 åring "beroende"