• Anonym

Skulle ni acceptera toppning?

Frågan är enkel: skulle ni acceptera att tränarna för ert barns lag konstant toppade laget och gynnade de 'bästa' barnen? Skulle ni acceptera att ert barn fick spela 20% av matcherna trots att han tränat lika mkt som sina lagkamrater, emedan ett fåtal andra hela tiden fick spela 100% av matcherna? Och hur skulle ni agera i frågan? Om vissa barn ansåg sig själva vara stommen i laget och de såg de andra som utfyllnad, skulle ni tycka att det var ok? 

• Svar på tråden Skulle ni acceptera toppning?
  • Husis

Där mina barn spelar tas spelarna ut till match efter träningsflit. Klubbarna har skrivit på något avtal om rättvisa i lagen. Det gäller både fotboll och innebandy, och de är 13 och 16 år.

Kolla vad klubben säger och fråga hur man gör med lag där man toppar så tidigt. 

• Husis

Där mina barn spelar tas spelarna ut till match efter träningsflit. Klubbarna har skrivit på något avtal om rättvisa i lagen. Det gäller både fotboll och innebandy, och de är 13 och 16 år.

• Anonym (mixup)

Och bland annat därför ogillar vissa av oss lagsporter. Som tur är vill vårt barn inte heller vara med utan har valt aktiviteter där han får glänsa och utvecklas som individ.

Man kan väl spela t ex fotboll ändå hemma på gården, men utan proffsambitioner?

• Anonym

Aldrig! 8-åringar ska sporta för att det är roligt, för att röra sig och för att kunna lära sig och få upp intresset. I vår klubb har de beslutat att alla barn ska ha lika mycket matchtid och ingen toppning får ske förrän någon gång i tonåren. Jag tycker att du ska ta upp det med klubbens styrelse, så att ditt barn får fortsätta sporta och kan vara med på matcherna lika mycket som alla andra.

• Havsjungfrun
    Husis skrev 2011-11-21 19:59:41 följande:

Låter förnuftigt! Skulle aldrig gå med på det om det är 8-åringar! Alla ska få vara med och spela lika mycket annars försvinner ju glädjen.
  • Husis

Ett exempel: Min son har spelat innebandy sedan han gick i tvåan. Han visste knappt vad boll var, fumlig och ingen bollkoll, ingen kämpe på plan. men han har fått spela lika mycket som alla andra som har tränat lika mycket som han. Nu går han i sjuan och har börjat SPELA på plan, kämpar, passar och gör mål.

Om han hade blivit utsållad för två-tre år sedan så hade han lagt av!

Nu är det ett gött gäng, med bra kamratskap och lika värde! 

• Lycklig2012
    Lavish skrev 2011-11-21 19:52:15 följande:
    För 8 åringar - aldrig. Från 15-16 kanske om det finns ambitioner till proffsnivå.
    Nja, duktiga 16-åringar får ju redan spela med herrarna. Men kanske 11-12 år då det börjar bli mer seriöst. Som det är nu hinner dom ju knappt börja med en sport förrän dom ska sorteras ut.
  • trettioplus

Nej.
    Jag blev själv utsatt för det som barn (var lite äldre än ditt) och det förstörde min känsla för lagsport och all mitt självförtroende på det området in till denna dag.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Anonym

Riksidrottsförbundet rekommenderar inte att man toppar lag förrän barnen fyllt 13 år. De flesta säger sig följa det men många vet att det inte följs.

Svar på tråden Skulle ni acceptera toppning?